Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hořká komedie autora Petra Zelenky a režiséra Zdeňka Zelenky z roku 1991 je víc drama než komedie. Titulní hrdinka paní Hrabětová (Jiřina Bohdalová) je přesně ten typ člověka, jemuž se říká "žena z lidu". Trochu domovnice, trochu dobračka. Trpí komplexy, že nikdy nemohla o ničem a o nikom rozhodovat. Až jednou dostane příležitost - a vyroste. Sama ve vlastních očích. Z malé ušlápnuté ženičky s myšíma, ulekanýma očkama se stane vášnivá "lavina". Na pohled zmatečná a neregulovatelná, v hereckém podání ovšem velmi přesně ztvárněná, protože i chaotické výbuchy hořké komediálnosti umí jedna z nejoblíbenějších českých hereček zahrát opravdu výtečně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (66)

Masai 

všechny recenze uživatele

Vlastně tenhle TV film nemám moc ráda, ale to hlavně proto, že Bohdalová tu klasickou panelákovou drbnu ztvárnila tak dobře, že se na to skoro ani nedá koukat. Takový socialistický bulvár :o) No něco otřesnýho :o) Protipól v podání sympatické Freimanové a Preisse a manžela v podání pana Somra, který má sice trpělivosti na rozdávání, ale bezedná jeho trpělivost taky není. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Jdi už do prdele s tou posranou Stráží!" Ze spojení dvou nejvýraznějších Zelenků české komedie vzešla velice podařená mikrokomedie o životem nenaplněné uklízečce a jejím pocitu důležitosti ve věci domnělého rozvodu manželů, u nichž uklízí. Výborná ale není jen Jiřina Bohdalová. Bez bezchybného Viktora Preisse, Josefa Somra a Veroniky Freimannové by to nebylo ono. Jenže takhle to JE ono, takže pět hvězdiček. 90 % ()

Reklama

zdenny 

všechny recenze uživatele

Ano, pravdou je, že se jedná o člověka, který najednou zjistí, že může o něčem rozhodovat... Jak je uvedeno v obsahu filmu. Vím také, že jedna z tužeb člověka je být důležitý - alespoň pro někoho. Každý se ale svého úkolu (nebo možná této pocty) zhošťuje jiným způsobem. A zde si opravdu musím rýpnout. Jiřina Bohdalová totiž představovala typickou komunistickou maloměšťačku - a dle mého názoru tito lidé jsou trochu méně inteligentní, a to nemluvím o inteligenci sociální - které můžeme vidět tu a tam i dnes. Rozdíl totiž je zajímat se o sousedy a opakem je jejich šmírování. Sám jednu takovou sousedku na patře mám. Ta vytrvale sleduje, jak kdo si plní úklid veřejných prostor a když jste při tom úklidu, sleduje vás kukátkem, zda to děláte dobře. Mám podezření, že kdysi byla tato žena členkou uličního výboru anebo alespoň poschoďovým důvěrníkem. Stále si ještě neuvědomila, že dnes je již naprosto jiná doba. No a takovou paní nám velice věrohodně představila Jiřinka Bohdalová. Opravdu musím konstatovat, že se jednalo o jednoduchého člověka, kterému osudek přihrál do cesty možnost být trochu důležitý. Musím tedy říct, že takovýto málo výrazní a jednoduší lidé jsou snadným cílem, který je takto možné dostat na scestí. Na jejich obranu musím říct, že dle své zkušenosti ze zaměstnání i celkem inteligentním lidem dokáže přeskočit, dostanou-li funkci. Já do prdele fakt nevím, co je to za podivné kouzlo. Tito lidé vidí najednou svět úplně v jiných barvách, vše je najednou velice důležité a taky hodně složité. Co se týče inscenace samotné, s velkou chutí si čas od času podobné dílko užiji. Protože to se v podání českých především divadelních herců promění v naprostý koncert. Toto je přesně ten typ pořadu, kterých bych si jednou chtěl užívat o vánočních svátcích se sklenkou vína v ruce. Mám velice rád americkou kinematografii, ale o českých svátcích bych uvítal české filmy. ()

manonfire 

všechny recenze uživatele

Dokud nepřišly všechny ty trapné pohádky Zdeňka Zelenky, vrcholící úděsným Žitem, měl u mě kredit jako tvůrce skvělých televizních komedií (Brouk v hlavě, Paní Pipperová zasahuje nebo právě Svědkyně.) Postupem času se ale ukázalo jak nedůležitá je v takovém TV formátu role režiséra, pokud máte k dispozici vtipný scénář a nejlepší herce doby (Bohdalová, Preiss, Somr, Postránecký, Němec.) Tohle dílko je sice o Zelenkovi, ale křestním jménem Petr. A pak samozřejmě o naprosto nepřekonatelné Jiřině Bohdalové. Hravé, chytré, vtipné, brilantní, připomínající francouzské konverzačky, jen kapánek stižené politickým akcentem a takovou tou naší "pavlačovou" malostí. 90% ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Napsal bych to samé, co uživatel Schlierkamp. Měl jsem z toho podobné pocity. To manželství v podání Preisse a Freimanové mi přišlo divné, paní Bohdalová svou domovní důvěrnici podle mne chvílemi přehrává, konec se skutečným domovním důvěrníkem to celé pohřbil na jakýsi typ nerealistické agitky. Kde vlastně ti lepší jsou ti překladatelé a klavíristé a lidé ze zahraničí a tak - prostě elita národa proti té intelektuálně slabší spodině, jako to pražští tvůrci rádi vidí. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Roli Hraběty psal scenárista původně pro Vlastimila Brodského. Když Jiřina Bohdalová četla scénář, představovala si v ní Josefa Somra. Autoři se jí zeptali, s kým by to chtěla hrát a ona uvedla, že právě se Somrem. Když jí ale představili svůj návrh, souhlasila s tím, že to je v pořádku, protože Brodský je velký hráč a roli zvládne. Jak se později ukázalo, Brodský neměl čas a roli tak dostal Somr. (cundak)

Reklama

Reklama