Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (369)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Velmi nenápadný a přitom velmi silný film. Detaily, jakoby mimochodem, dokreslují hluboký cit mezi hlavní dvojicí. Přestože mezi nimi padne jen jedna pusa - a to ještě na čelo - divák uvěří, že on ji opravdu zbožňuje (scéna, kdy je mu až fyzicky špatně, když ji doktor fackuje) a pochopí, proč se ona postupně zamiluje do něj. ____Tak velká láska a absolutně bez patosu. Navíc jsou to nádherně napsané charaktery - Fran je trošku klukovsky roztomilá a Bud by svou nevtíravou laskavostí a péčí prostě dostal každou ženu bez ohledu na to, že už vlastně nemá kde bydlet, ani kde pracovat. P. S. Pro českého diváka je příjemným bonusem ztvárnění horkokrevného temperamentu českých imigrantů v USA. ___ Konstrukčně důvtiné jsou zdvojeně použité gagy a hlášky (dvojí běh do schodů kvůli obavě o život toho druhého, dvakrát použité stejné věty v naprosto jiné situaci). Sex je vždy zobrazen jako ubohý a konzumní, zatímco hlavní dvojici spojuje opravdový cit, a proto mezi nimi skoro nedojde k tělesnému kontaktu. ____I když...:) Docela ironický je opakovaný gag s Baxterovým rozléváním různých tekutin (to stříknutí z nosního spreje už bylo docela očividná metafora, stejně jako závěrečný proud šampaňského z láhve, o kterou se už konečně měl s někým podělit) ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Keby ste náhodou nevedeli pochopiť, čo je na filme také výnimočné, že dostáva toľko pozitívnych hodnotení, ja vám to poviem. A nemusím ani dlho rozmýšľať. Je to film, ktorý ma dokázal upokojiť po prehre našich hokejistov vo štvrťfinále MS. A to už je samo o sebe čo povedať. Postavy sú milé, príbeh náramne príjemný a dej nie je divákovi v žiadnom smere nanucovaný. Jednoducho pohoda s neho priam sála. Preto nečakajte však výbuchy smiechu, ale pozitívny humor a žiadne umelé výlevy plaču. 100%. ()

Reklama

petaspur 

všechny recenze uživatele

"Kam půjdem? K tobě nebo ke mně? - Klíďo ke mně. Tam chodí všichni." C. C. Baxter stoupá po firemním žebříčku úměrně rychlosti s jakou půjčuje klíče od svého bytu k sexuálním hrátkám svým nadřízeným. To je skvělá výchozí situace, kterou Wilder rozvinul bez viditelných chyb, ale tak nějak lehce pozapoměl na to, co jeho snímky staví v rámci žánru o stupeň nad konkurenci - na humor. Nemohu popřít jeho občasnou přítomnost, ale u většiny mistrových kousků mívám koutky úst dál od sebe. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér a scenárista Billy Wilder patří mezi významné filmové tvůrce, který krom vážných snímků (Sunset Boulevard, Svěděk žaloby) především proslul jako autor výtečných komedií. Ať už se bavíme o Slaměném vdovci, Někdo to rád horké nebo Bytu. Wilderovy komedie přitom byli nejen vystavěné na vynikajících fórech a výtečných gazích, ale především měli do velké míry výrazný přesah (viz. Někdo to rád horké a legendární ´´ Nobody´s Perfect ´´). Právě po Někdo to rád horké poté Wilder stvořil další klenot komediálního žánru, přičemž je to ovšem s Bytem krapet složitější. Není totiž pochyb o tom, že jde o romantickou komedii. Zároveň ovšem Byt funguje jako drama, satira, která si na paškál bere témata jako nevěra nebo těžké stoupání po kariérním žebříčku a cenu, kterou je člověk za toto stoupání ochoten zaplatit. Byt je skvěle napsanou záležitostí, pochopitelně díky klasicky vypilovanému a chytrému Wilderově scénáři. Byt je naprostým právem brán za jednu z nejlepších romantických komedií všech dob, která je zcela funkční i přesto, že pracuje s mnohokrát osvědčeným námětem ´´ chudák ke štěstí a lásce přišel´´. Už tehdy s tak trochu klišovitou zápletkou totiž Wilder pracoval tak dokonalým způsobem, že jde dodnes o velice výraznou podívanou, které její požehnaný věk nesebral snad jediný vad na kráse. Genialita Wilderova scénáře tkví především v tom, že má být hlavní hrdina průměrný a tak trochu úmyslně nevýrazný, přesto ovšem sympatický a zajímavý. A vyšlo to. Hlavní hrdina je kvůli lásce schopen zahodit tak dlouze snaživou snahu o vzrůst na kariérním žebříčku. Na první pohled dost možná tak trochu naivní, unáhlené a riskantní rozhodnutí je ovšem tím nejlidštějším možným vyjádřením toho, že někdo skutečně někoho miluje až po uši. Byt je jedním z nejupřímnějších vyjádření lásky v rámci kinematografie, kdy se navíc díky Wilderově scénáři dokážou k hlavnímu hrdinovi vybudovat silné vztahy a to i díky jeho tak trochu temnému pozadí. Byt má prostě výtečného protagonistu, který je skvělý především i díky hereckému výkonu Jacka Lemmona. Jack Lemmon je v roli Buda Baxtera skvělý. Naprosto výtečně dokázal ztvárnit na první pohled nezajímavého člověka a to i přesto, že by o Lemmonovi člověk neřekl, že byl nezajímavým hercem s nevýrazným hereckým projevem. Po hereckém koncertu v Někdo to rád horké tak Lemmon díky Wilderovi dostal další výraznou roli, kdy i díky němu funguje snadné vcítění do postavy Baxtera a především věrohodné hledání pojítek mezi hlavním hrdinou a jeho vyvolenou. Na první pohled vlastně tak trochu podivná castingová volba je vlastně naprosto ideální a Lemmon Bytu může vděčit za jednu z jeho nejslavnějších rolí. A ten film nestojí jen na Lemmonově výkonu. I zbytek obsazení je jednoduše super. Shirley MacLaine stejně jako Lemmon do role Fran Kubelikove vložila svůj výrazný herecký projev, Fred MacMurray, Ray Walton nebo Jack Kruschen poté rozhodně nehrají druhé housle. Wilderovy filmy vždy působili dojmem, že měl obsazení jednotlivých rolí ve svých filmech v malíku a každý do jednotlivé role naprosto ideálně sedí. Byt je navíc mistrovsky natočeným filmem. Wilderova geniální režie výtečně pracuje s Wilderovým scénářem, kdy to celé působí filmařsky natočené neskutečně živelně. Prostředí kanceláře dokáže Wilder zpracovat věrohodně nepříjemným způsobem, kamera Josepha LaShellea vtahuje obrazem, Wilder dokáže ideálně vézt herce a především dokáže přeskakovat z odlehčené atmosféry do vážnější. U Bytu se člověk zasměje a přitom si u něj i velmi snadno popláče., přesto je Byt ale nadále vlastně strašně milou záležitostí a přesto ta pachuť z toho, že vlastně sledujeme tak trochu smutnou záležitost nezmizí. Skutečně to tak celé působí jako autentické vyobrazení nešťastné lásky, kdy někdo není schopen na plno projevit své city a přesto se rozhodne to překousnout a riskovat vše. A to jen díky síle lásky. To z Bytu dělá tak silnou záležitost. Už v době svého vydání se film nevyhnul menší kontroverzi kvůli svému tématu a z dnešního pohledu film může snadno působit sexisticky. Jenomže je to jako v mnoha případech reálně směšné. Málokterý filmař dokázal tak komplikovaná témata převést do tak něžné a přesto plnokrevné podoby a lidé, kteří se ve Wilderově Bytu najdou si velmi těžce přiznají, že je film tak trochu o nich. Jenomže i v identifikaci k postavám a věrohodnosti zpracování tkví další kouzlo téhle nadčasové záležitosti. Na první pohled obyčejný námět Wilder přetavil v mistrovské dílo, které je zásadní (nejen) ve svém žánru. Nestárnoucí klasika, právoplatný držitel Oscara za nejlepší film, režii i scénář a jedna z nejzásadnějších romantických komedií všech dob. Tím vším je Byt. Excelentní podívaná, která se v roce 1960 naprostým právem zapsala do filmové historie. Shut up and deal! () (méně) (více)

pepo 

všechny recenze uživatele

Takto inteligentné žánrovky sa totiž už bohužiaľ netočia. Jeden z najlepších a najslávnejších počinov tvorcu Niekto to rád horúce. Jack Lemmon a Shirley MacLaine herecky žiaria v perfektne napísaných postavách. Chytľavý námet, ktorý pozná asi každý študent bývajúci na internáte je pretavený do vynikajúceho scenára a podporovaný majstrovskou réžiou legendy, ktorá dokázala točiť filmy, aké proste musí každý filmový fanúšik milovať. Snímka získala piatich Oscarov, ďalších päť nominácií a hlavne sa nezmazateľne zapísala do sŕdc divákov a dejín kinematografie. Veľká lahôdka ukazujúca, že k absolútnemu šťastiu si občas úplne stačí zahrať karty. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)
  • Americký filmový institut vyhlásil v roce 2007 Byt jako 80. nejlepší film všech dob. (Kulmon)

Reklama

Reklama