Temná tvář Brooklynu

• USA Motherless Brooklyn (více)

New York, rok 1950. Osamělý soukromý detektiv (Edward Norton) se snaží vyřešit vraždu svého mentora a jediného přítele (Bruce Willis). (Magic Box)

Recenze (212)

BMW12

Edward Norton se pustil do režírování, scénáře i hlavní role. A povedlo se mu to bravurně. Toto kriminální drama mě bavilo, příběh je velmi dobře napsán a především Edward Norton předvádní skvělý výkon v roli Lionela, který trpý Tourretovým syndromem, Edward ho zahrál tak, že mu to opravdu věříte. Film má dlouhou stopáž, ale v tomto případě mi to nevadilo, po celou dobu mě příběh bavil. Jediným trošku negativem bych označil soundtrack, ten se tolik nepovedl. ()

Remedy

Sirotci z Brooklynu (což je český překlad knižní předlohy a mimochodem mnohem lépe vystihující název než Temná tvář Brooklynu) jsou hodně povedeným výletem do noirového New Yorku z konce padesátých let minulého století. Troufnu si říct, že v rámci současného diskursu reprezentuje tento druhý film Edwarda Nortona silný odklon od mainstreamu, kdy od diváka vyžaduje kromě empatie také notnou dávku pozornosti. Plně koncentrovaný divák je ale posléze odměněn vícevrstevnatým příběhem, jehož jednotlivé části má Norton jak scénáristicky, tak režijně zcela pod kontrolou. Ať už se jedná o otázky rasismu, korupce či obecné sociální nerovnosti, všechno má zde své pevné místo a tvoří dohromady hodně slušný celek. Občas jsem se nemohl zbavit pocitu, že to je celé až moc okatě nablýskané, lehce teatrální a manýristické, ale to by byla asi jediná opravdová výtka. Navíc Norton měl poprvé v plánu zrealizovat celý projekt už před dvaceti lety, takže jde nejspíš o jeho vysněné a téměř plně autorské dílo, které si chtěl prostě udělat po svém. Kdo se ovšem naladí na jeho vlnu, bude hodně spokojen. ()

Necrotongue

Konečně jsem se zase jednou dočkal slušného filmu noir se solidní atmosférou a s náznakem Bruce Willise. Edward Norton patří dlouhodobě k hercům, od nichž můžu s klidem čekat, že mě pobaví, a ani tentokrát nezklamal. Snímek hezky kontrastoval s naprostou většinou toho, co se v poslední době točí a já jsem za to rád. ()

Topco

Edward "IF!" Norton našťastie nepôsobí tak rušivo ako (ho nastrihali) v traileri. Sekundujúci herci (Dafoe, Baldwin, Willis) však mali rozhodne väčší potenciál ako len epizódne vstupy. Navyše, príbeh - jeho tempo, téma, pointy a zvraty - zaostáva za technickou stránkou. Z tej musíme vyzdvihnúť: "správne lenivý" a melancholický džezový soundtrack, dobové kostýmy, peknú retro výpravu s atmosférou NY 50´s aj prácu kamery (premyslenú mizanscénu, príležitostný subjektívny pohľad). Záverom tu tak máme peknú retro-noirovú atmošku, príbehovo a herecky však nevyužitý potenciál. 3,5* ()

Eldrick

Edward Norton si chtěl za každou cenu natočit svou brooklynskou verzi CHINATOWN. Výsledkem je sice sympatická, ale zároveň úsměvná snaha, která díky fádní kameře vypadá jak televizní inscenace. Ani vteřinu nevěříte dobovýmu ukotvení, protože to celý vypadá strašně fake. A to nemluvim o jeho účesu, jenž jako by vypadl ze současnosti. Herecky si Ed nemohl odpustit citaci své vlastní postavy z THE PRIMAL FEAR, což už je trošku ohraná písnička, kterou jsme u něj již viděli (THE SCORE). Dějově to nevtáhne už vůbec a celý film vyšumí do ztracena, jakmile skončí. ()

• Natáčení filmu trvalo 45 dní. (MarLin)
  • Edward Norton se setkal a konzultoval s mnoha členy Americké asociace pacientů s Touretteovým syndromem, aby se připravil na svou roli. Film také získal souhlas od této organizace. (MarLin)
  • Jedná se o adaptaci úspěšného románu amerického spisovatele Jonathana Lethema, který v Čechách vyšel pod názvem „Sirotci z Brooklynu“. (vnimatkrasu)