Režie:
Michael AndersonScénář:
R.C. SherriffKamera:
Erwin HillierHudba:
Leighton LucasHrají:
Richard Todd, Michael Redgrave, Basil Sydney, Derek Farr, Stanley Van Beers, Colin Tapley, Ursula Jeans, Laurence Naismith, Robert Shaw, George Baker (více)Obsahy(1)
Za druhé světové války se britské letectvo již poněkolikáté pokouší zničit přehrady v Porúří. Zatím masivní ochranné zdi všechny útoky přestály. RAF tedy žádá konstruktéry bomb, aby vymysleli něco, čemu by přehrady neodolaly. Této nesmírně náročné práce se ujme Barnes Wallis (Michael Redgrave), kterému v provedení stojí mnoho překážek... Slavný klasický britský válečný snímek, který mimojiné velmi posloužil Georgi Lucasovi pro jeho HVĚZDNÉ VÁLKY - včetně některých takřka převzatých dialogů. (Pohrobek)
(více)Recenze (74)
Ano, závěrečná půlhodina je strhující, ale to, co se odehraje před ní, není o nic méně zajímavé. "Ďáblové v oblacích" (který trouba jen vymýšlí ty české názvy?) mě velice mile překvapili a okamžitě se zařadili mezi moje top leteckoválečné filmy. A nic na tom nemění fakt, že herci tři čtvrtiny filmu jen mluví, plánují, testují, upravují a mluví... To (a skutečnost, že film vůbec nenudí) jsou totiž právě ty věci, díky nimž se Dam Busters (s tím cz názvem si fakt trhněte) stali odlišnými a pozoruhodnými. ()
"Ničitelé přehrad" nejsou od začátku do konce o ničem jiném, než o zničení přehrad v Porúří. Britské letectvo tehdy nedokázalo konvenčními zbraněmi masivní zdi zničit, až dokud jistý vědec (pozor SPOILER) nevynalezl bomby "skákající" po vodní hladině, které klesly ke dnu až těsně u zdi přehrady. Shození těchto bomb však bylo možné pouze při letu v přesně dané nízké výšce, přesně dané rychlosti a přesně dané vzdálenosti od přehrady. Protože bylo nutné útočit v noci, za úplňku a v okamžiku nejvyššího stavu hladiny přehrad, byl nálet možný pouze v jeden den v roce (konec SPOILERU). Extrémně náročný a odvážný projekt, za jehož ambicióznost si dovoluji přidat jednu hvězdičku. ■ Po čtvrtém vidění oceňuji gradaci celého filmu, krásnou ústřední melodii a začínám mít názor, že plné hodnocení nebylo vůbec nadsazené. ■ Ve filmu je zmíněno, že vlna letící severní trasou má problémy a McCarthy letí na Sorpe zcela sám. Podrobnosti k tomuto stavu: Jedno letadlo se zřítilo po nárazu do elektrického vedení, jedno bylo sestřeleno nad Holandskem, jedno bylo nad Holandskem poškozeno a muselo se vrátit, další (H) ztratilo ještě nad mořem bombu a vrátilo se. McCarthy nalétával na Sorpe desetkrát, zasáhl ji, zničit se mu ji nepodařilo, ale vrátil se. Ve filmu toto vše není vysloveno, na konci filmu se však na tabuli s informacemi o letadlech objeví na krátký okamžik u stroje "H" (Harry) informace "early weapon lost" (brzy ztracená bomba). ()
Tentokrát trochu netradiční válečný film kde prvních devadesát minut je hlavně o vývoji té revoluční bomby její zkoušení a zkoušení provedení samotné akce. O té je ta finální půlhodinka. I když triky už zub času nahlodal, tak na rok 1955 to pořád nevypadá zle a dá se na to v pohodě koukat. Líbila se mi cílevědomost vědce při vývoji i houževnatost a vůle pilota který celou akci řídí. Jenom možná některý vedlejší dějový linie bych vyškrtnul a film trochu zkrátil. Proč tam třeba byla ta linka s přejetým psem u kterýho se ani nedozvíme kdo ho vlastně přejel a celý to vyšumí do ztracena jsem úplně nepochopil. No a někdo může třeba namítnout, že film adoruje výrobu bomby která pak ve finále asi zabije i nevinný lidi když při záplavách továren sledujeme topící se dělníky, ale tohle bych úplně nekritizoval i vzhledem k době vzniku teprve deset let po válce. Prostě tady byl nepřítel a tyto strategické cíle bylo třeba zničit a hotovo. Každopádně i přes ty výtky mě nemrzí, že jsem si ten film doplnil a to solidní nadprůměrný hodnocení si ode mě vyslouží.65% ()
Precíznosť a metodickosť prístupu k faktom a maximálnej autenticite a vierohodnosti v očiach diváka posúva Andersonovu významnú vojnovú snímku na tenké rozmedzie medzi hraným filmom a dokumentom, čím zastáva obdobnú pozíciu chladnej rekonštrukcie udalostí ako svojho času Smightyho Midway. Zásadným rozdielom medzi týmito dvoma filmami je však Andersonova snaha o zblíženie diváka s postavami miesto letmého predstavenia plejády pre dej zásadných charakterov. A v tomto bode zlyháva, pretože mimo Redgravea v roli konštruktéra Wallisa všetky postavy bez výnimky spĺňajú naordinovaný vzorec chovania (čo lepšie vysvetľuje vo svojom komentári Subjektiv). V prvej polovici filmu je všetko relatívne v poriadku - príbeh dodržuje presný postup a vernosť faktom, a tak nám chronologicky predostiera všetky udalosti predchádzajúce samotnej operácii (ktorá sa tak, ako ju vykresľuje film, stáva v mojich očiach jednou z najzásadnejších a najpôsobivejších svojho druhu) a udržuje diváka v konštantnom napätí čo sa darí aj najmä vďaka tomu, nakoľko bola utajená a ako perfektne zohráva Redgrave svoju úlohu. Bohužiaľ, v neprospech filmu sa v druhej fáze, keď začína plán naberať jasnejšie kontúry, sa do filmu dostáva pár zbytočných scén sprevádzaných lacným sentimentom. Samotná bojová akcia, dostavujúca sa v poslednej polhodine je nakoniec po technickej stránke slabšia, ako divák očakáva, a prejavuje sa na nej nižší rozpočet, než sme u podobne dôležitých vojnových filmov zvyknutí. Našťastie, takmer excelentnému zážitku bez jediného zakolísania tempa nič neprekáža a sám som sa bavil o poznanie viac, než u spomínaného Midway z podobného súdku. A tu zobrazený optimizmus zo šance na rýchle ukončenie vojny je trestuhodne nákazlivý. 85% ()
Prípravy na samotný the dam útok je síce zaujímavý, ale formálne málo strhujúci a vlastne tak celkovo tuctový. Trvá dobrú hodinku aj pol, kým sa dostaneme k samotnej akcii. Potom už napochodujú staré dobré ruky dobových trikových majstrov a môžme sa kochať. Je mi trochu ľúto tej prepálenej minutáže. ()
Galerie (56)
Photo © NBC Universal
Zajímavosti (14)
- Pes se ve skutečnosti opravdu jmenoval Nigger. (Kulmon)
- Ve filmu to není zmíněno, ale bombu bylo před shozením třeba roztočit. Proti směru letu a rychlostí 500 otáček za minutu. (Jirka_Šč)
- Film sleduje Bob Geldof ve snímku Pink Floyd: The Wall (1982). (Tochal)
Reklama