Režie:
Jiří MenzelScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jiří ŠustHrají:
János Bán, Marián Labuda st., Rudolf Hrušínský, Rudolf Hrušínský ml., Rudolf Hrušínský nejml., Petr Čepek, Libuše Šafránková, Jan Hartl, Miloslav Štibich (více)Obsahy(1)
Úsměvný film vypráví ne jeden, ale hned několik příběhů. Ústředním dějovým motivem je konflikt mezi otcovsky rozvážným řidičem družstevního náklaďáku Pávkem a jeho mladým, mentálně zaostalým závozníkem Otíkem. Neméně důležité jsou však i další dějové prvky, vykreslující střediskovou obec a její obyvatele s humorným nadhledem a přitom s mimořádnou plastičností a autenticitou. Snímek je naplněn typickým svěrákovským inteligentním humorem, někdy trochu drsnějším, avšak nikdy vulgárním, umocněným Menzelovým smyslem pro "poezii a prózu" všedního života. (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Videa (1)
Recenze (981)
Vynikajícím humorným způsobem vyjádřený stav naší tehdejší socialistické společnosti. Jakoby se snažil film svému divákovi naznačit, jak se s problémy tehdejší politické situace vyrovnat tím nejlepším způsobem. Prostě a jednoduše s humorem. S tím se každá těžká situace (snad vyjma úmrtí v rodině :-) snáší lépe. ()
Vyvrcholení snah filmové komedie 80. let a jeden z tvůrčích milníků dráhy režisérské Jiřího Menzela a scenáristické Zdeňka Svěráka (formálně potvrzená užší nominací na Oskara za nejlepší cizojazyčný film). Geniálně sepsaný scénář (v Tatínkovi se později dozvídáme, že vlastně náhodou) symbolicky popisující život na ukázkové kolektivizované české vesnici, fungující třením dvou základních styčných ploch, tak typických pro práci Zdeňka Svěráka - humoru a tragiky. Osud mentálně retardovaného Otíka Rákosníka by se dal natočit jistě i jako čiré drama s vyzněním tragickým, abstraktnímu filmovému obrazu české země a naší české identity v kontextu československé komedie i tvůrčích snah pánů Menzela a Svěráka však více odpovídá takovéto zpodobnění. Máme pro to u nás i pěkný termín označující subžánr - tragikomedie. Jiří Menzel obsadil hlavní postavu hereckou hvězdou z Maďarska (u nás do té doby neznámý János Bán) a celý film pak kompletní československou hereckou špičkou (už z toho je patrno, že film jakožto zobrazení úspěchů českého kolektivizovaného venkova měl podporu i shora...) Komedie doslova přecpaná hláškami, co tam vlastně ještě dodnes nezlidovělo? Esence (pseudo)lidové moudrosti a stereotypů v myšlení a chování lidí žijících mimo město, jakož i pozvolna narůstající městský a civilizační tlak. V mé osobní filmparádě nejlepší československá komedie všech dob! ()
Hrabalovský pábitelský romantismus, jeden z velkých přínosů šedesátých let, našel v Jiřím Menzelovi nejlepšího filmového ztělesnitele předlouhých i přerývaných souvětí a příběhů, které z nich jsou složeny. S jistou dávkou nadsázky se tu dá mluvit o romantismu chalupářského věku, o specifické podobě osvojování a splývání s přírodou v nezaměnitelném období privátního, až "ventilového" chalupářství a jeho splývání s "živou" vesnicí JZD. Podaří-li se to všechno s cimrmanovským přídavkem, který tak pronikavě a pozitivně vstoupil do našeho normalizačního hraného filmu, jsme náhle jakoby svědky renesance československé filmové vlny šedesátých let. Zjišťujeme s překvapením, že vlastně máme úžasné režiséry, skvělé scénáristy a až nepřeberně vynikajících herců obého pohlaví. Idyla se tu střídá s drsnou skutečností doby (nomenklaturní snaha zakoupit se za každou cenu na "vyvolené chalupě, osud vesnického, pudově reagujícího prosťáčka, milostné aféry jednoho až nadmíru přehledného lidského mraveniště), která jakoby chytala druhý dech (srovnání s CHALUPÁŘI). Bohumil Hrabal i Jiří Menzel jsou a zůstanou specifickými fenomény sedmdesátých a zejména osmdesátých let minulého století. Fenomény určitě nadčasovými. ()
Stará známá dobrá česká komedie, která se dá sledovat vícekrát. Herecké obsazení je na tom výborně. Film má dost vtipných momentů. Je to prostě klasika, kde je nejlepší sledovat dění na vesnici. Nějaké výtky bych zde měl, občas zde byly nějaké zbytečné scény, ale moc jich nebylo. K dokonalosti něco chybí. Přesto u mě je mé hodnocení zasloužených 85% = **** ()
Pro mě je Vesnička nejpříjemnější komedie, která se v našich krajinách kdy vůbec objevila a zároveň nejlepší český film, který si opravdu zasloužil první místo v anketě nejlepšího českého filmu vůbec. Důvod proč dát 5 hvězdiček se nabízí ihned několik: nádherná titulní skladba, příjemně ubíhající děj s výbornými herci, geniálně hláškující doktor, nádherná kulisa příběhu, laskavost, která z filmu češí po celých téměř 100 minut filmu a řada jiných, které Vás zrovna napadnou, ale mě bohužel ne. Tento film přežije nás všechny a s ním i jeho tehdejší pohnutá atmosféra, která na filmu nezaznamenala jediné škody, a spíše si z ní ještě utahovala. --- Pane Pávek, já nechci k Turkovi! - Už sem řek, po žních jdeš k Turkovi! - Cože? Ke mně? Leda až pokvetou hrábě! - Si je doma prohlídni, možná už mají pupeny! ()
Galerie (14)
Zajímavosti (110)
- V televizi hlásí film hlasatelka Marie Poláková. (M.B)
- Rumlenovi mají stejný typ vozu jako Holanovi z filmu Chobotnice z II. patra (1986), tedy Renault 20 TS. (Foxhound#1)
- Ve scéně, kdy přilétá pilot Štefan (Julius Satinský) se svým letounem Z-37 Čmelák, je možné si při přistání všimnout, že v kokpitu sedí jiný pilot. (tommahol)
Reklama