Biografie
Jako hudební skladatel je Maurice Jaubert podepsán pod několika zásadními díly francouzské kinematografie třicátých let 20. století, jeho umělecký odkaz ale využívali i mnohem mladší režiséři o desítky let později. Pocházel z jižní Francie, jeho otec François Jaubert byl právníkem. Maurice se narodil se v Nice, kde také absolvoval středoškolské vzdělání na Lycée Masséna, poté pokračoval ve studiu na konzervatoři a získal první cenu ve hře na klavír. V letech 1920-1922 prodělal vojenskou službu, na přání svého otce pak studoval práva na pařížské Sorbonně a krátce působil v advokacii. Mezitím se ale nadále hudebně vzdělával a jeho kariéra právníka měla nakonec jen krátké trvání, protože se rozhodl naplno věnovat hudbě.
Od roku 1925 působil Jaubert v gramofonové společnosti Pleyela Records, do světa umělců pronikl také sňatkem se zpěvačkou Marthe Bréga v roce 1926, o rok později se jim narodila dcera. Kromě práce hudebního režiséra a dirigenta Jaubert nadále koncertoval, později začal i skládat, komponoval písně, ale i rozsáhlejší celky, například opery. S filmem začal spolupracovat v roce 1930, kdy se stal hudebním ředitelem ve filmové společnosti Pathé-Natan.
Jaubertovy originální kompozice došly uznání ve spolupráci s významnými režiséry, kteří po příchodu zvuku pochopili, jak důležitou složkou ve filmu je hudba. Prvním z nich byl René Clair, který Jauberta pověřil hudbou k filmu PAŘÍŽ MILUJE A JÁSÁ (Quatorze Juillet, 1933), poté dvakrát spolupracoval se slavným Jeanem Vigem (TROJKA Z MRAVŮ – Zéro de conduite, 1933; ATALANTA - L′Atalanta, 1934). Další významný režisér Julien Duvivier si vysoce cenil Jaubertova hudebního vkladu pro film JEJÍ PRVNÍ PLES (Un carnet de bal, 1937).
V roce 1935 opustil Jaubert stálé místo ve společnosti Pathé-Natan a naplno se věnoval skládání hudby. Kromě již zmíněných režisérů jej ke spolupráci přizvali například Robert Siodmak, Georg-Wilhelm Pabst nebo Jean-Paul Paulin, skládal také hudbu k dokumentárním snímkům, příležitostně i pro divadlo, například ke Giraudouxově hře Trojská válka nebude. Poslední významnou spolupráci navázal s Marcelem Carné a hudební složkou obohatil zásadní tituly konce třicátých let NÁBŘEŽÍ MLH (Le quai des brumes, 1938) a DEN ZAČÍNÁ (Le jour se lève, 1939).
Na začátku druhé světové války byl Maurice Jaubert znovu povolán do aktivní vojenské služby a v hodnosti kapitána se zúčastnil počátečních bojů proti fašistickému Německu. Padl v bitvě u Azerailles nedaleko německých hranic v červnu 1940. Jeho podoba byla jedinkrát zaznamenána na stříbrném plátně, a sice v epizodní roli dirigenta v melodramatu PROSINCOVÁ NOC (Nuit de décembre, 1941), které přišlo do kin až po jeho smrti. Jaubertovu hudbu o mnoho let později použil v několika svých filmech režisér François Truffaut, na repertoáru zpěváků a zpívajících herců zůstávájí dodnes i jeho písně.
Skladatel
Filmy | |
---|---|
1993 |
Výstražné znamení |
1978 |
Ztracená milenka |
1975 |
Příběh Adély H. |
1939 |
Den začíná |
Konec dne |
|
L'Esclave blanche |
|
1938 |
Altitude 3.200 |
Hotel du Nord |
|
Nábřeží mlh |
|
1937 |
Drôle de drame |
Její první ples |
|
Les Filles du Rhône |
|
1936 |
La Vie parisienne |
1934 |
Atalanta |
Le Dernier Milliardaire |
|
1933 |
Bludičky Paříže |
Quatorze Juillet |
|
1932 |
Großstadtnacht |
L'Affaire est dans le sac |
|
1929 |
Le Petit Chaperon rouge |
Lež Niny Petrovny |
|
1926 |
Nana |
Dokumentární | |
---|---|
1934 |
L'île de Pâques |
1930 |
Caprelles et Pantopodes |
1929 |
Hyas et stenorinques |
Krátkometrážní | |
---|---|
1936 |
Barbe-Bleue |
1933 |
Obsession |
Trojka z mravů |
Herec
Filmy | |
---|---|
1941 |
Nuit de décembre |