Reklama

Reklama

Hrdina

  • Írán Ghahreman (více)
Trailer 1

Rahim je ve vězení kvůli dluhu, který nebyl schopen splatit. Během dvoudenní propustky na svobodu se snaží přesvědčit svého věřitele, aby odvolal svou žalobu na zaplacení části dlužné částky. Věci však nejdou podle plánu… (Pilot Film)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (29)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nikdo nelže, a přesto nikdo neříká pravdu. Neuvěřitelně propracovaný scénář, detailní režie, fenomenální Amir Jadidi v hlavní roli člověka, který se zachová až příliš lidsky a tím se stane obyčejným hrdinou menším než život. Bohužel takoví obvykle špatně končí. Nejlepší Farhadiho film za deset let. Na emocionální punch Rozchodu už možná Íránec nikdy nedosáhne, ale pořád má slušnou páru. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Samotný námět a scénář otevírají zajímavé téma, film má určitě skvělou kameru, hlavní herec je od pohledu sympatický, náhled do reálií současného Íránu asi dost věrohodný... těch kladů pro 3 hvězdičky bych našel víc, ale abych je sám úpřimně dokázal filmu věnovat, to by mě nesměl z velké části naprosto nezaujatě, tak příšerně nudit. A nezachrání to ani těch pár momentů, kde se chvílemi rýsovala společenská výpověď, chvílemi zas náběh na psychologický portrét vězně, toužícího po lepším životě, ale věčně se topícího v průšvizích, protože ani v tomto směru zpracování na víc, než lepší průměr nevydá. Příběh s množstvím zvratů kolem jednoho případu fingovaně nalezené tašky se tu ve dvou hodinách neskutečně vleče a ve výsledku jsem v něm navrch necítil ani trochu emocionální zaangažovanosti ze strany režiséra, ani pořádnou atmosféru a psychologie postav zřejmě hodně pokulhává, pokud jejich jednání jako divák nedokážu pochopit. Mrzí mě to, ale Farhadiho Hrdina je mým prvním výrazným zklamáním po asi 20 fascinujících, skvělých či minimálně pozoruhodných zážitcích z íránské kinematografie a bohužel z mého pohledu neobsahuje ani desetinu té osobitosti, kterou mě starší íránské filmy vždy tolik upoutávaly. Prakticky jde o naprosto tuctový a zaměnitelný festivalový film současnosti, u nichž mám někdy ten nešťastně absurdní pocit, že čím táhlejší tempo a čím delší stopáž, tím větší šance k úspěchu a získání cen. [50%] ()

Reklama

Aljak 

všechny recenze uživatele

From HERO to ZERO! Parádny príbeh o svedomitom Rahimovi, ktorý chcel byť gentleman, a napokon skončil ako totálny loser :( Iránci vedia točiť parádne filmy, a toto je toho dôkazom. Aj keď možno nemajú takú silnú dynamiku a akčnosť ako tie americké či európske, majú svoju perzskú dušu a sú viacmenej plne realistické. Ghahreman mal možno slabší rozbeh, ale ako náhle do hry vstúpili zlaté mince, tak sa to rozbehlo do výbornej drámy, ktorá Rahima vynáša najprv do nebies a následne jeho osud padá stále strmšie a strmšie k zemi. Ako ľahko sa môže z prvotne čestného skutku stať doslova peklo, o tom by vedel hovoriť aj Canko z bulharského filmu Slava, aj keď tam bol kontext o čosi inší. Každopádne, ľúto mi ich prišlo oboch. A oba filmy stoja rozhodne za to! ()

Fr 

všechny recenze uživatele

TO CO JSTE UDĚLAL JE ÚCTIHODNÉ. TENTO SKUTEK NEZŮSTANE BEZ ODEZVY“…  Pomalej začátek. Pak tu máme zajímavou zápletku, díky ní se rozjíždí bláznivá mašinérie, která hodně vypovídá o tom, jak lidé v Iránu žijou. Na tomhle příběhu obyčejnýho člověka, zjistíte, že ty lidi tam jsou opravdu jiní. Jiní! Jsem z toho chování rozhozenej, ale je to jejich svět. Jinej kraj, jinej…     /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Moje rozhodnutí ovlivňuje Bůh. 2.) Chystám se v Iránu udělat dobrej skutek.  ///  Thx za titule „iljito“.                 PŘÍBĚH  ****  HUMOR  ne  AKCE  ne  NAPĚTÍ  * ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Farhadi systematicky, od jednotlivce ke kolektivu, od drobných lží k velkým dilematům, buduje portrét společnosti, kde je nezištný čin něčím tak ojedinělým, že musí být podroben vyšetřování, jako kdyby šlo o boží zjevení. Protagonista má zpočátku jasný cíl, rychle a poměrně hladce se k němu přibližuje, tempo je díky krátkým záběrům a množství pohybu v obraze a zvuků mimo něj až hektické. Události i portrét hlavního hrdiny se ale postupně komplikují. Vyprávění už se nedrží výlučně Rahimovy perspektivy, dává větší prostor i dalším postavám, které možná nejsou v právu o nic méně. Hranice mezi pravdou a lží, dobrem a zlem se stávají nezřetelnými, už nejde o to něčeho dosáhnout, ale zachovat si tvář. Tato formální a stylistická promyšlenost je ovšem patrná až zpětně. Při samotném sledování působí dění samozřejmě, spontánně, ne vykonstruovaně. V tom spatřuji Farhadiho režijní a scenáristické mistrovství i podobnost filmu s vrcholnými díly neorealismu. Také poznání, že opravdové hrdinství nepotřebuje potvrzení zvnějšku, že důležitější je, zda jsme se sami zachovali správně, ne zda vyhovíme (všem) cizím představám o dobru a dostaneme štempl (charakterové) kvality, vyvstává ze situací a rozhodnutí nenuceně, bez pachutě moralizování. 80% ()

Galerie (12)

Zajímavosti (7)

  • Začátkem listopadu 2021 podal Asghar Farhádí u teheránského soudu pro kulturu a média trestní oznámení, v němž Azadeh Masihzadeh obvinil z pomluvy a šíření dezinformací. Masihzadeh podala 30. listopadu 2021 protižalobu, v níž Farhadiho obvinila z plagiátorství, krádeže duševního vlastnictví a nelegitimního zisku podvodem nebo zneužitím výsad. V lednu 2022 podal Farhadi další stížnost, v níž Masihzadeh obvinil z pomluvy a dezinformace, a to v souvislosti s tvrzením, že byl k podpisu prohlášení donucen. Masihzadeh tvrdila, že příběh objevila sama a že v té době o něm celostátní média neinformovala, zatímco Farhadiho právník tvrdil, že o příběhu již média informovala. Vedoucí dílny sdělil médiím, že sdílí Masihzadeh vzpomínku. Na podporu Masihzadeh u soudu vypovídal také její spolužák, který se workshopu zúčastnil, zatímco někteří další studenti podepsali prohlášení na podporu Farhadiho, v němž obvinění popřeli. Masihzadeh hrozil až jeden rok vězení nebo 74 ran bičem, ačkoli tělesné tresty jsou u prvopachatelů vzácné a vězení se lze vyhnout zaplacením pokuty. (classic)
  • Koncem roku 2020 se Azadeh Masihzadeh dozvěděla, že Asghar Farhádí natáčí film v Šírázu, a marně se ho snažila ve městě kontaktovat. Když se Masihzadeh dozvěděla o ději filmu Hrdina, když bylo oznámeno, že se bude soutěžit v Cannes, vyslala pět lidí, aby film v Cannes zhlédli a podali o něm zprávu. Na základě jejich hlášení odhadla podobnost na 70 % a podobnosti, kterých si všimli, začala zveřejňovat na Instagramu pod hashtagem #a_hero. (classic)
  • V září 2021 poslal právník Azadeh Masihzadeh Farhadimu zprávu, v níž uvedl, že byla porušena její práva duševního vlastnictví, a požádal o „dialog a vyjednávání“. O měsíc později se v Domě kinematografie konala schůzka, na níž Farhadiho právník Masihzadeh sdělil, že se dopustila trestného činu pomluvy a že na ni bude podána stížnost, pokud své příspěvky na Instagramu nesmaže. Další schůzka se konala o dva dny později, tentokrát za účasti Farhadiho, který Masihzadeh obvinil ze lži a nevděčnosti. Farhádí jí nabídl, že ji uvede v závěrečných titulcích jako výzkumnou pracovnici a vyplatí jí zhruba 1 600 amerických dolarů, zatímco ona požadovala, aby v úvodních titulcích bylo uvedeno, že film Hrdina vznikl na základě jejího filmu, a aby se podílela na jeho výnosech. Arbitrážní rada Domu kinematografie vydala rozhodnutí, v němž dospěla k závěru, že žádost Masihzadeh je nepravdivá. (classic)

Související novinky

Zlatá palma festivalu v Cannes zná vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná vítěze

17.07.2021

Prestižní filmový festival ve francouzském Cannes se dnes v rámci ambiciózního post-covidového ročníku 2021 uchýlil ke svému poslednímu večeru a rozhodně nebyla nouze o překvapení. O jedno z nich se… (více)

Reklama

Reklama