Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (370)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Velmi nenápadný a přitom velmi silný film. Detaily, jakoby mimochodem, dokreslují hluboký cit mezi hlavní dvojicí. Přestože mezi nimi padne jen jedna pusa - a to ještě na čelo - divák uvěří, že on ji opravdu zbožňuje (scéna, kdy je mu až fyzicky špatně, když ji doktor fackuje) a pochopí, proč se ona postupně zamiluje do něj. ____Tak velká láska a absolutně bez patosu. Navíc jsou to nádherně napsané charaktery - Fran je trošku klukovsky roztomilá a Bud by svou nevtíravou laskavostí a péčí prostě dostal každou ženu bez ohledu na to, že už vlastně nemá kde bydlet, ani kde pracovat. P. S. Pro českého diváka je příjemným bonusem ztvárnění horkokrevného temperamentu českých imigrantů v USA. ___ Konstrukčně důvtiné jsou zdvojeně použité gagy a hlášky (dvojí běh do schodů kvůli obavě o život toho druhého, dvakrát použité stejné věty v naprosto jiné situaci). Sex je vždy zobrazen jako ubohý a konzumní, zatímco hlavní dvojici spojuje opravdový cit, a proto mezi nimi skoro nedojde k tělesnému kontaktu. ____I když...:) Docela ironický je opakovaný gag s Baxterovým rozléváním různých tekutin (to stříknutí z nosního spreje už bylo docela očividná metafora, stejně jako závěrečný proud šampaňského z láhve, o kterou se už konečně měl s někým podělit) ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Pre Billyho Wildera je ženské srdce a všetky jeho zložité zákonitosti akoby jeho najlepším kamarátom. Fascinuje ma, s akou opovážlivosťou sa vrhá do štúdie nepochopeného ženského vnútra a s precíznou jemnosťou ho vydáva na povrch. A aká bolestná príčina uvádza slečnu Kubelikovú do stavu duševného rozpoloženia? Muž. Jack Lemmon sa chopil hlavnej úlohy, priestor sa snaží kradnúť hlavne pre seba ( je vynikajúci! ), ale slečna Kubeliková je tak perfektne napísaná postava, že sa mi nechce veriť, že svetlo sveta uzrela práve vďaka Wilderovi. Skvelá romantická komédia, ktorá zaručene zlepší náladu a prinúti diváka dívať sa na veci z pohľadu nesmrteľného optimistu. Zároveň je to snímka o nás, o našom každodennom živote, o našich nehynúcich výstrelkoch, o veľkých hrdinoch, z ktorých láska robí krehké poddajné bytosti, o našej večnej (ženskej) viere, že sa muž pre nás postaví na hlavu a bude ospevovať našu veľkoleposť, o veciach, ktorým chceme veriť, hoci si uvedomujeme, že sú nesplniteľné. Pán Wilder, dojali ste ma na plnej čiare, vaše zručnosti s prácou ženského vnútra sú pohladením najmä pre dušu. ()

Reklama

Scrytcher 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se mi trefilo přímo do noty. Wilder představuje příběh plný inteligentních vtipů, smutných okamžiků a milé atmosféry. To co v první půlce podává Billy Wilder jako komedie obratně a zručně transformuje do dramatu. Jack Lemmon se role zhostil opravdu na výbornou a z celého příběhu je krásně cítit vánoční atmosféra. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Billy Wilder mnohými považován za jednoho z nejlepších režisérů všech dob nám ve svém nejznámějším filmu představuje plachého úředníčka, který svůj kariérní postup zařizuje tím, že pronajímá důležitým členům firmy svůj byt za účelam nekalých návštěv se svými milenkami. Filmu nemůžu upřít zajímavý nápad a skvělý výkon Jacka Lemmona, avšak celkový stereotypní a dlouhý průběh filmu mi nedovoluje dáv vyšší hodnocení než lepší průměr. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Brilantní romantická komedie, která má šťávu, chuť i aftertaste, jak říkají Angličané. Prvních zhruba deset, patnáct minut nebylo nějak extra záživných, ovšem brzy se snímek změnil v parádní podívanou s decentním humorem, příjemnou hudbou, dobrými dějovými zvraty, sympatickými herci v hlavních rolích (C. C. Baxter, Fran Kubeliková, Jeff Sheldrake, ale také dr. Dreyfuss ve vedlejší úloze) a dobře napsanými postavami. Ani mi nepřišlo, že je Byt dlouhý 120 minut, protože jsem neměl ani chvilku prostor pro nudu. Vynikající oddechovka na večer, jejíž pohodovou a příjemně romanticko-komediální chuť cítím ještě dlouho po zhlédnutí. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)

Reklama

Reklama