Reklama

Reklama

S Tatrou kolem světa I.

všechny plakáty
Československo, 1991, 95 min

Režie:

Jiří Stöhr

Kamera:

Jiří Stöhr

Hrají:

Radoslav Brzobohatý (vypravěč)
(další profese)

Obsahy(1)

Parta českých dobrodruhů vyrážela v roce 1987 s velkým plánem – objet celý svět, udělat reklamu Československu a natáčet, co po cestě zažije. Nakonec přivezli 100 hodin unikátních filmových záběrů. Z expedice Tatra kolem světa vznikly dva celovečerní filmy, které dlouhé roky nikdo neviděll. Oproti plánu je neodvysílala televize, ani se nedostaly do kin. Dokonce se po nich na dlouhou dobu slehla zem. (sator)

(více)

Recenze (11)

Nechic 

všechny recenze uživatele

Je obtížné se na to dívat dnešní optikou. Uznávám výpravě všechnu čest za absolvování takové expedice a navíc s tehdejší technikou. Nicméně film jsem měl problém dokoukat s tím uspávacím lehce tendenčním komentářem s několika faktickými chybami. Záběry byly hezké, nicméně profláklých míst. Vlastně to nejlepší na tom filmu je jen pohled na svět před 30 a více lety, ale to je zajímavé jen u lidí a staveb. ()

mrclTV 

všechny recenze uživatele

Keď si nebudete všímať obchodno-marketingové reči o Tatrovke, ich sponzoroch, či miestami mierne tendenčné vyjadrenia o Amerike, ostanú vám úchvatné zábery na tak trochu iný svet, svet z pred 30-tich rokov. Navyše posádka Tatry ide miestami celkom na hranu a tvária sa, že všetko v poriadku - idú autom hneď popod ľadovec, lietajú s vlastným rogalom všade možne, zastavia sa s 22 tonovým kolosom aj na okraji útesu len tak pre zábavu alebo členovia expedície peši vyjdu na Popocatepetl a tvária sa, že sa nič nedeje. Dnes by by podobné výkony boli najväčším highlightom každého dokumentu a situácie by boli sprevádzané 10 akčnými replaymi a dramatickou orchestrálnou hudbou. Tu sa to spomenie len tak medzi rečou na dve minútky. To sa mi na tom páči. Stredobodom dokumentu je krajina a nie sprievodcovia, čo nie bežný jav v dnešných dokumentoch. PS: Stráviť tri roky života na cestách po celom svete v jednom karavane (obrovskom karavane, ale stále karavane) už to samé osebe je výkon. ()

Reklama

sator 

všechny recenze uživatele

Spolknu všechny výtky a píšu: dobrý retro kousek z dob kdy jsem Tatru sledoval na vlastní voka... Škoda že chybí představení Tatry po technické a vybavenostní stránce... Cestovatelé se vydali na cesty v roce 1987, přesně po 40 letech od slavné cesty pánů Zikmunda a Hanzelky též s vozem Tatra jako oni a též kolem světa.V tisku však nemohla být v té době o nich ani zmínka, oba cestovatelé byli zakázáni, stejně jako jejich knihy a filmy. Čechoslováci však vnímali  navázání na jejich odkaz. ---------Posádku tvořili: kameraman Jiří Stöhr, účastník  Expedice Lambaréné. Dalšími členy výpravy se stali  fyzik a tlumočník Stanislav Synek, publicista Petr Bárta, geolog a pilot motorového rogala Dr. František Jeniš,  technik řidič, kuchař Dalibor Petr a mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař  a Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra. ()

kenkaku 

všechny recenze uživatele

Hodně zamrzela kompletní absence představení “hlavního hrdiny”. O Tatře se nedozvíme nic. Osobně mě zajímalo vybavení, co vše mělo auto s sebou (třeba ten složený ultralight), obytné prostory, atd. Také mě celkem dost iritoval ten “Barandovský přístup” v použití (občas) retardovaného zvukového podkresu, použití standardizovaných ruchů (ten zvuk větru 100% slyšené meluzíny mě téměř rozplakal) a ty řeči… samozřejmě ne pořad, ale ten nadřazený, opovrhovačný tón (př. návštěva filmových studíí) to byla tedy perla. Co mi také hlava nebrala je proč, když už ta kvanta materiálu museli prostříhat na 90minut, musel jsem sledovat několik minut západ slunce… tak, když už jsem si dost zanadával, proč tak vysoké hodnocení? Ta nostalgie je neskutečná, a moc oceňuji naprostou absenci vstupů od členů expedice. Na víc v kontrastu s “druhým pokusem”, je tohle skvost. Moc by se mi líbilo, kdyby někdo zainvestoval do vyčištění a přestřihání původních záběrů dokumentu. To by byla pecka. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Na dokumentu je hrozně cítil, že záběrů z několik let trvající výpravy bylo hodně a ve střižně s materiálem musela být nehorázná piplačka. Přeci jen je nutné si uvědomit, že byla těžce jiná doba, a to nejenom v rámci možností filmové techniky. I nyní je velký problém z obrovského množství materiálu vybrat 90 minut toho nejlepšího a také zajistit, aby to všechno mělo nějakou dějovou kontinuitu a dávalo to smysl. To se povedlo tak napůl. Jednotlivé záběry na sebe prakticky vůbec nenavazují a sledujeme takovou velmi nesourodou koláž - ovšem, nejenom na svoji dobu, působivých záběrů. Je vidět, že celá cesta je důkladně naplánovaná. Posádka je plná sympaťáků, škoda že zde vystupují pouze jako figurky kdesi v pozadí a dokument je prezentován převážně jako Cestománie. Celá výprava musela být neskutečně drahá, takže mě docela překvapuje, že takových těch chvalozpěvů, jak je Tatra úžasné auto, tam je méně než bych čekal. Líbil se mi také ústřední hvízdací hudební motiv. Bohužel zbytek hudby byla docela bída. Velmi mě bavilo nakouknout na známá místa v neznámé době. Dokonce ještě předtím, než se narodil nejúžasnější obyvatel této planety - já. Severní Amerika mě moc nebavila - z pohledu dnešního diváka nic nového. Ovšem na jižním kontinentu bylo podstatně veseleji. Velmi oceňuji doprovodný komentář, který byl napsaný evidentně někým inteligentním a se skvělým přednesem Radoslava Brzobohatého byl pastvou pro uši. [75 %] ()

Zajímavosti (4)

  • Plánován byl 56dílný televizní seriál, z něj ale zbylo jen torzo. (sator)
  • Posádku tvořili: kameraman Jiří Stöhr, účastník Expedice Lambaréné; fyzik a tlumočník Stanislav Synek; publicista Petr Bárta; geolog a pilot motorového rogala Dr. František Jeniš; technik, řidič, kuchař Dalibor Petr; mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař a Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra. (sator)
  • Jako hlavní dopravní prostředek po celou dobu sloužil speciální nákladní automobil Tatra 815 GTC, který vznikl ze sériové Tatry 815 a speciální obytné + pracovní nástavby (odtud zkratka – Grand Tourist Caravan). Nástavbu postavila tehdejší Vagónka Studénka podle projektu tamní pobočky Výzkumného ústavu kolejových vozidel. Automobil měl faktická tři podlaží: „Suterén“ s podvozkem, nádržemi pro 2×220 l nafty a 1×400 l vody, úložnými prostory pro náhradní díly, nářadí, 5kW elektrický dieselagregát apod. „Přízemí“ zahrnovalo kabinu řidiče s navazujícími prostorami kuchyňky, pracovny a příležitostné ložnice, na které navazoval uzavíratelný prostor cca 2×1 m obsahující WC a koupelnu, příležitostně přeměnitelnou ve fotokomoru. „Patro“ tvořila otevíratelná nástavba se stanovou konstrukcí čtyř samostatných lůžek. Do útrob této nástavby se vešly i pomocné dopravní prostředky, kterými byly malý moped Babetta, nafukovací člun a dvoumístné motorové rogalo o rozpětí 11 m, které postavilo JZD Červenka ve spolupráci s podnikem Let Kunovice. Automobil byl stavěn od roku 1985, v zimě se však práce zcela zastavily a tatra putovala do skladu, aby byla v červnu 1986 opět vytažena a ve velkém spěchu dokončována pro účast na MSV Brno 1986, po Vánocích se pak vydala do Paříže coby reklamní doprovod československých kamionů na Rallye Paříž–Dakar 1987. Technické parametry vozidla: délka 10,0 m, šířka 2,5 m, výška 3,85 m, celková hmotnost plně vybaveného a naloženého vozidla 21 tun. Motor vznětový, vzduchem chlazený vidlicový desetiválec T3-929 o výkonu 208 kW (283 k). Podvozek páteřový s centrální nosnou rourou, třínápravový, s nezávislé zavěšenými koly na výkyvných polonápravách. Brodivost 0,8 m, maximální rychlost 95 km/h. Naprostá většina vybavení, výstroje a materiálů pro posádku byla ryze československého původu – týkalo se to jak samotného automobilu, tak i třeba kuchyňské varné desky Mora, spotřebičů ETA, elektroniky Tesla, funkčního oblečení Jitex, různé drogerie, nádobí, spacáků, sportovního vybavení atd. (Zdroj: Wikipedia.cz)

Reklama

Reklama