Reklama

Reklama

Ludvík Kadleček

Ludvík Kadleček

nar. 22.01.1928
Ústí nad Orlicí, Československo

zem. 17.02.2010 (82 let)
Zlín, Zlín, Zlínský kraj, Česko

Biografie

Vedle Týrlové a Zemana byl Kadleček jedním z profilujících tvůrců gottwaldovského studia animovaného filmu. Natočil kolem stovky krátkých filmů. Vyučil se řezbářem, poté studoval VŠUP v Praze, posléze přešel na Střední uměleckoprůmyslovou školu do Zlína. V roce 1953 nastoupil jako výtvarník do ateliéru H. Týrlové a působil zde až do odchodu do důchodu. Jako výtvarník výrazně ovlivnil profil celé skupiny. Tvořil nejen pro sebe a Hermínu Týrlovou (pro níž navrhl výtvarnou podobu k více než třiceti filmům), ale i pro ostatní režiséry skupiny.

Kadleček debutoval filmem PROČ PLÁČE ŽIRAFA v roce 1960, kde poprvé u nás pracoval s dětskou plošnou skládankou. Stejnou technologii využil v dalších úspěšných poeticky laděných filmech CO BYLO V KLOBOUKU?, či DOBRÝ DEN, KLAUNE a seriálu o dvou brášcích AHOJ, BRAČEK!. Dalším oblíbeným Kadlečkovým materiálem byla formela. Poprvé ji u nás použil ve filmu ZAJATCI MODRÉ PLANETY. Dokonalých výsledků s ní dosáhl v groteskní moralitě O PTÁKU, KTERÝ DUPAL a v sérii příběhů vytvořených ve spolupráci se Z. Seydlem - ABCD, FORMELA, HOKUS POKUS, LABYRINT, 1 2 3 - určených pro nejmenšího diváka, kterého chtěl jednoduchou formou – hrou - poučit o počítání, či základních písmenkách. Prostorovou formelu oživil ve filmu U HRNČÍŘE, kde loutky navrhl předčasně zemřelý Jaroslav Zahradník, ve strašidelné grotesce BU-BU-BU! výtvarníka Pravoslava Rady, nebo krátkém filmu JAK ULOVIT MAMUTA.

V roce 1986 realizoval kombinovanou hranou a loutkovou grotesku KUŘE, o vylíhlém kuřeti v chladničce. Vedle skládanky a formely Kadleček často užíval také poloplastickou loutku, kterou navrhl i pro barevného FERDU MRAVENCE Hermíny Týrlové, kde ovšem působila trochu těžkopádně ve statické animaci. Úspěšněji ji použil v seriálu s hrdiny z broučí říše LIENKA ANULIENKA. Moduritové poloplastické loutky oživil v seriálech ZÁZRAČNÁ CHOBOTNICA KREJZY o dobrosrdečné chobotnici, či v příbězích o malém letadélku LETECKÉ PRÍBEHY. Nejúspěšnější (i v zahraničí) byly večerníčkovské seriály KOMINÁRIK podle knihy Petera Glocka a PRÍHODY VRABČIAKOV ŽMURKA A FRNKA.

Kadleček se soustředil především na tvorbu pro děti, pro níž volil různé materiály a techniky, které vhodně sloužily myšlence a zaměření filmu.

Jan "redfoxik" Benda

Reklama

Reklama