Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve starém pavlačovém domě jsou léta sousedy Novákovi a Bartáčkovi. Novákovi se rádi vytahují před ostatními nájemníky a nevynechají jedinou příležitost, jak si vystřelit z Bartáčkových. Starý činžák jim k jejich záludnostem poskytuje příležitostí víc než dost. Oba páry si před sebou neustále na něco hrají. Nováková tvrdí, že jde do kosmetického salónu, ale ve skutečnosti se jde ucházet o práci uklízečky. Bartáček se zase vydává za ředitele podniku, ale ve skutečnosti je v něm pouze skladníkem. Jejich vzájemné naschvály nakonec přerostou v otevřený boj. Pokus o příměří, vyhlášený poté, co je jejich starý dům zbourán a obě rodiny dostanou byt v paneláku, má jen krátkého trvání. Manželským dvojicím jsou přiděleny byty vedle sebe. A letitý kolotoč zlomyslností se rozjíždí nanovo. (TV Nova)

(více)

Recenze (322)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jsou filmy nadčasové a takové, na kterých v průběhu let zapracuje zub času. V druhé polovině 70. let poznamenaných normalizací a tabuizovanými tématy šlo o výrazný nadprůměr daný jednak spolehlivě fungujícím tématem kritiky "maloměšťáckých přežitků socialistického člověka", jednak dobře zvoleným hereckým obsazením. Ústřední čtveřice hašteřících se sousedů má určité kouzlo i v současnosi, stejně jako některé fórky a zlomyslnosti, kterými se manželské dvojice obšťastňují. I takový Luděk Sobota má jeden z mála hereckých partů, kde nepřehrává a jeho herectví je funkční. Jenže co naplat, z hlediska dnešních měřítek jde už o přežitou záležitost. Celkový dojem: 55 %. ()

drexik odpad!

všechny recenze uživatele

Co se týče hodnocení málokdy nějak výrazně vybočuju od toho celkového, ale tady půjdu hodně proti proudu. Nechápu jak někoho může bavit film kde se neustále jedná jeblá ženská vřeští přes celý barák na druhou a jejich hlavním cílem je udělat tomu druhému nějaký naschvál, který není vtipný no a samozřejmě se u něj řve. Vynikající obsazení jde vniveč a je nahrazeno těžkým znechucením nad takovýmto paskvilem. ()

Reklama

see_sawandrew 

všechny recenze uživatele

Pokud čekáte vyčerpávající rozbor tohoto filmu, určitě se do čtení komentáře nepouštějte. V souvislosti se Schulhoffovými filmy vídám tolik rozsudků se slovem "normalizační", že se kolikrát nemohu ubránit smíchu. Je však spíše smutné, kolik lidí je schopno řadit mnohé filmy mezi normalizační splašky jenom na základě toho, že vznikly v období normalizace. U českých filmů to zamrzí mnohem více, jelikož v naší kinematografii se Brežněvův vliv odrážel vůbec nejméně (stačí zabrousit do jiných národních kinematografií východního bloku - prach a bída sedmdesátých let je na nich znát mnohem více). Snad je nevděčnost diváctva k filmům sedmdesátých let způsobena silným kontrastem s předcházejícími léty šedesátými, právem označovanými za zlaté období (nejen) české kinematografie. V šedesátých letech mladá generace absolventů FAMU po boku se starými lišáky rozbíjela tabu minulosti a vzpomínala na druhou světovou válku i následné komunistické utužování v padesátých letech. Po intervenci v osmašedesátém však museli filmaři začít vymýšlet něco jiného, protože nová vlna zašla pro komunistickou cenzuru až příliš daleko. Hlavní doménou filmů sedmdesátých let se proto staly konkrétní osudy lidí v přítomnosti, a také různě fantaskní pohledy na budoucnost nebo alternativní realitu (Lipský a Vorlíček s Macourkem dokázali v tomto tématu usednout na samotný trůn crazy komedie). Paradigma hodnot českých lidí a rodin bylo s kolísající vážností bravurně znázorněno například v kultovní dilogii Marie Poledňákové. Schulhoff se jako několik dalších režisérů rozhodl pustit do satiry s tématem mezilidských vztahů (jako odkaz na budoucnost můžeme v jeho filmech považovat už samotné názvy, pro něž je typický budoucí čas doplněný zdrobnělinou v pátém pádě). Pro všechny tyto filmy však platí společný jmenovatel - pod nesmírně vtipnou fasádou se TAKÉ nalézá velmi ostrá kritika společnosti. Netlačí se na pilu tolik jako o dekádu dříve a filmy si ze sociální a politické situace střílí mnohem nenápadněji, ale o to sofistikovaněji. Snaha kulantně oblbnout cenzuru se však negativně odrazila také u diváků, kteří po agresivní filmové tvorbě šedesátých let trochu zapomněli koukat pod povrch a spokojili se s žánrovým začleněním těchto filmů = komedie. Výjimkou nejsou ani Schulhoffovy filmy, které jsou sice zábavné a většinou vtipné, ale rozhodně nepojednávají o ctnostných vlastnostech lidí. Nepoučitelnost a nenapravitelnost je v podstatě vyjádřena už samotnými názvy jeho filmů. Podobným případem je také Zítra to roztočíme, drahoušku. Povrchní závist a marnivost českých "maloměšťáků" je zde zobrazena naprosto dokonale, nejen ze scénáře, který nikdy žádnou hlášku nenechá bez ironického významu, ale i z jemného neverbálního projevu našich herců (silná generace zůstává silnou i v jiných filmech než hvězdných). Film velmi ošklivě nastavuje zrcadlo početné části populace a také dnes zůstává velmi aktuální (stačí se podívat na libovolné diskuzní fórum, nebo si třeba zajít do supermarketu nebo na úřad). Ještě bych rád podotkl, že dělat nutné kompromisy ve svých filmech neznamená stát se anální subinkou cenzury - ono je to vždycky trochu složitější (vzpomeňme si na Nezvala). I proto je smutné, že nikoli nejlepší, ale přesto zajímavé filmy Petra Schulhoffa jsou často házeny na smetiště spolu se skutečnými ukázkami normalizačního poklesu, které mají na svědomí až příliš přizpůsobiví a netalentovaní režiséři, jako byl Steklý nebo Trapl. Vrcholem ironie pak je, že nejlepší české komedie byly natočeny právě v normalizačním období. Dnešní rádobymoderní veselohry jim nikdy nesahaly ani po kotníky, a to včetně opěvovaných Pelíšků. 75% () (méně) (více)

ivishka 

všechny recenze uživatele

Skvělý český film, který pobaví klidně i celou rodinu. Jak je známo první díly jsou vždy lepší a jinak tomu není ani u tohoto filmu. Skvělé obsazení do hlavních rolí a komické scény, takřka jakoby z oka vypadly českému temperamentu. Vždy, když si vzpomenu na to, jak to v dnešní době je s českou kinematografií, tak se pousměji nad tím, že máme ještě pořád podobné filmy jako je tento, který nám tu filmovou reputaci zlepšují. ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Podobných komedií se v sedmdesátých letech vyrojilo jako hub po dešti. Mírně nahořklá satira a kritika poměrů, ovšem bez hledání konkrétních příčin, naivní děj, humor příliš násilný. Takřka všechny spoléhaly na osvědčené herecké kapacity, které opravdu v mnoha případech myšlenkově chudá díla povznesli. Petr Shulhoff byl rutinérem tohoto ražení, patlat se v záporných českých vlastnostech a jemně kritizovat (samozřejmě klouzal pouze po povrchu) mu šlo. Já bych možná ocenil menší frekvenci v televizi, jinak nic proti ničemu. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (28)

  • Krabica "americkej automatickej pračky", ktorú René Novák (Luděk Sobota) a pán Novák (Miloš Kopecký) niesli hore schodmi bola v skutočnosti krabica talianskej automatickej pračky ZANUSSI DL 1400T. Spoločnosť Zanussi bola neskôr v roku 1984 odkúpená švédskou spoločnosťou Electrolux. (PATWIST)
  • Na začátku filmu, když pan a paní Bartáčkovi (Iva Janžurová, František Peterka) řeší v předsíni u Nováků (Stella Zázvorková, Miloš Kopecký) „malé extempóre s neteří“ a Bartáček práskne dveřmi, spadne ze zdi ozdobná maska. Ihned po jejím pádu je vidět, jak někdo vysouvá ze zdi hřebík, který předtím vytáhl, aby maska spadla. (pjotri)

Reklama

Reklama