Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
František UldrichHudba:
Karel SvobodaHrají:
Vladimír Menšík, Jiří Sovák, Iva Janžurová, Michal Kocourek, Ondřej Hach, František Filipovský, Ivana Maříková, Petr Přívozník, Stella Zázvorková (více)Obsahy(1)
Hrdiny bláznivé komedie plné krkolomných absurdních zápletek, záměn, zmatků a rozuzlení jsou meloucháři Jarda Zemánek a Franta Liška, kterým nic není svaté. Sotva se dostanou z vězení, kde se ocitli kvůli nepodařené krádeži lihu, už jedou v další levotě. Oba výtečníky si totiž najme majitel kosmetického salónu Netušil, spolčený s docentem Mlejnkem z výzkumného ústavu, kde právě vynalezli přístroj k regeneraci starých dojnic. Netušil chce získat přesnou kopii přístroje, která má bohatým paničkám vracet ztracené mládí. Má to ale háček. Kdo chce léčebnou kúru podstoupit, nesmí v kritické době jíst špenát, který účinky přístroje znásobuje… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (357)
Václav Vorlíček je génius, k tomuto filmu som si chcel len tak na chvíľu prisadnúť, že čo to povie a on ma už, až do konca nepustil, ľahkosť a geniálnosť humoru aká sa moc často nevidí, úžasné komediálne sci-fi. /videl v kine: 90%/ (videl na festivale Art Film Fest 2010) __(hodnotenie uživateľov len 73%??, nuž kľudne by som to bral v TOP200, jedna z tých najlepších Českých komédií) ()
Až při několikerém podívání jsem s překvapením zjistil, že v první půlhodině se neděje naprosto nic. Ale protože vím, co bude následovat, tenhle pomaloučký rozjezd mi vůbec nevadí. Co mě mírně ruší, je všudypřítomná socialistická moralita, která pranýřuje zločinnost od vynášení kremrolí z hotelové kuchyně až po vraždu. I když k vraždě ani nedošlo, Petr Kostka si pouze odložil mimino do pekáče, no bóže:-) Petr Kostka je ostatně vůbec milým překvapením filmu, hraje jinak než obvykle a já mu úplně věřím jeho jižanský temperament. Zatímco pánové Menšík a Sovák hrají "pouze" standardně. Kreace přerostlé Marcelky v podání Ivy Janžurové je sice výborná, ale já si říkám, jestli herečka z legendárního Kočáru do Vídně nebo Morgiany měla zapotřebí se takto prezentovat. Asi měla, jiné role v té době nedostávala. Nicméně, přes některé výhrady je tenhle film v kontextu dobové tvorby naprostá pecka, to se musí uznat. Takových námětů se rodilo jen málo. ()
Příště si určitě dám radši velký nášup toho zeleného svinstva, než se znova vracet k tomu titulu. Nevím proč, není to špatné, občas mě to i pobavilo, ale už od dětství mi tento film nějak neseděl a ani za hereckou elitu, která tu bez diskuzí je, nemohu hodnotit výše, než dvěma hvězdičkami. Zvlášt'ní pochvala pro Ivu Janžurovou za to, jak s noblesou zvládla obě své zdejší role. Ona bude asi věčná skoroadeptka do mé Top 10 hereček. ()
Tenhle film vnímám spíš jako zprávu o své době, než jako nadčasovou komedii. Tudíž nepřekvapí, že tam v podstatě každý druhý krade, aby si přilepšil, že kuřecí kung pao bylo něco vybraného/exotického, co si člověk mohl dát v nóbl hotelu (kde ale stejně tak vařili i obyčejného vrabce s knedlíkem), nebo že ústředním motivem, který uvede vše do pohybu, je snaha zlepšit dojivost krav (jejich "regenerací"), což je stejný motiv, který se objevil už 11 let před tím ve starším Vorlíčkově snímku Kdo chce zabít Jessii?, v němž šílená vědkyně vpraví krávě speciální roztok, aby jí upravila sen, v němž ji obtěžují ovádi, a tím jí zlepšila psychiku a dojivost (a dojivost krav se rovněž řeší ve Slunce, seno, jahody z r. 1983). A osobně mi ten macourkovský humor zas tak vtipný nepřijde, a někdy mi přijde i poněkud nucený, například i co se týká samotného názvu, protože ta replika číšníka nedává smysl - jaksi "ústřední" složkou toho jídla je přece moravský vrabec, který se tradičně podává se špenátem a bramborovým knedlíkem, a každý normální Čech by si takové jídlo objednal slovy, že si dá "vrabce", a ten špenát (a knedlíky) by vůbec nezmiňoval, protože to je přece samozřejmé, a stejně tak číšník by to takto i nabídnul hostům - zda si nedají vrabce - ale filmový číšník zde místo toho pronese: "Což takhle dát si špenát?", a teprve PO vyvolání zájmu hostů (který je sám o sobě překvapivý, protože samotný špenát sám o sobě jen těžko tehdy mohl někoho tak zaujmout) dodá: "S bramborovými knedlíky a s vrabci samozřejmě", a ještě je to celé podbarveno napínavou hudbou, aby i ten poslední debil v publiku pochopil, že se jedná o zásadní dějový zvrat. A takových momentů je ten film plný - děj se kupříkladu nijak neobtěžuje vysvětlit, jaktože dětským (ale i těm seniorským na konci') verzím Lišky a Zemánka zůstaly dospělé hlasy (ale hlavně, že to působí komicky!), o trapném vtipu s "rozbitými" dveřmi na fotobuňku nemluvě, vydávat Somra se Zázvorkovou v parukách za Španěly působí jako špatný vtip, a takto by se v tom šlo pitvat asi ještě dlouho. Navíc jsem vždy nesnášel i tu příšerně ohranou Schelingerovu píseň, takže se asi nelze moc divit, že když jsem dostal chuť si to po letech osvěžit, byl jsem z toho spíš zklamaný. ()
"Mám tu nemluvně, které říká, že je doňa Izabela Lopézová, toho času hotel Imperiál, pokoj číslo 212". Áno, skutočne dobrá crazy komédia musí obsahovať vety, ktoré sú akoby vystrihnuté zo surrealisticko-automatických "Magnetických polí" od Bretona a Soupaulta. Tento film ich obsahuje viac (táto je moja zďaleka najobľúbenejšia), no kvalitatívne stojí rozhodne o čosi nižšie než päťhviezdičkovo-diadémový opus "Pane, vy jste vdova!". ()
Galerie (15)
Zajímavosti (27)
- ČT vysílá tento film s nově přidanou scénou. Ve staré verzi jsou v cca 55:02 přivedeni chlapci do laboratoře a docent prohlásí: "Liška, Zemánek, to je ostuda". Načež hned následuje střih na Mlejnka (Čestmír Řanda). V nové verzi stihnou malí Zemánek a Liška ještě říct: "Chtěli jsme si trochu přivydělat. Kdo nekrade, vokrádá rodinu." A policista (Josef Větrovec) dodá: "No vidíte, a teď jste okradli svoje rodiny o živitele," načež odchází a až pak je střih na Mlejnka. (Grundlik)
- Automatické dveře hotelu, kam se přichází ubytovat doña Isabela (Stella Zázvorková), nemohly být nikdy „opraveny,“ resp. znovu uvedeny do chodu tím, že portýr mával před fotobuňkou rukou v okamžiku, kdy v dráze mezi vysílačem a přijímačem stojí nějaká osoba, v tomto případě doña Isabela. Osoba uvězněná dveřmi jako Isabela, navíc v sukni, zakrývá spolehlivě paprsek mezi vysílačem a přijímačem fotobuňky a jakékoliv dodatečné přerušování signálu máváním nemá smysl. Správně tedy měly dveře zůstat otevřeny po celou dobu, co Isabela svým tělem či sukní přerušuje paprsek. Pokud by došlo k poruše, měl portýr stisknout tlačítko nouzového otevření a ne hloupě a nelogicky mávat před už zakrytou fotobuňkou rukou. (pjotri)
- Samotné nakrúcanie prebiehalo od 24. júna do 25. novembra 1976, avšak kvôli problémom so stavaním dekorácií sa museli práce na mesiac (26. 7.-29. 8.) prerušiť. (classic)
Reklama