Reklama

Reklama

Isa Pola

Isa Pola

nar. 19.12.1909
Bologna, Itálie

zem. 17.12.1984 (74 let)
Milán, Itálie

Biografie

Italská herečka Isa Pola natočila jen něco málo přes třicet filmů, díky účasti na prvním italském zvukovém snímku se ale její jméno dodnes objevuje v encyklopediích. Narodila se ve starobylé Bologni do dobře situované rodiny, její vlastní jméno znělo Maria Luisa Betti di Montesano. Od mládí ji přitahoval svět filmu a herectví a díky své fotogenické vizáži se již v polovině dvacátých let dostala do filmových studií.

Po několika menších rolích v letech 1926-1927 dostala první hlavní roli v Guazzoniho filmu MYRIAM (1929), o rok později došlo ke zlomu v její kariéře, kdy spolu s Driou Paolou hrála v prvním zvukovém filmu v historii italské kinematografie PÍSEŇ LÁSKY (La canzone dell'amore, 1930) režiséra Gennara Righelliho. Velkou roli pak hrála v divácky velmi úspěšném venkovském dramatu MATKA ZEMĚ (Terra madre, 1931) Alessandra Blasettiho. Další hlavní roli mladé zaměstnankyně telefonní ústředny, která najde lásku u jednoho z telefonujících zákazníků, ztvárnila v neméně úspěšné komedii TELEFONISTKA (La telefonista, 1932).

Během třicátých let se Isa Pola stala vytíženou filmovou herečkou, hrála i několik hlavních rolí ročně a spolu s Isou Mirandou nebo Assiou Noris patřila k nejznámějším kráskám té doby. Z jejích dalších výstupů před kamerou připomeňme válečný film Marca Eltera BOTY NA SLUNCI (Le scarpe al sole, 1935), kde spolu s operní zpěvačkou Nelly Corradi reprezentovala ženské pohlaví (film byl oceněn na festivalu v Benátkách). Zmínku si zaslouží i dvojitá spolupráce s Goffredem Alessandrinim (VDOVA - La vedova, 1939; SKLENĚNÝ MOST - Il ponte di vetro, 1940) nebo hlavní ženská role ve filmové verzi Mascagniho opery SEDLÁK KAVALÍR (Cavalliere rusticana, 1939). Historický kostým na sebe oblékla i v titulní roli životopisného dramatu LUCREZIA BORGIA (Lucrezia Borgia, 1940). Z úspěšných veseloher té doby připomeňme spolupráci s trojicí sourozenců de Filippových na filmu TO JSEM BYL JÁ! (Sono stato io!, 1937).

Mezitím Isa Pola začala hrát i na jevišti a díky znalosti benátského dialektu zazářila především v Benátkách v divadelní společnosti Compagnia del Teatro Veneto. Do dějin italského filmu vstoupila znovu rolí matky, která opustí rodinu, v de Sicově mistrovském díle počínajícího neorealismu DĚTI SE NA NÁS DÍVAJÍ (I bambini ci guardano, 1944). Jestliže mezitím na jevišti hrála například v Goldoniho hrách, objevila se i v adaptaci jeho nejslavnější komedie Poprask na laguně pod názvem ZEMĚ BEZ MÍRU (Il paese senza pace, 1946). Nadále účinkovala v různých divadlech, hrála převážně v domácím repertoáru, moderním i klasickém, ale i v dílech zahraničních autorů (G. B. Shaw - Člověk nikdy neví).

Před kamerou dostala další zajímavé příležitosti například v životopisném snímku o sv. Markétě (MARGHERITA DA CORTONA, 1950), z jejích dalších úloh matek připomeňme cynickou paní Paolu v dramatu TŘI ZAKÁZANÉ PŘÍBĚHY (Tre storie proibite, 1952) režiséra Augusta Geniny. Znovu hrála také v historických filmech (KRÁLOVNA ZE SÁBY - La regina di Saba, 1952), naposledy stála před kamerou opět pod režijním vedením Alessandra Blasettiho (LÁSKA A CHVĚNÍ - Amore e chiacchiere, 1958). V padesátých letech získala zkušenosti i s prací v televizi, pak ale odešla do soukromí.

Isa Pola zemřela v Miláně 17. prosince 1984 dva dny před svými 75. narozeninami.

Pavel "argenson" Vlach

Reklama

Reklama