Režie:
David OndříčekKamera:
Adam SikoraHrají:
Ivan Trojan, Sebastian Koch, Soňa Norisová, Jiří Štěpnička, Marek Taclík, Filip Antonio, Norbert Lichý, David Švehlík, Martin Myšička, Miroslav Krobot (více)Obsahy(1)
Detektivní thriller z první poloviny padesátých let vypráví o kapitánovi kriminálky Haklovi, který vyšetřuje rutinní zločin. Záhy se ale ukáže, že tato zdánlivě triviální vloupačka je čímsi složitějším. O případ se zajímá Státní bezpečnost, která vyšetřováním pověří svého specialistu, německého experta majora Zenkeho. Skutečné důkazy přestávají být podstatné a případ získává politický rozměr - obrací se totiž proti "sionistům" z Židovské obce. I přes přímý zákaz pokračuje kapitán v pátrání a přesvědčuje se, že věřit nelze nikomu a ničemu. Postupem času se ale kolem něj začíná stahovat smyčka estébácké mašinerie. Hakl se už necítí bezpečně a uvědomuje si, že ohrožuje sebe a především vlastní rodinu. Jak se rozhodne? Bude pro něj znamenat víc jeho vlastní rodina, nebo důkazy, které vedou ke skutečnému odhalení pravdy? (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 258)
Ačkoli nám Ondříček opět pracuje se svými oblíbenci Taclíkem a především Trojanem, jeho nejnovější retro detektivka ani v nejmenším nepřipomíná jeho starší filmy. Což je velice dobře. Celkově už jen velmi vydařená atmosféra, výprava a kostýmy výborně reflektují rok 1953. Nadto funguje drama a je radost vnímat skvělé herecké výkony Jiřího Štěpničky nebo Soni Norisové vedle takového giganta jakým je bezesporu Sebastian Koch (Mannovi - román století, Životy těch druhých, Černá kniha). ()
Sváteční den významné události z dějin, jíž byl Vznik samostatného československého státu, jsem oslavil se svými nejbližšími v kině na snímku, jaký se v našich luzích a hájích podaří natočit jednou, maximálně dvakrát do roka. Světová hudba, světoví herci, světový režisér - drama, atmosféra, poselství. Smekám. ()
Alibisticky se dá napsat, že to není úplně perfektní, naopak je to naprosto skvělý. Na české poměry neuvěřitelný snímek, který sem tam má drobnou skulinu ve scénáři, ale v případě postavy kapitána Hakla je cítit tolik práce, že by celý Národní výbor emigroval, kdyby mu došly výsledky plnění plánu. Ivan Trojan, člověk, jež hrál Václava a další louly, dokázal s takovou lehkostí zahrát mně blízkého drsňáka, až jsem celou cestu z kina probrečel. Možná je to trochu chlapský film s chlapskou pointou (která je v závěru násilně zopakována a proto Ve stínu Oskara rozhodně nedostane), ale na české poměry je to něco unikátního, co by se mělo hýčkat. ()
Na konci tunelu, vedoucího z Babovřesk přes Bastardí výkaly a Viewegovy umělohmotné sračky na jedno brdo, jsem náhle uzřel světlo. Světlo naděje, že se česká kinematografie nemusí nutně ubírat jen vstříc členům Klubu planety opic a jiným solvinám, co klopí lahváče a nadšeně probírají poslední díl Prostřeno u Ordinace růžových dementů! "Alelujá!", tedy vlastně "Kurva konečně!", zvolal jsem nadšeně a s dojetím uslzeným obličejem klesl na kolena do prachu, kde jsem hledal Ondříčkovy stopy, které bych mohl vděčně líbat. Konečně něco, u čehož jeden nemusí studem odvracet hlavu či úmorně zadržovat neuroticky nepokousaný a spolykaný popkorn, který se sveřepě dere zpět, aby divákovi v nižší řadě sdělil za krk názor vizuálně podrážděného žaludku. Konečně něco, co se dá nazvat skvělým, fantasticky natočeným, napínavým a strhujícím filmem, osazeným famózními herci a scénářem, jenž nemusel autor tisknout na jemný, třívrstvý Harmassan, ()
Po řemeslné stránce vlastně skoro bezchybný film. Kamera člověka okouzlí v každém druhém záběru, perfektně sedící hudba dokresluje atmosféru a Ondříček snad nebyl v režii nikdy jistější. Přesto mi k absolutní spokojenosti něco chybělo, možná to bylo místy až moc chladné a té rodinné linky tam mohlo být klidně i více. I přesto ovšem nejspíš český film roku (pravda, konkurence letos prakticky žádná nebyla) a Ivan Trojan potvrzuje pozici nejlepšího herce u nás. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (28)
- Ačkoliv se děj odehrává kolem roku 1953, jsou na karlínském železničním viaduktu vidět stožáry vedení. Elektrizace mostu byla provedena až na počátku šedesátých let. (Ganglion)
- Ve scéně, kdy Hakl (Ivan Trojan) kupuje své ženě květiny, je vidět v pozadí průjezd tří moderních vozů. (TommyDiamond)
- Původní pracovní název "Ve stínu koně" se změnil mj. proto, že ve stejném roce se na televizních obrazovkách objevil seriál Znamení koně (od r. 2011). Také v průběhu opakovaného přepisování scénáře zmizela dějová linka, obsahující koně. (Taninaca)
Reklama