Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký film Podvod je typickou ukázkou žánru, kterému říkáme film noir a který zažil své nejlepší období právě ve čtyřicátých letech. Jeho hrdinou je stárnoucí boxer Bill Thompson, zvaný Stoker, který nikdy nebyl šampionem a už dlouho nevyhrál zápas, ale až do poslední chvíle věří, že jeho slavná chvíle jednou přijde. Když nastupuje do ringu proti svému protivníkovi, tak netuší, že zkorumpovaný manažer bez jeho vědomí zápas prodal. A tak dá do zápasu všechno, co v něm ještě zbylo... Snímek stojí jednak na pozoruhodném výkonu Roberta Ryana, který sám v mládí boxoval, a proto v ringu působil naprosto přirozeným dojmem, a jednak na pevném režijním zvládnutí látky Robertem Wisem, který začínal jako střihač Orsona Wellese (měl nominaci na Oscara za Občana Kanea) a později se prosadil na poli muzikálu, když za snímky West Side Story (1961) a Za zvuků hudby (1965) získal Oscary jako režisér i jako producent. Film Podvod byl uveden v soutěži na MFF v Cannes 1949, kde získal Cenu za kameru za vynikající práci Miltona Krasnera a také Cenu FIPRESCI. Jak je vidět z častých prostřihů na hodiny, celý snímek se odehrává v reálném čase. (Česká televize)

(více)

Recenze (32)

Rogue 

všechny recenze uživatele

Právě jsem viděla nejlepší boxerský film všech dob. Je z roku 49, asi mě trefí. Nicméně co naplat, je to zrežírované natolik skvostně, že nemůžu odtrhnout zrak. Bez jakýchkoliv zamotaností a s triviálním příběhem po boku zasazuje Wise čistý direkt na divácké smysly. Nádherné záběry, stoprocentní napětí a dokonalý Robert Ryan - čas zapomenout na Rockyho i Zuřícího býka. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Nádherná dráma šmrcnutá s noirom o starom boxerovi, ktorý si chce dokázať, že stále na to má. Príbeh je prostučký a dá sa prerozprávať za pol minúty, ale celá osobnosť Stokera a jeho motivácie sú tak skvelo kamerou a hercami podané, že sú až hmatateľné. To isté platí o ústrednom súboji, ktorý je tak neskutočne živelný, že Rocky sa môže schovať. ()

Reklama

progression 

všechny recenze uživatele

Boxerských filmů bylo natočeno opravdu spousta, špatných, průměrných i nadprůměrných. Tento z roku 1949, ve stylu noir i duchu těch let patří k těm nadprůměrným a nejenom z nostalgie. Zdánlivě jednoduchý příběh stárnoucího boxera, zapamatovatelný Robert Ryan, krásná Audrey Totter, psychologie, trošku romantiky i dramatický závěr. Vše v reálném čase se skvělou kamerou i režií. Robert Wise opravdu umí a samozřejmě nejenom boxerské noir filmy. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

To, co by jinému filmu sloužilo jako závěrečné vyvrcholení, nebo naopak úvod do děje, zde vyplňuje celý prostor. A to velice úspěšně. Podvod sleduje stárnoucího boxera při zápasu, ve kterém má dokázat, že ještě nepatří do starého železa, i když byl bez jeho vědomí celý duel podplacený. Ironické sledování krvechtivých diváků, reálný čas vyprávění a nahlédnutí do zákulisí třetiligových boxerských zápasů ovládaných místními bookmakery a podvodníčky. To vše zrežrováno Robertem "natočím skvěle cokoli" Wisem. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Na poměry noir produkce filmařsky nadprůměrně kvalitní boxerský film – výborná je atmosféra kolem haly "Paradise City" (lokace L.A.), Ryan jako hrdý hlavní hrdina a ranař, v jehož výhru nevěří už ani jeho vlastní tým, v součtu je to sympaticky přímočarý, kompaktní a o 70 let později pořád slušně napínavý. Vidím Wise točil i další box hit Somebody Up There Likes Me. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (3)

  • Robert Ryan ve svých studentských letech skutečně boxoval, a to na Dartmouth College. (SgtPepper)
  • Natáčení trvalo dvacet dní. (SgtPepper)
  • Hodiny na náměstí ukazují na začátku filmu čas 9:05 a na konci 10:16. Rozdíl časů dá dohromady délku filmu. (SgtPepper)

Reklama

Reklama