Reklama

Reklama

Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (213)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Do sterilních cel technické kultury dvacátých a třicátých let zaznívá prastaré skuhrání umělé bytosti jako varovná výčitka, která musí být zákonitě oslyšena, protože povstání netvora (ač s lidským srdcem) je vlastně i jejím cílem. Film zpracovávající nadčasový román Mary Shelleyové, naneštěstí úspěšně předznamenávající pokles západní kultury do civilizace, ovšem vedle ztráty víry v duchovní či humanitní vědy reflektuje i aktuální hrozbu politických ideologií dvacátého století, zvláště národního socialismu. Herr Frankenstein, zaujatý svou lichou představou a lhostejný k etice okolností i vlastního cíle, odpovídá egu moderního diktátora nadřazujícího vlastní vizi, vlastní pojetí života Stvoření veškerenstva. Průsečík obou jedových tepen je zřejmý a nejpřesvědčivěji je konkretizuje odpor všech takových – pravých – monster k ekologii, jíž nadřazují vyprázdněné nacionalistické teze či národní hospodářství. Jistě, to do hodnocení filmu asi nepatří…, ale měl jsem potřebu to vyslovit, protože tento horor, nezaměnitelný a navěky čnějící nad stovky příbuzných dramat šílených vědců, podle mě otevírá před nejrozmanitějším publikem jeho vlastní svět. Nadto: vedle toho tato adaptace klade i další otázky: ty po povaze lidského, po míře vrozené mravnosti a ušlechtilosti, po ryzí prvotnosti v lidském a řadu dalších může předčít ta, která váží lidské předurčení k nejednotě, ke zkáze, k nenávisti a která musí zákonitě jednání umělého člověka hájit: jako by to neforemné tělo bylo paprskem mířícím bezelstně k svému epicentru, nikoliv od něj, a spalujícím všechny meze, které mu v tom brání. Je až neuvěřitelné, jak tento snímek – opakovaně a přitom stále nově – váží definici života: znovuoživené tělo jedná bez zkušenosti, hýbe se bezděčně, nesdílí svou skutečnost s ostatními, a tedy je samo, mimo život – nesmrtelné. Každý jeho pohyb a čin váží naše vlastní bytí a konfrontuje je se zkázou, kterou to tiché celuloidové zjevení páchá. Kde jsou hranice nás samých a čeho jsou právy naše city? Jakou měrou se překrýváme s Životem a kolik z nás je jen bezděčným a zbytným nánosem parazitujícím na tom krystalu, který má na život právo… ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

V porovnání s Draculou s Lugosim, mi Frankenstein bavil o hodně víc. První část byla perfektní pak to trochu chvílema pokulhávalo, protože jako celek to bylo takový kostrbatý. Ovšem jednotlivý scény s Karloffem byly parádní a svojí atmosféru si to taky docela dobře drželo. Škoda, že tam chybí hudba, to by určitě atmosféře eště hodně přidalo a film jako celek by to udělalo kompaktnější. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Velkolepé, samozřejmě. Kulisové prostředí načichlé expresionistickou nelineárností a snovostí sice může na dnešního diváka působit směšně, přesto ten, kdo má lásku k černobílé magii, podlehne docela kouzlu Whalova snímku. Výkon Borise Karloffa je naprosto nezapomenutelný, způsob, jakým vdechl monstru život tak, aby děsilo (jeho entrée do filmu je grandiózní) a zároveň vzbuzovalo emoce (ta jeho marná touha pochopit lidskost!), to je prosím herecké mistrovství... James Whale stvořil klasiku světového horroru a zároveň film, který se zřejmě navždy vepíše do análů kinematografie. Co by totiž byla filmová monstra bez nezapomenutelné (původně prý nazelenalé) masky Borise Karloffa? I veškeré nedokonalosti snímku dnes dotvářejí Frankensteinův mýtus... ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Mladičká Mary Shelleyová napsala nesmrtelný (byť zde značně odkloněný od předlohy) román, který je bezesporu v r.1818 historicky 1. zástupcem žánru toliko u mě oblíbeným SF/H. Zbytek je již historie. Sice už dávno nemám v oblibě ozn.samotného monstra, když je to příjmení jeho tvůrce ale což. Vystavěné je to parádně. Perfektní kamera, která dá zvláště vyniknouti opravdu vysokým stropům:) a záběry na onu hlásku/strážní věž či co, ve které má jistý dr. laboratoř, jsou pro mne osobně doslova pastvou pro oči. Začátek pozdějšího šílenství, kdy se z Karloffova stvoření stal mega vydělečný merchandising. Dlužno podotknouti, že předloha sama, jest o dost pochmurnější a nihilističtější. V tomto a jiných vzácných vyjímkách, mi to ovšem tak nevadí. Když se jedná o dílo jako tento film. Ale byl by to jistě nářez, pokud by pan Velryba natočil přímou adaptaci, který by snad i v té době, rozpočtově šla udělati. A pokud tehdejší diváci omdlívali při projekcích a kvůli tomu pak musel býti dodatečně natočen úvod od Edwarda Van Sloana, který v něm diváky slabších povah varuje, tak si představte, co by tak dělali, při přímé adaptaci samotné knihy. A asi nejslavnější věta v dějinách filmu je samoz. ,,It´s Alive!´´. ()

Webb 

všechny recenze uživatele

Naprostá hororová klasika s Borisem Karloffem v roli netvora. Zajímavá srdcervoucí scéna s děvčátkem, které neumí plavat, první útok na hlavní hrdinku v jejím budoáru během jejího svatebního dne a pronásledování Netvora davem sedláků s planoucími pochodněmi, připravených zlikvidovat starý mlýn jsou opravdu nezapomenutelné. [6,5/10] (Universal) (Čb. /// Produkce: Carl Laemmle Jr. /// Scénář: John L. Balderston, Francis Edward Faragoh, Garrett Fort podle divadelní hry Peggy Weblingové a románu Mary Shelleyové /// Kamera: Arthur Edeson /// Hudba: Bernhard Kaun) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Galerie (143)

Zajímavosti (84)

  • Herec Edward Van Sloan (Dr. Waldman) se objevil v nyní již ztraceném zkušebním záznamu s Belou Lugosim v roli monstra. Vzpomínal, že Lugosiho make-up připomínal Golema, měl velkou paruku a "lesklou, jakoby hliněnou kůži“. (džanik)
  • Unikátní originál plakátu z roku 1931, na kterém je vyobrazen Karloff jako Monstrum hrozící Mae Clarke, má hodnotu přibližně 600.000 dolarů a je zřejmě nejdražším filmovým plakátem na světě. Jedinou známou kopii originálu vlastní soukromý sběratel. (HellFire)

Související novinky

Universal se opět pokusí oživit monstrum

Universal se opět pokusí oživit monstrum

21.11.2020

Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

Freddy a Frankie plánují návrat

Freddy a Frankie plánují návrat

08.01.2008

Dnes potěšíme příznivce dvou slavných hororových ksichtů. Freddy Kruger a Frankensteinovo monstrum jsou sice i přes žánrovou příbuznost dva naprosto odlišné a vzdálené fenomény, ale v uplynulých… (více)

Hellboy nemá rád klasiku

Hellboy nemá rád klasiku

18.10.2006

Guillermo del Toro je momentálně zřejmě nejšťastnější režisér na světě. Nejen že se jeho nejnovějšímu snímku Hellboy 2 nás už určitě nemine a co je nejlepší, díky tomu, že zakotvil právě v tom studio… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno