Režie:
Peter BergScénář:
Matthew Michael CarnahanKamera:
Mauro FioreHudba:
Danny ElfmanHrají:
Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Jason Bateman, Ashraf Barhom, Ali Suliman, Jeremy Piven, Richard Jenkins, Tim McGraw, Kyle Chandler, Frances Fisher (více)Obsahy(2)
V Saúdské Arábii dojde k teroristickému útoku, při kterém zemřou desítky zaměstnanců ropné společnosti. FBI vyšle do akce svůj nejlepší tým, vedený energickým agentem Ronaldem Fleurym. Na vyšetření celé události mají pouze pět dní. Saúdskoarabská realita jim všem ale uštědří tvrdou životní lekci a představu o snadné misi rozbije napadrť. Navzdory tomu, že nechápou kulturu, v níž jsou nuceni dočasně žít, a přes všudypřítomnou nenávist a neochotu úřadů spolupracovat se jim nakonec podaří zdánlivě nepolapitelným teroristům dostat na stopu. Otázkou zůstává, zda nebude tato teroristická buňka pro čtveřici agentů a pár jejich místních kolegů příliš velkým soustem. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (617)
Před projekcí Království jsem si též kladl otázku, co na tom Bergovi někteří tak mají. A jasnou odpověď jsem nedostal. Schématická historka, kterak se agenti FBI vydali mezi Araby vyšetřovat jeden masakr, přičemž jim tam samozřejmě byly zpočátku házeny klacky pod nohy, je zpracována po většinu filmu veskrze standardně (s vydatným přispěním ruční kamery) a tyje především z exotického a díky muslimským fanatikům nebezpečí plného prostředí. Byly by to silné tři hvězdy, kdyby od výbuchu na dálnici Berg nenavázal na povedený začátek a nezahájil menší lítou městskou řež, která i prostřednictvím užití obligátních RPG evokuje frenetický Black Hawk Down. Slušné, ale že by mě to nějak válcovalo... 7/10 ()
Kontroverzní, probushovský, atmosférický a maximálně úsporný thriller nás vhání na horkou půdu Saudské Arábie, kam se bez souhlasu nejvyšších amerických hlavounů vydává speciální jednotka, aby vyšetřila krvavý bombový masakr na americké civilisty. Úvodní minuty jsou bez debat dokonalé. Vizuálně originální titulky (rekapitulující vztahy USA a Východu) vystřídá filmařsky působivá sekvence atentátu par excellence. Až podezřele moc sympatický tým (stoprocentní klaďas Jamie Foxx, vtipkující pyrotechnik Chris Cooper, nekompromisní doktorka medicíny Jennifer Garner a skoro hlavy zbavený Jason Bateman) následně vyšetřuje v nepřátelské a administrativně nepřístupné atmosféře Rijádu, přičemž to sympaticky ubíhá a ještě sympatičtěji směřuje k dynamické finální řežbě, na kterou evidentně pečlivě dohlížel producent filmu Michael Mann. To, co nám tvůrci avizovali v prologu, tak v závěru dovedli k dokonalosti. A tady MŮŽE nastat problém. Příležitostný herec a podle všeho už i definitivně zručný režisér Peter Berg (Friday Night Lights) totiž na smutném faktu rozehrává akční podívanou a přitom se rafinovaně tváří jako ambiciózní, zatraceně vážný film (viz. Blood Diamond s DiCapriem). Vyčuhuje nám tak z toho viditelný kalkul, který chce potěšit jak diváky prahnoucí po akci, tak ty, které zajímá úskalí reálného světa. Dokonce zde vyzívá i k odplatě; myšlenkový rámec tu tak blokuje smysl čtyřčlenné elitní jednotky, aneb „zabijeme je dojednoho“. Přitom se Berg snaží být i politicky korektní (arabský policista je dobrák od kosti, mimochodem skvěle zahraný Ashrafem Barhomem). Nicméně celé to vypadá řemeslně velmi precizně, klouzajíc od bezchybné videoklipové akce (střih však nikdy není chaotický) k mírnému kýči. A když si vzpomenu na nedávné, „podobně“ naléhavé, pseudodokumentární drama s Angelinou Jolie A Mighty Heart, musím konstatovat, že mainstreamový styl mi sedl o mnoho více a dokázal avizované téma dostat nad hranici průměru. A co je ještě zásadní? Přímočarý děj jede na slušnou rychlost a neodskakuje, zbytečně se nekecá, přes snahu sdělit divákovi něco víc v zásadě zůstává na povrchu, což si myslím je v tomhle případě MOC dobře – a tak tvůrci naštěstí nemají v rukávu vedlejší dějové motivy a hluboké pointy, jak tomu jinde občas bývá!! 70%. ()
Tak mám pocit, že hochům z Moviezone promítali úplně jiný film než mně. Jen tak si vysvětluji, že někdo tenhle povrchní, klišovitý a před vlastním názorem ustrašený film může vynášet do nebe. Království se drží klasického schématu a klišé (neuspokojivého) kriminálního thrileru, na Araby se dívá s blahosklonným americkým povýšenectvím (všichni ale nejsou zlí - to bude asi to chytré nazírání na danou problematiku - viz komentáře imfa nebo MrHlada) a Saudskou Arábii pouze využívá jako exotickou lokaci, kde může detektivní pátrání vyvrcholit nějakou pořádnou přestřelkou. Uznávám, že Berg točit umí. Jenže jeho (nikterak osobitý) styl se hodí spíš do neškodné žánrové podívané, než do ambiciózního snímku, který by se měl snažít zachytit svět, v kterém žijeme. P.S. Poslední dvě věty po trapném závěru trošku zlepšují dojem. ()
Michael Mann vztáhnul své opatrovnické ruce nad Petera Berga a výsledkem je docela provokativní příspěvek k problematice současné bolístky západního světa, kterým je terorismus vycházející z muslimských zemí. Jistě, vše je řízeno mainstreamem, který nedovolí být v některých ohledech tak kousavý, jak by možná chtěl, ale přesto se tvůrcům podařilo zajít dál, než třeba jejich kolegům s Krvavým diamantem. Myšlenkové proudy filmu směřují hlavně k tomu, že i obyčejný muslim chce být mírumilovným člověkem, jehož zájmem jsou víra a vlastní rodina a že fanatismus je dílem jiných. Berg dokáže těmto rozhovorům vtisknout slušnou dávku autorské sensitivity, která z mnoha vyřčených slovíček tahá slušné pravdy o obou světech. Aby však nezabředával do nudy, nechává herce cedit tvrďácké hlášky a v závěru servíruje akční bombu, která diváka zarazí do křesla tak, že v paměti nevyhrábne asi nic, co by se tomuto mohlo v letošní sezoně rovnat. Přepad auta a následný únos je dle mého nejúčelněji vygradovanou scénou roku, která se sápe i na sledovačku na londýnském nádraží v Bourneově ultimátu. Jako člověk, který se samostudiem o problematiku blízkého východu a terorismu zajímá mě Království docela potěšilo, jako obyčejného diváka mě však dokonale usadilo a pobavilo. PS: Tvrdit, že je to hlavně dílo Michaela Manna je blbost, už jenom pro jinou funkčnost a emocionální dopad některých scén. Je to to samé jako říct, že Transformers vlastně natočil Spielberg a ne Bay. ()
„Amerika nie je dokonalá, to vôbec nie. Ale toto vieme dobre.“ Po KRÁĽOVSTVE je jasné, že zrejme nastala správna doba na to, aby bolo možné v hollywoodskych filmoch ukazovať bombové útoky a streľbu do Američanov v mene náboženstva. Tvorcovia, ktorí na sebareflexiu a pud sebazáchovy dosť fajnovo kašlú, nami manipulujú a nezdržujú nás objektívnymi zhodnoteniami. Radšej nám ponúknu SVOJE "objektívne" fakty a informácie. Dialógy sú plné agitky, detto konanie postáv. Ale to sme čakali. Kasting pôsobí dosť obskúrne (Jamie Foxx je ako šéf tímu OK, ale Chris Cooper? Jennifer Garner? Jason Bateman? Wtf??? Asi by sa dalo povedať, že čím menej slávny herec, tým lepší výkon.) a mimo akčných scén je to skutočne dosť veľká skúška divákovej trpezlivosti. Našťastie, len čo sa rozbehne akcia, je dosť poznať produkčný dohľad skúseného fachmana Michaela Manna (Heat, Miami Vice). Námet o špeciálnom tíme, ktorý v nepriateľsky naladenej a exotickej krajine vyšetruje brutálnu masakru "svojich ľudí" je super, ale prevedenie nepostačujúce. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (25)
- Komparzisti, samozrejme, neboli arabského pôvodu ale hispánskeho. Aby vyzerali viac arabsky, bol použitý makeup. (Real Tom Hardy)
- Keď režisér Peter Berg chcel, aby mu Marcus Luttrell pomohol na prácach s filmom Na život a na smrť (2013), povedal mu, nech si najprv pozrie tento film a ak sa mu nebude páčiť, už ho viac nebude otravovať. (Real Tom Hardy)
- Pred natáčaním režisér Peter Berg strávil v rámci rešerše v Saudskej Arábii dva týždne. (Real Tom Hardy)
Reklama