Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

UncleG 

všechny recenze uživatele

Kostýmy a paruky sedí. Kamera dobrá. To je bohužel jediný pozitivum, co se o tomhle televizním tyjátru dá říct. Je opravdu tragické, když se postavy oslovují celými jmény a plnými tituly, aby nebohý divák věděl, do čí imaginární držky se právě dívá. Dále následují scény, kdy rozliční hybatelé světovými dějinami stojí, sedí nebo někam kráčí a přitom si vysvětlují motivace svých politických machinací. Korunu tomu hned z kraje nasazuje scéna s mapou a ukazovátkem - ve které nějaký čičmunda (pečlivě představený a otitulovaný) vysvětluje Marii Terezii, koho si její fakani mají vzít a proč. Protože ona to asi neví. Nebo zapomněla. "Připoměňte mi pane hrábě, proč vlastně chceme provdat Marii Antoinettu do Francie...?" A pán hrábě vezme ukazovátko a začne nad mapou vysvětlovat. Tak fakt dík, tímhle se ze zamýšleného historického dramatu mentálně posouváme na úroveň učební pomůcky pro sedmou třídu zákaladní školy. Á propos, když už jsme u toho "dramatu"... tak Vojta Kotek dokáže celkem solidně zahrát Vojtu Kotka.  Ale přiznejme si, že na velkou dramatickou roli prostě nemá. Celý jeho herecký um (ehm) se tu redukuje na "tvářím se jako ropucha se zaseklou třískou v rektu a přitom na půl huby bez zájmu drmolím nějaké proklamace"... Tenhleten nezúčasněnej pološepot zvládá rutinně a přesvědčivě Roden. U Kotka je to jedno velký Auvajs! ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chýbal mi systém dvoch častí. Zakončenie tejto minisérie okrem novej herečky prinieslo aj lepší pohľad na vzťah Jozef-všetci ostatní, na panovanie v najťažších časoch a hlavne, bol to komornejší exkurz s menším počtom postáv do celkového systému vládnutia. Keď opomenieme lesbo hrátky (lebo Kvantiková je slovenská Kerekeš mám taký pocit) tak opäť vysoký štandard výpravy, kamery, rekvizít a kostýmov. Možno to nebolo také dynamické a vtipné ako jednotka, ale ten príbeh bol napísaný veľmi dobre. K historicite nech sa vyjadrujú habsburgológovia, mne to zmysel dávalo. Solídne zakončenie. 4 z 5 ()

Reklama

Lachtaan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Téhle velkokapacitní středoevropské koprodukční sérii se podařilo dokázat, že každým dalším dílem se dá zlepšovat a ne naopak a poslední náhled do života nejslavnější české panovnice se vyvedl skoro na jedničku. Další změna hlavní představitelky vítána, stejně tak jako fokus na její děti, jehož zpracování se jeví jako mnohem působivější zápletka než v dílech předchozích. Dobrá práce. ()

otík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak na závěr série to žádná velká bomba to nebyla. Spíše vše pokračuje v nastolených kolejích, jen ještě více ubylo záběrů z říše (myšleno chudý a (s)prostý lid) a přibylo záběrů z hostin, oslav a svateb. Ano, velkolepé a honosné záběry se povedly. Ale vypovídající hodnota nikde. Víme, jak se žilo panovnici a jejímu dvoru (to víme už od prvního dílu), nevíme, jak to vše panovnice a její poddaní řešili. Prostě viděli jsme pozlátko bez práce a užitku. No hlavně že víme, proč v pozdějším věku Josef II. rád navštěvoval nevěstince.  Rozhodně film není zklamáním, ale čekal jsem víc. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zapomeňte na romantiku, takhle vypadala královská sňatková politika v praxi. Což je nakonec asi to nejlepší z celé série. Marie Terezie totiž touto dobou provedla i nějaké zásadní reformy, o kterých tu nepadlo ani slovo. Na druhou stranu – milovníci postelových scén si opět přijdou na své (pokud jim tedy nevadí, že jde převážně o smrtelná lože). Herecky to táhnou Ursula Strauss a Aaron Friesz ve dvou nejlépe napsaných rolích. Asi bych to hodnotil jako důstojné završení série. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Premiéra závěrečného dílu minisérie Marie Terezie byla nejsledovanějším pořadem prvního dne nového roku, zhlédlo ji 1,46 milionu diváků (15+). (rublik05)
  • S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)
  • Režisér Robert Dornhelm se pokusil z důvodu aktuálnosti situace prosadit do scénáře epizodu s očkováním proti pravým neštovicím, kterého byla Marie Terezie propagátorkou. Scénář už byl ale tak nabitý, že režisér s nápadem neuspěl. (Komiks)

Reklama

Reklama