Reklama

Reklama

Případy 1. oddělení - Série 3

(série)
Česko, 2022, 13 h 14 min (Minutáž: 53–70 min)

Hrají:

Ondřej Vetchý, Juraj Loj, Filip Blažek, Petr Stach, Barbora Bočková, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Ondřej Malý, Sabina Remundová, Lucie Štěpánková (více)
(další profese)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Základní tým 1. oddělení se znovu pouští do práce. Všichni jsou o šest let starší. A v jejich oboru se mnohé proměnilo. Pachatelé jsou sebevědomější, odolnější. Moderní technologie proměňují chování společnosti. Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube, nástup internetové kriminality… Policie je teď spíše jako firma. Manažerský titul MBA je víc než kriminalistická praxe. Porady po Skypu, elektronické knihy jízd, excelové tabulky na vše. Staré se potkává s novým. I ke známým vyšetřovatelům se připojují nové postavy, jejich charaktery se vyvíjejí, vznikají nové vztahy a animozity. (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jedná se o jeden z nejlepších krimi seriálů, které jsem v českých televizích zatím viděl. Atraktivní případy, věrohodné vyšetřování a chování postav, perfektní casting, atraktivní nakouknoutí do zákulisí Policie ČR. Jestliže porno občas v bouřlivém mladí uspokojuje naše sexuální potřeby, tak seriál Případy z prvního oddělení uspokojuje po trdvých pracovních dnech naše seriálové potřeby. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Bývalý kriminalista a ředitel oddělení vražd Josef Mareš své četné zkušenosti využil i jako konzultant i scenárista. Právě Mareš tak stojí za seriálem Případy 1. oddělení i spin-offu s názvem Devadesátky. V těchto seriálech Mareš čerpal ze svých dlouholetých zkušeností a i když se na českých televizních kanálech za poslední roky roztrhl se seriálovými kriminálkami pytel, i díky autentickému přístupu, schopnému tvůrčímu uchopení i silným hereckým výkonům zvládali Případy 1. oddělení na trhu českých kriminálek vyčnívat. Každá cesta má ovšem jednou konec. 3. série Případů 1. oddělení tak funguje jako vyvrcholení příběhů Tomáše Kozáka, Martina Pražáka, Petra Anděla či Josefa Korejse, kdy i tentokrát není důležitou součástí příběhu pouze vyšetřování různých případů, ale též to, co se děje za oponou vyšetřování a jak to celé zvládá ovlivňovat vztahy na pracovišti.  Od 2. série již uběhlo pár let, kdy se mění i stav na policejním oddělení. Nutné je rázem brát důraz i na vztah s veřejností, politická korektnost drží jisté policisty krapet na uzdě, přichází mladé posily, kterým jistí ostřílení veteráni nemohou přijít na jméno a dochází i k modernizaci, která je pro staré vlky krapet nepřekousnutelná. V rámci 13. epizod 3. série se tak nejen vyšetřuje několik různých případů, ale především v zákulisí graduje příběh, po jehož závěru nemusí zůstat kámen na kameni.  Za režií 3. série stojí Peter Bebjak a Michal Blaško, kdy má Bebjak již zkušenosti nejen s Případy 1. oddělení, ale i s kompletními Devadesátkami, Michal Blaško poté střídá Dana Wlodarczyka, který s Bebjakem střídal v práci na předchozích dvou sériích. Bebjak i Blaško poté odvádí nadstandartní řemeslnou práci, kdy síla 3. série Případů 1. oddělení i tentokrát lpí ve snaze o maximální autentické pojetí, které v jistých momentech působí až dokumentárně.  Síla scénáře, kterému i tentokrát s Marešem pomáhal Jan Malinda, tkví nejen v autentických zkušenostech, ale také vtahujících dialozích, kterým někdy nechybí černý humor, někdy zase trefné hlášky, které vyvolají úsměch od ucha k uchu a někdy k vyhroceným konfrontacím, především v těch momentech, kdy se napětí v druhé polovině seriálu ohledně změn v policejním systému stupňuje a stupňuje. Dle očekávání poté platí, že jistý kriminální případ je zajímavější, jistý zase o krapet méně, v průběhu 3. série si ovšem Případy pořád zvládají udržet vysoce nastavenou laťku, kombinovat mrazivou atmosféru s humornými odskoky a především skutečně představit poctivou policejní práci. Mareš přitom nutně nemaže med na pusu předobrazům sebe ani svých kolegů, u 3. série ostatně není možné oprostit se od kritiky vůči vývoji fungování policie, především vůči osobě jménem Radka Drexlerová.  S odstupem nejvíce vtahující záležitostí je dvojdíl Taxivrah a Tramvaj, nejsilnější emoce poté probíhají ve dvou závěrečných epizodách. Ondřej Vetchý či Filip Blažek dávají do rolí Tomáše Kozáka a Martina Pražáka všechno, nejvíce je ovšem radost sledovat Miroslava Hanuše, který si svého Korejse vychutnává. Sám Hanuš prohlásil, že scenáristé udělali z Korejse zápornou postavu omylem, v této epizodě se poté Korejs nachází v krapet jiném postavení, kdy jeho postava do velké míry časem vyvolává otázky, Hanuš má zároveň šanci předvést své komediální nadání a jeho postava ve finále má víceméně hořkosladký konec.  Nové posily v podobě Juraje Loje a Barbory Bočkové vlastně kdovíjak velký dojem zanechat nedokážou, zamrzí, že ne všichni členové stary párty mají šanci úplně zazářit, kdy je především odstaven Víťa Sršen v podání Miroslava Vladyky. Radost naopak udělá návrat Václava Plíška v podání Boleslava Polívky, kdy návrat jeho postavy zvládne zajímavě načrtnout motiv o tom, jak se vysloužilý kriminalista vyrovnává s odchodem do důchodu. Srdce poté definitivně zaplesá při jednom napojení na zmíněné Devadesátky, kdy jeden moment naprosto funguje i přes fakt, že v jedné stěžejní scéně nepadne ani slovo. Napojení na Devadesátky v tomto případě vůbec není na silu, naopak působí jako schopné napojení do kontextu vyprávění a nastavuje jednu uspokojivou odpověď, ze které hřeje srdce ještě hodně dlouho po semifinále celé 3. série.  Je radost vidět, že i přes velký úspěch původních 2. sérií nepůsobí 3. série jako sázka na diváckou sledovanost a je z ní pořád cítit ten správný cit. 3. série přitom prapůvodně vůbec nemusela vzniknout, za jejím zrodem stojí hodně přesvědčování, kdy podmínkou bylo, že je 3. sérii skutečně poslední jízdou. A nutno říci, že v součtu přeci jen uspokojivou. Pořádně vtahující sice začne 3. řada být až zhruba od poloviny a chvílemi možná stojí za úvahu, zda se seriál příliš věnuje rozpadu policejního systému na úkor samotného vyšetřování klíčových případů, při přihlédnutí ke kvalitám kriminální seriálové lokální konkurence je ovšem nutné si i třetí série Případů 1. oddělení řádně považovat.  33 případů 1. oddělení se bude ještě hodně dlouho řadit na vrchol kriminální seriálové tvorby v Česku, kdy v tom pořád hrát primární úlohu i zapojení samotného Mareše, nebylo by ovšem moudré nedocenit i ostatní tvůrce, kteří především v závěrečné epizodě servírují pořádnou emocionální tečku, která slouží jako bravurní zazvonění zvonce. Člověk by si vlastně mohl snadno zoufat, že podobných kriminálek u nás nevzniká více, o to snadnější je ovšem poté vážit si kvalitativně neobvyklých záležitostí v rámci nabídek českých televizí. 3. série Případů 1. oddělení opět zvládne vyvolat pocit, že v něčem mají ty koncesionářské poplatky přeci jen pořád smysl. Snad podobný pocit zvládne vyvolat i minisérie Docent, kdy Jiřímu Strachovi scénář opět vytvořilo duo Mareš a Malinda a člověk si opět nebude muset nutně zoufat, že dříve bylo lépe...... () (méně) (více)

Reklama

ibeh 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí série zrála jako víno. Začátek vlažný, ale potom se to parádně rozjelo. Každý díl, kde se více ukazoval Plíšek a Korejs, byl živější. Případy byly vybrány opravdu výživné díky panu Marešovi. Poslední díl byl  výborný, skvělé zakončení i s kolotočem kolem policejní ředitelky a Korejse. Celkově velká spokojenost, ale po sečtení hodnocení jednotlivých dílů mi vyšlo 4,3, takže musím dát 3. sérii poctivě ****. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí řadu seriálu považuji za nejslabší, což ale neznamená, že by byla špatná. Vždyť i tentokrát jsem neměl žádný problém s tím, abych sérii ohodnotil silným čtyřhvězdím. Nepopírám, že pro mě bylo poměrně zábavné (napsal bych i znepokojující, ale faktem je, že jsem si už na podobné tupce, bohužel, zvykl) sledovat hnízdění nové ředitelky SKPV plukovníka JUDr. Radky Drápové, MBA a zavádění nových, převratných postupů do práce mordparty. Pokud by byly dovolené a knihy jízd už dříve vedeny v elektronické podobě, nejednoho pachatele by jistě přešla chuť na to, aby vůbec páchal. Nemluvě o tom, jak zajímavé a barvité by mohly být večerní zprávy, kdyby zkostnatělí kriminalisté nebránili vybraným influencerům v osvětovém natáčení na místě činu. Mě ale trochu štvalo, že podobné tahanice v průběhu této řady poněkud upozaďovaly samotné vyšetřování případů a samotné finále pro mě vyznělo víceméně alibisticky a tedy zvláštně. / Poučení: Nejdůležitějším předpokladem pro jakoukoliv vedoucí funkci je kvalitně vedený instagramový účet. ()

UhLee 

všechny recenze uživatele

3. série - (8/10). Případy prvního oddělení znám již dlouho, za tu dobu jsem viděl pár dílů, ale až teď - u třetí řady se mi podařilo, abych se podíval na každý díl série a mohl ji plnohodnotně ohodnotit. Já si pořád stojím za svým tvrzením, že prostě seriály od veřejnoprávní TV (ČT) jsou diametrálně odlišné a mnohonásobně kvalitnější než seriály od soukromých televizí (Prima, Nova). Tento seriál mě v tomto tvrzení akorát utvrdil. Vždycky když je nějaký seriál podle skutečné události, tak mu to přidá na poutavosti. O to víc oceňuji, když je takovýto seriál ještě k tomu uvěřitelný a divák se dokáže ztotožnit s postavami, které v něm vystupují. Postavy jsou zahrány neskutečně lidsky a proto je možná tak snadné se na ně napojit a prožívat jejich nejrůznější osudy. Jak Ondra Vetchý bojuje jak s proradnou šéfovou, tak digitálními technologiemi. Nebo chápeme duševní Bolka Polívky, který u policie sice už nepracuje, ale myslí je pořád u ní. Seriál není jenom o případech, ale je propleteny životními příběhy a také je zde ukázáno, jak to ve skutečnosti u policie vypadá. Objevovaly se zde plejády hlubokých myšlenek, které citoval sám život. Škoda, že to na nějaký čas končí. Případy prvního oddělení krásně formovaly můj pondělní večer, který byl díky nim vždy výjimečný. Nejlepší epizoda: Podnájemníci (S03E01) ()

Galerie (282)

Zajímavosti (72)

  • Vodka, kterou se oběť otráví, je stejná značka (Queenly), jakou si kupuje Marta Rohanová (Kristýna Frejová) v epizodě Oheň (2016) seriálu Rapl (od r. 2016). Značka Queenly je vytvořena pro účel natáčení seriálů České televize, podobně jako pivo Staročeský Kohout, které se objevuje v předešlých řadách Případů. (jeffLebowski)
  • Když scenárista a bývalý šéf pražského 1. oddělení Josef Mareš vybíral případy pro 3. sérii, rozhodl se zařadit do série i jeden svůj srdeční případ, který pracovně nazval „Okno“. Tento případ Mareš vyšetřoval v roce 2000, kdy na sídlišti v pražském Motole vypadla jedna žena z okna panelového domu. Mareš měl druhý den jen rutinně zkontrolovat, zda skutečně došlo k pádu tak, jak byl úředně zaprotokolován, ale Mareš přímo na místě pojal podezření, že ženu ve skutečnosti vystrčil z okna její bývalý manžel a to také po sérii vyšetřovacích pokusů za asistence hasičů dokázal. Když pak tento případ představil druhému scenáristovi Janu Malindovi, očekával, že bude stejně jako on nadšený, ale Malinda jen prý odvětil: „To není zajímavý,“ a Mareš se div neurazil. Když mu pak ale Malinda vysvětlil, že umístit jeden celý hodinový díl do jedné malé kuchyně v paneláku, navíc jen s jedním detektivem, není vhodné a že by to diváky nebavilo, přestal Mareš na zrealizování tohoto dílu trvat. (Šéfik)
  • Nález těl dvou zavražděných taxikářů se natáčel na místě zvaném rozcestí U tří kamenů nedaleko Uhříněvsi. Ve skutečnosti se těla taxikářů našla v dubnu 2014 cca 2 km od tohoto místa směrem na Královice. (Matlas64)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama