Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
Hodnocení tohoto filmu trpí, protože, kdo nesouhlasí s americkou zahraniční politikou, tak tento film odsoudí bez ohledu na jeho kvality. Samozřejmě i mně vytanulo na mysl, zda všechny ty Chrisovy zásahy byly v reálu tak jednoznačně správné a morální, jak to film podsouvá. Je jasné, že v Iráku sestřelili kde co a uniklé záběry z Wikileaks to dokazují. I tak je pro mě jeho osoba jednoznačně smutným hrdinou a ani náhodou zločincem. Samotná akce v bojišti pro mě byla strhující, a to skutečně často strhnut v akčním filmu nebývám. Je to skvěle sestříháno, skvěle zahráno a podáno uvěřitelnou formou. Závěr filmu byl zdlouhavější, ale samotné vyústění bylo hodně překvapivé a nutící k přemýšlení. ()
// Jako jó - ten film je dobrej. Určitě bych se přikláněl spíš na stranu BHD nebo Hurt Lockeru, než k Lone Survivor (což byla imho epesní sračka). Dosud dobrý. Střídání rodinné perspektivy s těmi vybranými chvílemi z Iráku mě bavilo, ze souboje s druhým sniperem se dalo vytřískat víc ale líbilo se mi, že se to drželo při zemi a stále tam bylo několik momentů, které bylo opravdu vyhrocené. Tohle si děda Clint pohlídal, ovšem problém mám až s tím koncem - zaprvé to vrhá možná až příliš dobré světlo na hlavního hrdinu, je to až příliš oslavné a nesedí mi to v porovnání se vším, co se odehrálo předtím a zadruhé - chtělo to tu poslední scénu, chtělo to na férovku, syrově ukázat, že to "zlo" je opravdu všude, ne jenom tam. Chápu, že se toho možná tvůrci báli ale ten film to potřeboval, alespoň z mého pohledu ano. Patriotické titulky na závěr to pak už definitivně zabily. Takže skvělé až do posledních dvou minut, které mi srazily dojem podobnou rychlostí jako vypálená kulka syrského olympionisty. ()
Typický rednek je jako konstruovaný pro to, aby podlehl lákavé propagandě, slezl z ovce a jel picnout nějaké ty kulturně zcela odlišné, neboť kozojeby. A když pochází z rodiny, kde se tatínkovi muselo salutovat, říkati mu pane a již ve třech letech se od něj učit, jak radostně leštit lauf brokovnice, je to předem ložený, bude z něj tuleň první kategorie, kterému nedělá potíže trefit mouše kundu na tři sta metrů v bočním větru. Tedy - kromě toho, že Britové mají prý lepšího, který se ještě k tomu (pozor, sprejer, nebo jak to...) nenechal bachnout od bývalého, z vraždění neviňátek značně duševně vykolejeného kolegy ve zbrani, kterého by pro uklidnění vzal na nějaké to likvidování zvěře za pomoci střelných zbraní (sic!), je film nedotažený, nedůsledný, nevyvážený a Newman. Ne - Ístvůd. Mně se pletou. ()
Americký sniper nepojednává o fyzickém utrpení uprostřed bitevní zóny, nýbrž spíše o diametrálně odlišných pohledech, kterým je válka v Iráku vystavována jednak ze strany nic netušících amerických občanů v zámoří, jednak z pozice přímých aktérů krvavých bojů, a také o pochybných motivacích, které vedou řadu mladých Američanů vstříc vysněné "službě vlasti". Eastwood sice pracuje s velmi obecnou filmovou rovnicí, když jeho hlavní hrdina přichází do války pln nadšení a vlasteneckých přísah a nakonec odchází coby zlomený muž, který ztratil iluze o cti i existenci dobra, avšak film vyzdvihuje nad průměr neskrývaná nechuť k vlastenectví, které je chabou náplastí na konání či snad oplácení zla, přirozená civilnost emocí, díky níž válečná i psychologická rovina filmu krásně splývá, a samozřejmě Clintův formální génius, který ho ani po osmdesátce neopouští. Vzhledem k tolika oscarovým nominacím se možná vnucuje myšlenka, že Američané mají pro Eastwooda zkrátka slabost, ale já si při sledování Snipera, stejně jako u Gran Torina nebo Million Dollar Baby, uvědomoval, že on si tu oblibu prostě zaslouží... 80% ()
Zaznívá to pokaždé a milerád to zopakuju. Clint Eastwood to znovu ve čtyřiaosmdesáti letech nandává svým klidně o dvě generace mladším kolegům. Nějaký zásadní zážitek schází, co si budeme nalhávat. I tak je to na palec nahoru. Přenést pomocí autentické kamery válečné peklo a ožehavé americké otázky na stříbrné plátno se v poslední době rozhodlo víc tvůrců (třeba Kathryn Bigelow jednou výtečná, napodruhé nesmírně chladná a akademická), Eastwood určitě proklouzl do té lepší poloviny. Vybral si skutečný příběh, který tragicky skončil teprve nedávno, na počátku roku 2013. Slavný odstřelovač z elitní jednotky amerického námořnictva Chris Kyle, který měl rekordních 160 smrtících zářezů na pažbě z iráckého tažení, se stal obětí amerického střelce trpícího posttraumatickou stresovou poruchou. Než se tak stane, jsme svědky jeho čtyř turnusů v nepřátelském prostředí. A návratů domů, vítání potomků, keců o obraně milované vlasti i rozkladu jednoho texaského kovboje, který přichází o chvíle s dětmi a manželkou a stejně tak o kamarády v boji. Co si budeme nalhávat, počet sebevražd v americké armádě se dal každoročně počítat na stovky. Z oficiálních údajů Pentagonu vyplývalo, že počet byl v některých letech vyšší, než kolik vojáků zemřelo v Afghánistánu. Tihle bouráci holt válčí po návratu domů dál.. Lehce obtloustlý Bradley Cooper je velmi slušný, ale výkon Jakea Gyllenhaala je s jeho porovnáním o třídu lepší, i když je to vždycky subjektivní pohled. Nicméně v té pětici vyvolených (nominace na Oscara za nejlepšího herce) mi v ní sedí nejméně. Legendární Eastwood po mírně rozporuplnějším období znovu přesný a velmi jistý. Jen to okatě gumové dítě si mohl odpustit.. ()
Galerie (54)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (58)
- Mustafa (Sammy Sheik) má ve filmu zbraň FPK/PSL ráže 7.62x54mm. (dc125)
- Scény z Iráku byly natočeny Maroku. Clint Eastwood, který je obecně proslulý svým velmi efektivním stylem práce (což je jeden z mnoha důvodů, proč jej mají rádi herci i studia), se tentokrát snažil být ještě rychlejší, protože v oblasti měla brzy vypuknout extrémní vedra. (NIRO)
- V úvodní scéně sleduje Chris Kyle (Bradley Cooper) svým dalekohledem matku a jejího syna, který nese granát směrem ke konvoji americké námořní pěchoty. Kyle nakonec stiskne spoušť na oba cíle. Ve skutečnosti však Kyle nikdy nezastřelil dítě a na ženu vystřelil pouze jednou. (Jimmy15)
Reklama