Poslední recenze (2 953)
Voltairova chyba (2000)
"Za to může Voltaire"! A za co všechno? Za ideály francouzské revoluce? Nebo za kritiku nemístného nadšení a bujarého optimismu (Candide ou l'optimisme, 1759) či knihu o osudu, který můžeme označit jako dobrý nebo špatný pouze po vzájemném porovnání (Zadig ou la Destinée, 1747).
Zpověď hochštaplera Felixe Krulla (2021)
Tento film vidělo už 90 "uživatelů" a žádný "můj oblíbený uživatel". Není ostatně ani divu. Svůj thomaso-mannovský třídílný seriál (Kouzelná hora, Lota ve Výmaru a toto) jsem uzavřel neslavně. Poslední (a nedokončený) román "Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull" z roku 1954 znám dobře (originál i překlad) a velmi se mi líbil. Přijde mi, že vzácně nevtíravý humor, kterým se vyznačují všechna Mannova díla (především romány), tu možná v souvislosti s jeho nadcházející smrti, kulminuje. Mannův humor nejsou vtipy, někdy se zdá, že to ani humor není, ale je to tady, Mann je vtipný freudovsky i nietzcheovsky zároveň; stačí se jen nadechnout a pousmání následuje automaticky. Rozhodně to není žert (ve smyslu Kunderově), žádný výsměch ani ironie. Není to humor hrubý ani sprostý, přičemž hrubý je mnohdy horší než sprostý. Teď už mluvím o filmu... Není to burleska, je to buranství. Není to plavba po klidných vodách bláznovství, ale křeč.
Lota ve Výmaru (1975)
Přečetl jsem si jedinou dosud zveřejněnou recenzi (NinadeL) a přitom se rozhodovall, zda dát za tři nebo za čtyři. Recenze rozhodla, je sympatická a je k věci. Myslím si, že žádný Mann už v Česku nevyjde (snad nějaká povídka, nový překlad Zauberbergu byla nejspíš výjimka), není to zkrátka země pro jeho knihy, "prosečské" nadšení už dávno pominulo. Natočit "Lotu" není nic lehkého. I když by se dnes točila asi jinak, je nutno přiznat, že Egon Günther měl v ve věci jasno (i když zřejmě myslel na určitý okruh diváků), a že v tomto rámci to asi lépe nešlo. Pokud vím, vyšly v NDR sebrané spisy Thomase Manna v šedesátých a sedmdesátých letech (jak je to dál, nevím). Nové vydání bylo ve všech výkladech knihkupectví, staré ve všech antikvariátech.
Poslední deníček (1)
111 evropských dramatických režisérů
Seznam ve formátu Excel (i za účelem vlastních úprav) mohu zaslat na libovolnou e-mail adresu.
Pro ujasnění především svých "kinematografických" postojů jsem sestavil seznam režisérů (viz nadpis). Přitom jsem se snažil řídit následujícími parametry:
- neupřednostňovat ani neupozaďovat žádné režiséry, proto se sem někteří nedostali (z našich třeba Menzl a Chytilová, Forman jen s odřenýma ušima, ale i jiní známí a proslulí).
- seznam je tedy určen pouze pro ty, kteří: nesledují filmy (jen) proto,
a) aby se pobavili
b) aby se poučili
c) aby žasli nad krásou obrazu
d) preferovali filmy s konkrétním dějem
d) aby vypnuli a nemuseli přitom přemýšlet
Důvodem, proč se tedy dívat na filmy je tichá a pohodlná meditace.
Časově jsem přece jen dal přednost režisérům, kteří tvořili za mého života, a střední mu proudu, tak ak ho chápu; filmové umění je pro mě definováno jmény Bergman, Visconti.
Jsem si jistý, že jsem v seznamu neuvedl nikoho, koho bych tam nechtěl mít. Pochybuji však, že jsem v něm uvedl všechny, které bych ta m mít chtěl.
To, co jsem zde stvořil chci ale zároveď odvolat. Ke každému filmu je třeba přistupovat nevinně a nevědomě, bez balastu jakýchkoli předběžných informací. Tohle je jen rámec, v němž je možno se pohybovat, ale určitě je ho třeba překročit.
Zohledněny jsou pouze hrané, celovečerní filmy, pokud dokumentární, tak pouze pokud se jim blíží.