Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (232)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nikdy neomdlívám, pokud nevím, kam dopadnu." Přiznávám, že jsem si po dlouhé době prožil filmový orgasmus a nemám nejmenší tušení, odkud mám začít svou chválu. Od mimořádně povedeného propojení slovních přestřelek před soudem se zamotaným odhalováním pravdy a s vyváženým dávkováním humoru? Od neskutečných hereckých výkonů Tyrone Powera v roli bystrého, leč dětinsky neposlušného advokáta, či Marlene Dietrich, která je stejně přesvědčivá ve chvílích milujících i chladně kalkulujících? Nebo bych měl začít od vymazleného závěru, u kterého může většina produkce jedenadvacátého století jen závistivě slintat? Ono je to asi jedno, takže pouze uctivě smekám klobouček. ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Já jsem si říkala, že tak přímočaré soudní drama mi na Agathu Christie zrovna nesedí, že ta zápletka nakonec určitě tak jednoduchá nebude a samozřejmě jsem se nespletla. Ale to rozhodně není jediné plus tohoto snímku, zmínit musím kromě výborně vypointovaných dialogů především všudypřítomný anglický humor, který je dokonale vyvážený tak, aby zároveň nerušil dramatickou stránku a v neposlední řadě také charaktery, kromě silné ženské osobnosti, ztvárněné Marlene Dietrich, nejvíc pobaví hlavní postava právníka Wilfrida a jeho vyhýbání se léčení a péči starostlivé ošetřovatelky. A pomyslný klobouk dolů před Billy Wilderem, film natočený roku 1957 a přesto si bez problémů dokázal udržet mou plnou pozornost po celé dvě hodiny, myslím, že by se od něj mohli mnozí současní režiséři hodně učit. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Polovica filmu je "len" skvelá kriminálna dráma zo súdneho prostredia so skvelým Charlesom Laughtonom a trochu nevýrazným Powerom, ktorému sa dostalo menej priestoru, ako som čakal, no od momentu nástupu famóznej Marlene Dietrichovej ako Christine Vole, respektíve Christine Holm je to absolútny scenáristický orgazmus s brilantným záverom. Wilder je jednoducho stávka na istotu a jeho filmy ma vždy dostanú. ()

VenDulin85 

všechny recenze uživatele

Když máte perfektní předlohu, dá se říct, že to půjde samo, ale Billy Wilder dokázal vylepšit dokonalé a způsobil, že mě pro jednou soudní síň opět bavila. Na svou dobu (a na takový film) poměrně bohatá stopáž nepůsobila vůbec zdlouhavě, a co vypíchnu asi jako poslední, je Marlene Dietrich. Ta byla jednoduše.. už jsem tu myslím vyčerpala všechny superlativy, tak co použít? Marlene je prostě Hérečka. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tenhle film se celou dobu tváří jako klasická soudní kriminálka. Vy to po tý hodině a půl všem těm hercům a herečkám věříte a řikáte si, že jste viděli tuctovku, na kterou jste přišli už od samotného začátku a hrdě se těšíte, až to každýmu vyblejete do světa. Jenže ouha, film má posledních dvacet minut, kde se stane asi tucet naprosto šokantních scén a vše je v tu ránu okamžitě jinak. Už jenom kvůli tomu to stojí za to tenhl film vidět, protože to, co udělali s koncem, to ani v dnešní době nenajde konkurenci. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • Když se Leonard Vole (Tyrone Power) a paní French (Norma Varden) podruhé setkají v kině, dávají zrovna film o Jesse Jamesovi. Tyrone Power hrál hlavní roli ve filmu Jesse James z roku 1939. (Kulmon)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama