Režie:
Steven SoderberghScénář:
Scott Z. BurnsKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Marion Cotillard, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet, Elliott Gould, Bryan Cranston, Gwyneth Paltrow, Tien-you Chui, Josie Ho (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Podnikatelka Beth Emhoffová se vrací ze služební cesty z Hong Kongu, kde se nakazí neznámým virem. Brzy onemocní i její syn Clark. Bethin stav se stále zhoršuje a o dva dny později se zhroutí s těžkými záchvaty. Její manžel Mitch ji odváží do nemocnice, ale žena přesto umírá. Patologové konstatují, že byl napaden mozek a centrální nervový systém meningo-encefalitickým virem. Zdrcený Mitch se vrací domů, a nachází syna Clarka mrtvého. Mitch je okamžitě izolován, ale ukáže se, že je vůči nákaze imunní. Se svou dospívající dcerou se pokusí odjet z města, ale národní garda jim v tom zabrání. Nastává chaos, nepracují sociální služby a objevuje se rabování obchodů a domů. Smrtící, vzduchem přenosný vir, který nemocné zabíjí během několika dnů, se rychle šíří po celém světě. Lékaři se snaží najít lék a minimalizovat paniku, která se šíří ještě rychleji než samotný virus. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 042)
Soderberghova variace na hollywoodské katastrofické filmy je koncipovana jako přesná antiteze všech atributů klasické podoby tohoto žánru ustanovené áčkovými studiovými spektákly v 50. letech a definitivně kodifikované v 70. letech. Přitom ovšem cílem snímku není žánr podvracet, ale naopak přijít s jeho podobou pro dobu široké dostupnosti informací, aby mohl opět fungovat a budit v divácích hrůzu a vypětí oproti popcornovým ptákovinám emmerichovského stylu. Nutný základ pro to dodává bravurní inteligentně vystavěný a informačně napěchovaný scénář Scotta Z. Burnse, který se opírá o vědecké poznatky a zkušenosti z tehdejších epidemií (a právě proto tolik koresponduje s reálnou pandemií roku 2020 na rozdíl naivních vyfabulovaých scénářů typu "Smrtící epidemie"). ()
Sama o sobě je Nákaza docela povedená a do jisté míry velmi aktuální (proto je taky v těchto dnech nejvyhledávanějším kouskem na CSFD). Šíření nemoci je znázorněno skvěle a člověk se o hlavní postavy opravdu bojí. Tvůrci totiž charaktery zabíjejí bez rozdílu. Ať už je hraje slavný herec nebo například nějaký "komparz". Hlavní problém je však v tom, že bych si film mnohem lépe dokázali představit jako minisérii typu Černobyl - na HBO by z toho byl určitě hit. Na tak malém časovém prostoru filmu totiž zanikají některé zajímavé vedlejší linky. Třeba vesnici v Číně prakticky úplně zazdili a pravý charakter Jude Lawa by taky zasloužil ještě o něco prohloubit. Jediný celkem "uzavřený" příběh, který dostal své adekvátní rozhřešení je ten od Matta Damona. Laurence Fishburne tomu také nebyl daleko, ale u něj si umím představit ještě slušnou soudní tahanici právě v duchu posledního dílu Černobylu. I tak mě ale film celou dobu držel a v rámci žánru se jedná o slušný nadprůměr (65%). ()
No prosím, a mně se bude pořád někdo divit, že mám hrůzu z MHD, nechytám se tam žádných tyčí a každý pokašlávající člověk mě děsí, a že si ruce myju důkladněji než lékař před vstupem na operační sál. Všechna čest, Stevene Soderberghu, tohle se vám povedlo. Virus číhá za každým rohem, z obyčejného podání ruky nebo použití platební karty se stává smrtelné nebezpečí, desítky, stovky, tisíce a statisíce lidí umírají... A mě to nenudí. Nákaza je vlastně klasický film katastrofického střihu, jakých dříve vznikala velká spousta. Stejně jako Když se čas naplnil, Skleněné peklo, Roj a další je i tenhle snímek plný známých tváří, co jednak (pochopitelně) lákají diváky, ale zároveň prokazují medvědí službu scénáři. Díky jejich představitelům nás totiž zajímají i ty postavy, jež by jinak byly úplně obyčejné, a také je vlastně jedno, že žádná z nich není postavou hlavní. Děj, který se vyvíjí podle očekávaného vzorečku (nákaza-umírání-protilátka-otazník), vypadá sice všedně, ale zároveň působí příjemně dramaticky a díky jaksi chladné a znepokojivé režii, kameře a hudbě i tak nějak těžce. Velká škoda, že Nákaza není delší alespoň o půl hodiny. Propracovanosti příběhu i postavám by to určitě prospělo a film by se snad zbavil i toho poněkud uspěchaného závěru. Jinak není co vytknout. ()
Dalo se čekat, že to půjde proti tradičním diváckým očekáváním, ale přesto Soderbergh dokáže překvapovat hlavně tím, jakou optiku k profláknuté zápletce přikládá, když si místo velkolepých davových scén vystačí s dokumentárně laděnou tóninou a naprosto suverénně nechává slavným hollywoodským jménům minimální party, přičemž oni se mu odměňují parádními výkony. Minimalizmus, který se zavrtává hluboko pod kůži. PS: Letos už druhý film, který z velké části „udělal“ Cliff Martinez. ()
Herecky místy nadmíru potěšující, pár režijních nápadů a filmařských postupů by divák našel také, atmosféricky efektivní soundtrack zrovna tak. Steven Soderbergh je díkybohu civilní, nic lidem před plátnem nevnucuje, nevolí žádné úderné trikové záběry, což je ale ve výsledku i díky pro něj tradiční digitální kameře působivější a střídmější. Divák se brzy srovná i s tím, že drama nemá klasickou dramaturgii a skáče z jedné epizody k druhé, režisér výtečně pracuje s detaily, což záhy vyvolává strach z dotyků a nebezpečí viru na každém kroku. Je to celé takové zvláštně odtažité, ale o to mrazivější. Holt, i takhle se dá natočit toliko profláknutá tematika. Navíc se spoustou nenalíčených hereckých hvězd. U Soderbergha se holt každý dotyk počítá. A teď honem do lékárny pro roušku... PS: O pár let později - 2020 - snímek získal nečekaně/absolutně reálné rozměry. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (19)
- Po snímkach Všetci kráľovi ľudia (2006) a Prázdniny (2006) sa jedná už o tretí film, v ktorom si Kate Winslet a Jude Law zahrali spoločne. (matthew.17)
- Steven Soderbergh a scenárista Scott Z. Burns se snažili, aby jejich film byl vědecky co nejpřesnější. Ve vědeckém časopisu New Scientist byl film pochválen za to, že na rozdíl od většiny filmů s vědeckou tematikou pracuje s dobře ověřenými fakty, a jen málo hollywoodských filmů zobrazuje proces vědy, její úspěchy i frustrace tak realisticky jako tento. (dopita)
- Natáčanie trvalo päť mesiacov a prebiehalo v Atlante, San Franciscu, Chicagu, Minneapolise, Dubaji, Japonsku, Švajčiarsku, Veľkej Británii, Brazílii, Rusku, Malajzii a Hong Kongu. (Greenpeacak)
Reklama