Epizody(13)

Dokumentární série Kosmos - časoprostorová odysea je nový strhujícího třináctidílný pořad producentky a scénáristky Anny Druyanové a producenta Setha MacFarlana (Griffinovi, Méďa). Po více jak třiceti letech, kdy měla premiéru původní série, u nás uváděna pod názvem Vesmír, ve které mohli diváci spolu s Carlem Saganem ohromujícím a ikonickým způsobem prozkoumat vesmír, se Seth MacFarlane spojil s původními Saganovými spolupracovníky, scenáristkou a producentkou Druyanovou a spoluscenáristou a astronomem Stevenem Soterem. Společně pak vytvořili třinácti dílnou sérii, která má být nástupcem původního pořadu, jež získal televizní cenu Emmy a cenu Peabody za význačný úspěch a záslužnou veřejnou službu. Průvodcem pořadu Kosmos – časoprostorová odysea bude renomovaný astrofyzik doktor Neil deGrasse Tyson. Stejně jako původní legendární série je nový Kosmos ságou o objevování zákonitostí přírody a nalezení našich souřadnic v prostoru a čase. Série oživí nikdy nevyřčené příběhy, diváci podniknou cestu do nového světa a napříč kosmem, aby v malém měřítku poznali velkolepost vesmíru. Dokument přichází s novým způsobem vědeckého vyprávění, který odkrývá majestátnost vesmíru a znovu využívá slavné prvky z původní série, včetně kosmického kalendáře a lodi imaginace. Nejdůkladnější vědecké koncepty jsou prezentovány s ohromující jasností, spojuje se skepse s údivem a precizní přírodní vědy se setkávají s citovou a spirituální rovinou, což představuje jedinečnou zkušenost. (National Geographic)

Trailer

zelvopyr

Tysona mám docela rád, od svého vzoru (Carla Sagana) se naučil mnohému. Ovšem zde, snažit se pojmout vypravěče stejným stylem... na to zkrátka nemá. Noblesní literární styl a přednes Sagana... tytéž věty z Tysonových úst mi způsobují hodně nepříznivé pocity. Výhrada k seriálu je z jiného soudku, značně ubral ambice, a místo díla, které popisuje Kosmos, tedy V.Š.E.C.H.N.O. kolem nás... je tu jen nadprůměrný populárně naučný pořad se zajímavostmi. Medailonky osobností (ten o Faradayovi mě nadchnul, a vzal jsem CSTO na milost), výklad o vědě, návraty k Cosmosu 80. let. Z vědy je tu vpodstatě jen fyzika, chemie, astronomie, okrajově matematika, minimum biologie. Drobet chaotické přeskakování z téma na téma místo koncepčnosti originálu... ()

Circumscriptor

Neil deGrasse Tyson je ako astrofyzik jeden veľký človek, ktorého filozofia je mi neuveriteľne blízka; to však neplatí o politickej sfére jeho myslenia :)). Ako jeho fanúšik som si nemohol nechať újsť tento seriál a porozmýšľať nad množstvom otázok, ktoré mi ponúkol. Hneď v prvom dieli sa nachádza extrémne zaujímavá teória, ktorá akosi rozpútala moje astrofyzikálne zmýšľanie - je vesmírov viac (otázka č. 1)? V tomto dieli je náš vesmír graficky zobrazený ako hmotná guľa pohybujúca sa v mori ďalších hmotných gúľ - iných vesmírov. Ak je však more plné týchto vesmírov, ako je možné nazvať priestor medzi nimi (otázka č. 2)? V tomto priestore bez názvu vesmíry vzájomne interagujú - buď krachujú samostatne, alebo vznikajú vzájomným trieštením. A bol teda veľký tresk len nárazom dvoch vesmírov bez času a priestoru (otázka č. 3)? Tento seriálik skôr pokladá otázky, než dáva odpovede :)) ()

hallelluja

Pre mňa je ľubovoľný diel tohto seriálu ako hodinová meditácia. Historické animované vsuvky, grafické výlety do mikrosveta, do toho prekrásna hudba či pokojný hlas Neila deGrass Tysona. G E N I Á L N E. Pre každého, kto miluje vesmír, kvantovú fyziku či dejiny vedy a nehľadá v každom rozkvitnutom kvete nadprirodzeno. Ach, a ja môžem dať len 5 hviezdičiek... ()

H34D

Populární věda se v posledních letech stává nějak populární. :) Díky dnešním možnostem speciálních efektů je možno vykreslit jak gigantičnost vesmíru, tak drobnost jednotlivých atomů natolik atraktivním a líbivým způsobem, že i plnokrevné sci-fi filmy blednou závistí. Cosmos tyto vizuální orgie skvěle využívá k větší srozumitelnosti a uchopitelnosti informací. Jde poznat, že právě pochopitelnost a dostupnost pro široké masy hraje v seriálu prim. Pokud má člověk o kosmu už něco nastudováno, bude pro něj seriál z velké části příjemné opáčko, ale ono to v konečném důsledku vůbec nevadí. Cosmos totiž dokonale chápe pojem "škola hrou", spolu s jednotlivými informacemi prezentuje i renomované vědce, kteří se s jejich odhalením pojí. Každá epizoda tak představuje celý životní příběh určité známé figury, každá epizoda má svou narativní a emocionálně zabarvenou složku, která však nijak nekoliduje s vědeckostí podávaných informací. Cosmos je skvělý naučný material a pro mě spolu s How the Universe Works nejlepší dokument vůbec! 9/10 ()

gumbo

Takový jednoduchý úvod do Vesmíru pro 1. třídu základní. Informací poskrovnu, spíše se to vyžívá v hraných scénách, jednoduchých přirovnáních a oslavách historických objevitelů. Bohužel nemá žádný díl nějakou zajímavou nosnou linku, která by dané informace více sjednocovala. Navíc to nepřináší prakticky nic nového, což je škoda. Animace nadprůměr. Hudba je skvělá, jen mi to místy připadalo na dokument moc pompézní a akční. 60% ()