Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Had Plissken se vrací. Velký divácký úspěch akčního sci-fi thrilleru Útěk z New Yorku z roku 1981 (který se u nás v kinech nehrál, ale záhy po revoluci patřil k oblíbeným videohitům) inspiroval jeho režiséra Johna Carpentera, aby o patnáct let později natočil Útěk z L.A. Použil velmi podobný syžet a pouze se přesunul z východního na západní pobřeží Spojených států. V roce 2013 je po velkém zemětřesení Los Angeles ostrovem, který není součástí nových Spojených států. Slouží jako obrovské vězení pro všechna individua, jež byla vyhoštěna ze země, která se v reakci proti rostoucímu násilí a úpadku morálky stala policejním státem. Jednooký hrdina prvního snímku Had Plissken (Kurt Russell) je tu znovu poslán na téměř beznadějnou misi. Má získat černý kufřík, kontrolující satelitní rozvody elektrické energie, který na ostrov zavlekla rebelantská prezidentova dcera. Jako zvláštní pobídku dostane do krve virus, který jej bez protilátky do deseti hodin zabije… Carpenter dostal k dispozici značný rozpočet 50 milionů dolarů (skoro desetkrát tolik než stál Útěk z New Yorku) a využil ho k pochmurné evokaci zdevastovaného města, v jehož rozpadlých ruinách se pohybují bizarní postavy nejrůznějších zločinců a zkrachovalých existencí. Kurt Russell (který se tentokrát podílel na scénáři i na produkci) hraje Plisskena jako znechuceného cynika, jemuž na budoucnosti nových Spojených států pramálo záleží a hodlá si pouze zachránit vlastní kůži. Zručně natočený snímek plný akčních scén je jen lehce zahalenou parodií na temné postkatastrofické filmy, jež především v devadesátých letech vznikaly jako na běžícím pásu pro potřeby nenasytného videotrhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (295)

InJo 

všechny recenze uživatele

Po technické stránce místy až zoufalé hrozné (snad všechny trikové scény jsou nebývale nevěrohodné a směšné) a i scénář je bohužel těžká slátanina, ale za úchvatně ikonického béčkového hrdinu (kožený oblek, dlouhé husté vlasy a samozřejmě páska přes oko), dobře obsazené vedlejší role (Buscemi, Grier a zejména Bruce Campbell) a hlavně za neobvyklý (z hlediska žánru) a neuvěřitelně cool konec, který vyvolá silný pocit satisfakce (tedy pokud máte alespoň trochu pochopení pro anarchii a rebelii) a u někoho možná i katarze (Tetsuova zmínka o KLUBU RVÁČŮ je hodně přesná), tomuhle Carpenterově zfetovanému úletu přeci jen ty 3* dám... 50 % ()

Visáč 

všechny recenze uživatele

Pokračovanie osudov Snakea Plisskena drví všetko, s čím za posledných dvadsať rokov Carpenter vyrukoval. Útek z New Yorku bol temný a depresívny, zato v L.A. sa hláškuje na každom rohu, hádže na kôš ako o život (bez úvodzoviek), lieta na rogale a umiera rukou školákov vyzbrojených automatmi. Kurt je nehorázny macher a keď spolu s Fondom rošťácky surfujú na vlne tsunami, dostáva výraz "cool" úplne novú dimenziu. ()

Reklama

Ellmariachi 

všechny recenze uživatele

Ach ouvej. Z toho se dalo vymačkat sakra víc. Tvůrci měli v rukou celkem slušně nadupanýho hrdinu, ke kterému byl čas velmi přívětiví. Velmi slušně udělaný svět a sem tam dobré obsazení. A přes to takovéto šlápnutí jinam. Podobný začátek, podobný průběh a alespoň ten konec je trochu jiný, než NY. Sakra to musel mít i zraněnou stejnou nohu? (teď doufám, že se nepletu) A co ten přiblblej basket? Trošku bych zde upravil jedno známe rčení. Když dvakrát děláte totéž, není to totéž. Kór ve filmové branži. 65 procent. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Po Útěku z New Yorku mě tenhle film zklamal. Všechno je tu vystavený na naprosto stejný pointě: Plissken jde do nejhorší věznice USA, která leží na ostrově poblíž Spojených států, jenže v tu chvíli do věznice někdo důležitý s jistým důležitým kufříkem spadne, Plisskenovi tedy policie píchne do těla jed a řekne mu, že má několik hodin na to, aby kufřík vynesl ven. Bývalý veterán z Vietnamu a prvotřídní zločinec s páskou přes oko se tedy vydává do města, kde mafie ovládá život a kde je jistý důležitý boss jezdící v monumentálním autě se spoustou světýlek... Opakování příběhu by ale nebylo zdaleka takovým mínusem, kdyby v tom filmu nebyly zkurvený počítačový efekty ze začátku 90. let. Tam kde se Útěk z New Yorku z roku 1981 dokázal držet na hranici uvěřitelnosti roku 1997, se to Útěku z LA zasazenýmu do roku 2013 nedaří ani náhodou... Možná i částí kvůli počítačovým trikům tenhle film hodně ztrácí i co se atmosféry týče... Škoda, protože Kurtovi tahle role mimořádně sedne. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Carpenterova neskutečně chutná jednohubka, s černým humorem a jednou dávkou nadhledu na víc. Kurt Russell jako drsný Snake, který mluví jen když má přichystanou nějakou peprnou hlášku. Vize drsné budoucnosti "svobodné Ameriky" je opravdu originální a až na ty prastaré efekty nemohu najít téměř žádnou chybu. Rychlý děj, který se nepozastavuej nudným vysvětlováním ani nejde do hloubky hrdinů. Nikoho totiž nezajímá, jestli Snakea jako malého rodiče týrali nebo jestli byl počat předmanželským sexem. A to jsem se ještě nezmínil ani o ostatních skvěle napsaných a ještě lépe obsazených postavách (Pam je opět skvostná) a ani úžasném hudebním doprovodu, kterému se daří neskutečným způsobem dodávat filmu tu pravou šťávu a eliminovat nudnější chvilky. Jen jedno je mi líto, že se podobné filmy netočí dnes. ()

Galerie (91)

Zajímavosti (13)

  • Podraz s vírusom Plutoxin 7 mal byť súčasťou pôvodného filmu, ale nakoniec nebol použitý. (Abiosis)
  • Keď je Kurt Russell vedený cez chodbu, dôjde medzi ním a chlapcom v čiapke k očnému kontaktu. Toho chlapca hrá jeho skutočný syn. (Abiosis)
  • Film byl ve vývoji přes deset let. Psaním scénáře začal Luck Coleman již v roce 1986. (Terva)

Související novinky

Kdo uteče z New Yorku?

Kdo uteče z New Yorku?

30.08.2014

Hollywood se snaží Snakea Plisskena vzkřísit už nějaký ten pátek. Slavný tvrďák z Útěku z New Yorku a Útěku z L.A. by ale nadále neměl disponovat tváří Kurta Russella. Na scénu nastoupí mladá tvář,… (více)

Návrat Johna Carpentera

Návrat Johna Carpentera

22.01.2008

Seriál Masters of Horror vytáhl z hrobů několik žánrových mistrů a ukázal jim, že fanoušci na ně nejenže nezapomněli, ale pořád stojí i o jejich novou tvorbu. Minulý týden jsme psali, že na vlně… (více)

Reklama

Reklama