Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Gary Houston, Sally Wingert (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Když je na zasněžené silnici v Severní Dakotě nalezen chladnokrevně zavražděný strážník a dva nevinní kolemjdoucí, Marge Gundersonová, policistka v pokročilém stadiu těhotenství, zahájí vyšetřování, které odhalí nebezpečnou hru chamtivosti a břídilství. Jerry Lundegaard, manžel, otec a obchodník s auty z Minneapolisu, který dlouho trpěl v područí svého bohatého šéfa a tchána, vymyslí propracovaný plán, jehož nedílnou součástí je únos vlastní ženy. Chce za ni výkupné ve výši jednoho milionu dolarů, aby mohl splatit nahromaděné dluhy z hazardu. Jenže všechno, co se může pokazit, se nakonec skutečně pokazí. Pod skrovným a přátelským zevnějškem policistky Gundersonové se totiž skrývá bystrá mysl a nelítostné morální postoje, díky nimž lehce prokoukne odfláknutý a mizerně zahlazený zločin, spáchaný zmatenými, ale velice nebezpečnými únosci. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 069)
Z Farga si filmoví fanoušci nejčastěji vybaví lidské tělo mizící v drtičce a výrazné tváře ukázkových psychopatů a kriminálníků v podání Steva Buscemiho a Petera Stormareho. Počet mrtvol, které lemují příběh, stejně jako pro Fargo typický černý humor lákají k přirovnání k tarantinovkám. Filmový rukopis mají ale Coenovci odlišný. Jejich humor není prvoplánový, zato chytřejší, posunutý směrem k zžíravé ironii. Coeni si pohrávají s kriminálním žánrem, ale narozdíl od Tarantina to nevyznívá samoúčelně. Porušují konvence nikoliv pro laciný divácký efekt, ale aby zkoumali možnosti rozvoje žánru a dotvářeli atmosféru. Scény šokující brutality kombinují s komikou vyplývající z toho, že hlavní postavy nejsou charismatičtí geniální zločinci, nýbrž nýmandi. Když si nezkušený ambiciózní slaboch s průměrnou inteligencí najme k provedení únosu dva surovce s inteligencí vrat od stodoly, nemůže se divit, že se události rychle vymknou kontrole a řítí samospádem k děsivému průšvihu. Původně to v představách svého pošetilého strůjce měla být precizní chytře vymyšlená akce. Vlivem náhod, ale především neschopností jejich protagonistů se z toho stala krvavá fraška. Coeni budují atmosféru za pomoci kontrastů. Za fasádou měšťácké idyly středostavovské rodinky se skrývá závist, chamtivost a chronická nespokojenost, zasněžená bílá krajina Minnesoty se barví rudou krví. Mimochodem, občanům Minnesoty se vykreslení jejich domoviny Coeny pranic nelíbilo a svým krajanům to taky dali patřičně najevo. Netvrdím, že Fargo je nejlepší coenovský kousek, třeba Muže, který nebyl stavím jednoznačně výš, ale i tak mě svrbí dlaň, abych nenadělil pátou hvězdičku. Fargo má zkrátka hodně co do sebe. Celkový dojem: 85 %. ()
Když se to se**, tak se to se** pořádně. A nejlíp vám o tom poví Steve "Funny in general" Buscemi. A možná i všichni, kdo měli co dočinění s událostmi od Losího jezera, včetně těhotné šerifky, vyčůraného vedoucího prodeje a málomluvného magora se zálibou v řezačce na dřevo. A proč? Pro trochu peněz. ()
Až na to, že postava těhotný policajtky je sympatická asi jako hovno na botě a všichni pořád řikaj "YA, YA, YA", tak je to fakt super film. A Peter Stormare při práci s drtičkou je mega-hustej. I když on je mega-hustej skoro celej film. update: Abych pravdu řek, tak já mam Fargo radši s dabingem a zvyšuju svoje hodnocení ze 4 na 5 hvězdiček. Myslete si o mně, co chcete, ale to "směšný nářečí, kterýmu nikdo moc nerozumí" mi fakt lezlo na nervy. S dabingem mam pocit, že tam mluvěj aspoň trochu jako lidi a já si ten film mnohem víc užiju. ()
"Zavři už tu hubu! Nebo tě přestěhuju do kufru." V únosech mám jistý rezervy, takže pokud bych chtěl někoho unýst, tak bych se s důvěrou obrátil na odborníky. Třeba na takovýho legračního Carla a mlčenlivýho Gaeara. To by určitě dopadlo skvěle. Ti dva byli fantastičtí už při "dokonale promyšleným" únosu, ale i potom ukázali svý přednosti - vraždy, sex a zahradní drtič. Já se s nimi skvěle bavil, styděl jsem se za naivního koumáka Jerryho a fandil Marge, aby při zatýkání nezačala rodit. A taky jsem se rozhodl, že nikoho unášet nebudu, protože mamonem opovrhuju a vězeňská móda mi nesluší. Stejně by to dopadlo nějak takhle. ()
Hmm, no neviem. Pre mňa len mierne nadpriemerný thriller s úplne iným pohľadom na tento žáner. Ušiel mi veľmi rýchlo hlavne kvoli stopáži, nápaditosti a dobrému scenáru. Suchý a chladný humor nemal medzí, no hodil sa mi sem ako tučniak na rovníku, čomu prispel hlavne Buscemi a Stormare. Výkon Frances 'YEAH' McDormand nemal s Oscarom podľa mňa nič spoločné. To 'yeah' bolo spočiatku zaujímavé, no neskôr mi začínalo liezť sakra na nervy. Druhá šanca však film neminie. 65%. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (63)
- Role Carla Showaltera byla napsána speciálně pro Stevea Buscemiho. (Kulmon)
- Snímek obsahuje odkazy na filmy Stanleyho Kubricka – Mechanický pomeranč (1971), Osvícení (1980) a Olověná vesta (1987). (Kulmon)
- Jerry Lundegaard (William H. Macy) byl pojmenován podle minnesotského filmového kritika Boba Lundegaarda. (don corleone)
Reklama