Režie:
Robert WiseScénář:
Harold LivingstonKamera:
Richard H. KlineHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Nichelle Nichols, Majel Barrett, Persis Khambatta (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dobrodružství začíná, když neidentifikovaný mimozemský vetřelec zničí flotilu klingonských křižníků. Kapitán James T. Kirk se hrdinně vrací do čela nově ztransformované lodi U.S.S. Enterprise, kde převezme velení. Toto dobrodružství odstartovalo jednu z nejdéle běžících filmových franšíz všech dob s hereckým obsazením původní série Star Trek, včetně Williama Shatnera, Leonarda Nimoye, DeForesta Kelleyho, George Takeie, Nichelle Nichols, Waltera Koeniga a Jamese Doohana. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (303)
Třičtvrtěhodinová epizoda seriálu natažená na dvě hodiny. Ne, že bych se přímo nudil, celou dobu mě zajímalo, co za tím vším je (a dobře, že to neskončilo u obyčejných mimozemšťanů), ale přece jenom těch záběrů na průlety někam je až příliš a jsou moc dlouhé. Kirk letí na Enterprise, Enterprise letí za vetřelcem, Enterprise letí vesmírem, Spock letí za vetřelcem... Co se týče postav, film až moc spoléhá na to, že všechny známe. Já coby neznalec jsem třeba předpokládal, že Rusák v posádce bude samozřejmě záporák, místo toho je dost nevýrazný. A vlastně se o těch postavách nic moc nedozvíme. Na začátku se načrtne pár vztahů (Kirk vs. Decker, Decker + Ilia, Kostra coby Kirkův rádce, Spock vs. všichni?), ale nijak se vlastně nedořeší a všechny vyšumí. Nakonec sledujeme jen uhlíkovou jednotku posádky Enterprise vs. záhadný Vee-Ger. Původní verze navíc vyštípala veškerou hloubku a filozofii a ponechala jen dobrodružství. A jak je myšlenka zajímavá, tak pointa byla dost debilní. Přes to všechno se mi to spíš líbilo, asi i díky vynikající hudbě, která dělá i z nudného pětiminutového letu kolem Enterprise zážitek. ()
Negativní reakce na první Star Trek Film nejsou fér. Je totiž narozdíl od svých následovníků i předchůdců dost výjimečný svým vyzněním a nabízí konečně také jakýsi myšlenkový přesah, který by měl být vlastní každé pořádné science fiction a já se skoro nebráním přirovnání prvního Star Treku k Vesmírné odysee, i když po ní pokukává jen po očku. Je tu výborná pointa, kterou jsem sice frajersky odhadnul už dávno před odhalením, ale i tak zapůsobí. Navíc je tu první zjevení jednoho z nejlepších hudebních témat filmové historie. Pokud bych bral hudební souboj mezi celým Star Trekem a Star Wars, tak to sice Jerry před Johnem jasně prohraje, ale hlavní téma má Star Trek podle mě lepší. ()
Hodně dobrá uspávanka, řekl jsem si po asi půl hodině filmu, kdy jsem už podruhé sledoval neskutečně vleklou scénu letící lodě v prázdném vesmíru. Ale paradoxně v pozdějších fázích jsem byl právě za tuhle natahovanost docela rád. Po střetu Enterprise s tajemným nepřítelem následují omamná panoramata plná temných odstínů barev a podivuhodných tvarů - víc než kde jinde jsem zde cítil tu gigantičnost vesmíru, jeho nebezpečnost i jeho krásu. Pointu jsem uhodl o něco dříve, ale to bude tou Futuramou. Každopádně určitě to byl tehdy docela zajimavý nápad, i když většina věcí není nějak extra odkrytá ani na konci. Beru to jako takovou filozofičtější odbočku, nejsem si jistý, jestli byl štastný nápad zvolit tohle jako první zápletku, ale pro fandy seriálu to asi roli moc nehrálo. Proti hercům samozřejmě nemohu říct ani slovo, i když dnes mi občas některé výkony tehdejších hrdinů příjdou až zábavné a divadelní. Jako prvnímu filmu, který rozjel ještě větší šílenství, patří 4 hvězdy a pluji vesmírem dál tam, kde se ještě nikdo nevydal. ()
Directors cut. Fakt som netušil, že sa pridám k fanúšikom prvého ST filmu. Ale ono je to fakt veľké. Ani jeden film (vrátane abramsoviek) nemá toľko pompéznosti a veľkoleposti ako tento Star Trek. Už ten prístup je úplne odlišný - každý záber na Enterprise je braný ako samostatná filmová udalosť, Goldmsithova hudba je geniálna... Skrátka vidno, ako si tvorcovia vážia každý ten jeden trikový záber. Kubrickova VESMÍSRNA ODYSEA dodnes berie dych svojou technickou stránkou, ale Sta Trek Film takmer v ničom nezaostáva. Dokonca sa mi páčil aj ten príbeh, ktorý má ďaleko od nejakého akčného dobrodružstva. Dalo sa to možno odrozprávať stručnejšie, ale tá snaha o seriózne poňatia kontaktu z vyššou inteligenciou je chválihodná. Čo sa týka uniforiem, je fajn, že elasťáky ostali v skrini, ale pobehovať v pyžame, tiež nebola bohvieaká výhra... Strar Trek Film možno ani tak nie je pre trekistov ako skôr pre fanúšikov "poriadnej" (priam až filozofickej) sci-fi... ()
Ježišmarja, jak mě ta namachrovaná uhlíková jednotka, co si říká kapitán Kirk, sejří! Ta jeho povýšenost a přesvědčení, že do potahu velitelského křesla smí prdět jen on.. Evidentní inspirace Kubrickem a zároveň údiv, jak o jedenáct let starší vesmírná odysea předběhla svým technickým zpracováním dobu. Nutno poznamenat, že první celovečerák pro trekkies sám slouží jako inspirace pro budoucí tvůrce sci-fi (design vetřelčí lodě byl zjevnou předlohou pro tu mimozemskou v Independence Day). Zajímavým paradoxem, jdoucím proti startrekovým zvyklostem, je to, že nejpůsobivější okamžiky nepřichází při akci či komunikaci postav, ale naopak když posádka mlčí a promlouvá fenomén Goldsmith. Když zjihlý Jim s panem Scottem přilétají k zmodernizované Enterprise, slouží vše jen jako videoklip k pompézní Jerryho hudbě. Ať tak, či onak, pokud ještě nepatříte mezi ty, jenž obklopeni papundeklem, světýlky a kostýmy, ve kterých by se člověk styděl i vynést smetí, cestují galaxiemi za vzdálenými světy, Wiseův film vás může přesvědčit, abyste nastoupili na palubu. „Do vesmíru… Kamkoliv.“ Na místě jeho nadřízených z Hvězdné flotily bych ho za takové pokyny nechal zaplatit pohonné hmoty, frajírka jednoho.. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (32)
- Maketa V'ger bola taká obrovská, že kým jeden koniec bol natáčaný a používaný v scénách, druhý koniec ešte len stavali. (Nekrofil)
- Gene Roddenberry si zamiloval hlavnú hudobnú tému tohto filmu natoľko, že ju znova použil v seriáli Star Trek: The Next Generation (1987). (Nekrofil)
- Jediný STAR TREK film, v ktorom nie je ani raz vystrelené z fázeru. (Nekrofil)
Reklama