Vykopávky

• Velká Británie The Dig

Britská vdova si v předvečer druhé světové války najme amatérského archeologa, aby prozkoumal záhadné útvary na jejím pozemku. A jeho objev vyrazí leckomu dech. (Netflix)

Recenze (219)

misterz

Zo začiatku som mal síce problém dostať sa do deja, ale postupne ma predsa len lyrika rozprávania príbehu vtiahla. A vychutnal som si celkom príjemnú jazdu za objavom ukrytým dlhé veky pod nánosom času. Atmosféru miestami príhodne umocňovala klavírna hudba. Veľmi milé, oddychové, relaxačné... Nadpriemer. 75/100 ()

Nach

Skvělý, komorní a herecky excelentní náhled do světa vykopávek a archeologie. Ralph Fiennes zde až minimalisticky ztvárňuje starého, zkušeného Bassila Browna, na kterého historie téměř zapomněla. A je skutečně radost jej sledovat v každé vteřině. Ať když zrovna mlčí, nebo kope. Celý děj je protkán linkou blížící se druhé světové války, a ona stísněnost z ní skutečně roste a je výborně využitá pro celou linku vykopávek, které změnily pohled na britské dějiny. Jakoby ta současná velká historie blížícího se střetu národů byla jen zrnkem v hlíně nánosu, který se před námi odkrývá. A to bez patosu a přehnané dobrodružnosti ala Indiana Jones. Moc krásná filmová práce a velký palec nahoru. 80%  ()

Padme_Anakin

Moc pěkné a příjemné nahlédnutí do anglické historie, tj. objevení archeologického klenotu v podobě pohřební lodi, Ralph Fiennes jako Basil Brown výborný a Carey Mulligan v roli Edith Prettyové skvělá.. Velká škoda je, že tenkrát klepal na dveře rok 1939 a s tím spojené válečné běsnění.. Na druhou stranu je úžasné, že všichni zúčastnění se postarali o to, aby se tenhle nález zachoval a „přežil“.. No a v neposlední řadě chválím kameru, která je místy až dech beroucí, a rovněž hudbu, moc krásná.. Asi teď budu chvíli přemýšlet nad plynutím času a zrak obrátím ke hvězdám, u mě filmová spokojenost.. ()

Arsenal83

Archeológ sa v roku 1938-9 púšťa do historicky dôležitého výkopu Sutton Hoo, ktorý je miestom dvoch včasnostredovekých cintorínov, ktoré pochádzajú zo 6. až 7. storočia, hlavnou korisťou je helma Rædwalda z Východného Anglicka. Filmu chýba a dynamika. Chápem, že kopať sa nedá rýchlejšie no predsa, životopisný film by mohol mať aj väčšie tempo. Takže ak čakáte niečo strhujúce, nedočkáte sa, ale ak máte radi romantické vsuvky, tak niečo sa tu vyskytne. Ja môžem pochváliť len veľmi dobrú prácu kamerou a peknú hudbu v prechodových pasážach. ()

Gilmour93

Není to naleziště, kvůli kterému by se balil kartáček, zubní pasta a deset stop dlouhý bič a na mapě se přes Atlantik rýsovala červená čára až do Ipswiche v Suffolku. Stone na to jde přes ryzí britský spirit, nonšalantně přechází mezi postavami a v melancholickém duchu spolu s nimi oživuje minulost, aby se lépe vyznali v tom, co teprve přijde. Dvě věci jsou precizní. Eleyho kamera, když v exteriérech dávkuje záběry, na kterých obloha zaujímá čtyři pětiny obrazu a samozřejmě Fiennes se svým „there are some things we just canˈt succeed at no matter how hard we try“.. ()

Zajímavosti (13)

• Natáčet se začalo v říjnu 2019 v Shacklefordu, Surrey a částečně i v blízkosti Sutton Hoo v Suffolku, kde skutečný Basil Brown (Ralph Fiennes) učinil svůj objev. (J.F.B.)
  • Do role Edith Pretty byla původně obsazena Nicole Kidman, ale nakonec musela kvůli pracovní vytíženosti odmítnout, a role tak připadla Carey Mulligan. (J.F.B.)