Reklama

Reklama

Caravaggio

  • Velká Británie Caravaggio (více)
Trailer

Obsahy(1)

Expresivní výpověď předního evropského režiséra o životě a díle slavného ranobarokního malíře, který přišel s revolučním použitím dramatizujícího světla a stínu (chiaroscuro) a bývá označován za "vynálezce světla kinematografie". (Caravaggio usiloval též o iluzívní vtáhnutí diváka do obrazu, do důsledků využil malbu polofigur jako kompoziční princip, zdůrazňující jejich vypjatou reálnost a tělesnou blízkost, což je též příznačné pro filmový obraz.) Caravaggio maloval prostitutky, tuláky, příživníky, povaleče, zloděje a vyděděnce, zvěčňujíce je v postavách světců. Ve filmu vystupují ze šerosvitu modelově vysvícené obrazy malíře, jehož dílo, inspirace a bláznivé nápady splývají s jeho životem, ve kterém byla zřejmě ústředním bodem homosexualita s doprovodným pocitem viny a izolace. Zatímco co jeho malby ukazovaly stále se zvětšující originální hloubku náboženského vědomí, jeho osobní život byl plný výtržností, soubojů, věznění a v r. 1606 dokonce zabil člověka. Opuštěný, zoufalý, nemocný láskou, plýtvající silami, ubitý i šťastný se prsty dotýká dneška (postavy mají někdy moderní šaty, kouří, jsou tu auta a motocykly, je slyšet hluk ulice, hukot lokomotivy, mecenáš má počítač Sony, za ateliérem zadrnčí telefon, udavač sedí ve vaně a ťuká na stroji žalobu na dlužníka...). Dech a vůně doby, snoubící krásu a svátost se špínou intrik, vražd a krvesmilstva. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

SjamK 

všechny recenze uživatele

Á, opět otevírám své oblíbené životopisné okénko. Biografické filmy. Už mám na ně zřejmě spadeno a můj přístup k nim se odvíjí od toho, jestli takový film spadá do naprosto standardizované legendární kategorie "nudný biografický film", nebo tuto šablonku v nějakém ohledu svou originalitou pojetí překračuje. Vůči první možnosti chovám škodolibé "já to věděla", vůči té druhé bezmezný obdiv. O téhle teorii jsem se už ale pokoušela psát jinde, tak s tím teď nebudu tolik zdržovat (např. Ray) :) A teď o co mi jde. Chci říct, že pro film jako je Caravaggio je nějaká obyčejná jednoduhá nálepka "biografický film" skoro jak urážka. Caravaggio je umělecké dílo. Je to obraz. Derek Jarman je další z tvůrců, co na to kápli. ()

Lanark 

všechny recenze uživatele

Celý film jsem přemýšlel, proč se mi to celé prostě nelíbí. Proč mi lezou krkem ty různé aktualizace (dobrá, scéna s Maratem ve vaně je vtipná) v podobě kalulačky nebo motorky. Až pak mi to došlo, tento film vlastně není ani tak o umění ani o samotném Caravaggiovi..je to jeden z dalších sebevědomí dodávajících snímků pro homosexuální komunitu. Jarman, známý bojovník to za práva homosexuálů, prostě vzal Caravaggiův odkaz světoznámého malíře, který ve své době bořil mnohá tabu a vybral si z jeho života momenty, které mu umožnili vyslovit svoje vlastní myšlenky. Na tom není nic špatného, ale mě téma homosexuálních menšin prostě dost míjí/nezajímá. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Teatrálna avantgarda plná buzíkov a chabých kulís. Nepochopil som časté modernistické prvky v historickom zasadení - kalkulačka, autá, moderné obleky. Vizuál ma absolútne neoslovil. Pochybujem, že to má čosi spoločné s historickými reáliami. Niečo si treba pomyslieť aj o režisérovom mentálnom stave a vôbec vnímaní sveta. ()

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Nezvyčajný film a pravdupoviediac, nepamätám si, žeby som už niečo podobné videla. Tak ako existujú pomerne časté filmové adaptácie kníh, tento film by som nazvala adaptáciou obrazov a takýchto filmov je málo, ak vôbec nejaké podobné existujú. Film, v ktorom ani tak nejde o historickú hodnovernosť, ale o zachytenie vnútorného sveta umelca, ktorý nám svoju dušu odhaľoval prostredníctvom svojich obrazov. Nevšedné, dych vyzrážajúce kompozície diel ma doslova fascinovali. Možno aj preto, že k výtvarnému umeniu mám naozaj blízko. Miestami som nadobúdala pocit, že toho o tomto maliarovi viem strašne veľa. Nie však o tom, ako reálne žil (myslím však, že podstata doby tu bola tiež vystihnutá skvele), ale to, kým bol... Caravaggio je môj prvý film od Dereka Jarmana, ale rozhodne nie posledný! ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Hrozná nuda. Ale tak hrozná, že ma to skoro rozplakalo. Ja na takéto expresívne a kvázi umelecké vyjadrenia asi nie som. Guláš všetkého možného, koláž obrázkov bez ladu a skladu, bez deja, bez času a bez zmyslu. Jediné čo trocha zaujalo bola technika štetca a mladučká Tilda Swinton. 30/100 ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • V roce uvedení snímku vyšel knižně i Jarmanův kompletní scénář k filmu s komentářem. (SeanBean)
  • Michelangelo Merisi, zvaný Caravaggio (Dexter Fletcher, Nigel Terry), tvořil ve filmu tato díla: Hlava Medúzy, Koš ovoce, Chlapec loupající meruňky, Chlapec s košem ovoce, Nemocný Bakchus, Hráč na loutnu, Chlapec kousnutý ještěrkou, Hudebníci, Obrácení sv. Pavla, Mučednictví sv. Matouše, Nevěřící Tomáš, Vítězný Amor, Sv. Jan Křtitel, Mladý Bakchus, Kajícná Magdaléna, Smrt Panny Marie, Sv. Jeroným a Ukládání do hrobu. (ČSFD)
  • Caravaggio (Dexter Fletcher, Nigel Terry) nosí u sebe nůž, na jehož čepeli je vyryt latinský nápis „nec spe, nec metu“, v překladu „bez naděje, beze strachu“, což bylo motto pouličních výtržníků. (ČSFD)

Reklama

Reklama