Reklama

Reklama

Kupec benátský

  • USA The Merchant of Venice (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Benátky, rok 1596. Melancholický Antonio má rád svého mladého přítele Bassania, který jej požádá o zapůjčení 3000 dukátů. Antonio souhlasí, aniž by tušil, že se Bassanio s danou částkou chce ucházet o ruku Porcie. Jelikož je ale Antoniův kapitál vázaný v obchodních lodích, které jsou právě na moři, musí jít Antonio za židovským lichvářem Shylockem. Nevraživý Shylock souhlasí, a dokonce mu nabídne tříměsíční půjčku bez úroku. Pokud ji však Antonio nesplatí včas, bude mu kupec dlužit libru masa. Shylockova dcera mezitím uteče s křesťanem, což podnítí Židovu nenávist. Bassanio odjel za Porcií, Antoniovy lodě ztroskotaly a Shylock se dožaduje své libry masa. Je sestaven soud a má být vykonán rozsudek, když se do záležitosti vloží Porcie snažící se zachránit život Bassaniova přítele. (Filmbox)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (369)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Výborně adaptovaná hra nejslavnějšího dramatika všech dob. Skvělý nadčasový příběh odehrávající se v 16. století, který vypráví spor židovského lichváře a křesťana Antonia o úpis, neopakovatelným dojmem, teda tak jak uměl psát hry W. Shakespeare. Celý snímek, mimo vynikajícího scénáře, stojí na geniálních hereckých výkonech "žida" Al Pacina a "kupce" Jeremy Ironse. Ovšem pozadu nezůstali ani J. Fiennes či Ch. Cox. Michaelu Radfordovi můžu jen zatleskat, protože tohle je bezesporu jedna z nejlepších shakespearovských adaptací jakou můžete vidět. Knihu jsem nečetl a popravdě mi to ani nějak nevadí, protože tenhle film mi příběh osvětlil na výbornou. Nemám téměř co vytknout, závěrečná tolikrát opěvovaná scéna u soudu je bravurní a když ztrápený Al Pacino stojí před synagogů a nemůže dovnitř, tak mi ho bylo až líto. Chtěl jsem dát čtyři hvězdičky, ale když si to v hlavě sumíruju, nevidím důvod nedát plný počet...... ()

Morien 

všechny recenze uživatele

-"If you poison us, do we not die?" Docela dlouho jsem přemýšlela, proč mám v sobě jakousi iracionální nenávist, kdykoliv vidím Jeremyho Ironse v libovolné roli, a teď mi bylo připomenuto proč: protože před nějakými jedenácti lety jsem ho se školou viděla v Kupci benátském v roli absolutně pokryteckého slabocha a hluboce se mi to zarylo do podvědomí. A co se týče filmu samotného z mého dnešního pohledu: Dlouze jsem se (po novém promítání po těch letech) zamýšlela, jak správně formulovat své pocity. Navzdory angažmá Al Pacina, o kterém vím, že ho jímá hluboká láska k Shakespearovi, a který má vysoký potenciál být kompletně démonickou komplexní postavou, je výsledek až děsivě nevýrazný. Může za to schizofrenní rozhodnutí být za dobře jak s Shakespearovým původním textem, tak s moderní inscenační možností představovat Shylocka jako sympatickou postavu a ukřivděného hrdinu na úkor jednobarevného záporáka. Tím film vlastně začíná, že si přidává scény chování křesťanů vůči Židům, aby nastavil tón filmu, a na území Benátek zůstává hlavně s Shylockem a ukazuje jeho úhel pohledu, jenomže čím víc se film posouvá v čase, tím víc se to (pro mě skutečně nepochopitelně) proplétá s jakousi melodramatickou telenovelou o tom, jestli jsou Antonio s Bassaniem milenci a koho Bassanio miluje víc, jestli onoho pokryteckého slabocha a nebo arogantní bestii Portii. Poznámka na okraj, málokdy se mi stane, že jsou mi úplně všechny zamýšleně kladné postavy zcela nesympatické a nemám pro jejich jednání ani trochu pochopení. Ale pokračujme, myslím si, že režisér si měl při adaptaci počínat radikálně a nedodržovat Shakespearovu původní osnovu, protože z pohledu moderního/současného diváka je nepochopitelné, proč z dramatického a zdrcujícího soudního finále o do společnosti vrostlém rasismu a ještě jakémsi kritickém opisu kapitalistického přemýšlení přeskočí do posledního aktu o prstenech a mileneckých vádkách a filmu dodá několik dalších point, které s těmi předchozími obsahově nijak nesouvisí. A potom přijde zase závěr s Shylockem vypuzeným z ghetta a jeho dcerou svírající matčin svatební tyrkysový prsten, který by mohl být tak skvělý, kdyby nebyl tak vytlačený na okraj předchozí chtěnou a pozornost uzurpující romantikou. Plus jsem si vzpomněla na rozhovor s kouzelným neznámým pánem, se kterým jsem jela pár měsíců zpátky vlakem, o tom, jak se může měnit interpretace textu v průběhu staletí právě i na příkladu Shylocka - jak bizarní, že dnes se dojímáme nad zlomeným brečícím Pacinem, který přišel o všechno světské i duchovní a je pošlapán ostatními, jak to jenom jde, kdežto alžbětinští křesťané se na to dívali jako na happy end, protože konvertita Shylock nyní může šťastně čekat na smrt, protože po ní přijde do křesťanské nebe a nic lepšího si vlastně jakýkoliv člověk nemůže přát. A podruhé plus jsem si vzpomněla na jakýsi rozbor tohohle filmu, ve kterém autor psal, že každá z hlavní postav hraje v jiném stylu (a nevypadá to jako záměr) - Jeremy Irons realisticky, Joseph Fiennes moderně romanticky, Al Pacino ponořeně metodicky a Lynn Collins vědomě shakespearovsky. Tenhle nesoulad také myslím filmu ubližuje, než že by ho posílil nebo obohatil. Kéž bych byla tak chytrá a sečtělá, abych to takhle skvěle dovedla pojmenovat sama. () (méně) (více)

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Celkom vydarená adaptácia Shakespearovej hry, ktorej jednozančne dominuje (ako vždy) vynikajúci Al Pacino v úlohe tvrdohlavého žida Shylocka. Menej priestoru dostáva tiež výborný J.Irons a všetko ostatné je iba herecká výplň. Akonáhle sa stratí Al Pacino alebo J.Irons z obrazovky, film stráca iskru. Pacino a jeho obhajoba práva na pomstu ("Nemá žid oči, nemá ruky?") a scéna na súde patrí k tomu najlepšiemu, čo film môže ponúknuť. Osobne mi trošku vadili Shakespearovské kvetnané dialógy, niekedy až príliš antiseministické ladenie snímku, ktorej je ale pochopiteľné.60%. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Z hlediska uměleckého řemesla výborné, jen ze začátku obligátní protikřesťanský osten (aby to nebylo "antisemitské") a pitomá homosexuální interpretace přátelství Bassania, což v Shakespearovi není. Jinak poměrně věrné předloze. Al Pacino jako Žid Shalock skvělý, Fiennes naopak ne příliš vhodný typ. Přesněji 3,5... ()

FrodoF 

všechny recenze uživatele

Pacino je geniální a jeho postavy mi bylo vážně líto a potom jak se k němu (a všem židům) ostatní chovali jsem mu i pomstu přál a on si ji podle mě zasloužil. Místo toho dostala přednost klasická shakespearovká převleková šaráda, se kterou člověk bohužel nic nenadělá, protože to holt takhle mistr napsal, ale u mě to sráží výsledný dojem. Všechny v tomto filmu Pacino zastiňuje (snad vyjma Ironse) a ostatní postavy a jejich zápletky jsou nezajímavé a občas dost směšné. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Během premiéry filmu na festivalu v Benátkách bylo nedopatřením vytisknuto o 200 lístků více, a tak se do sálu nedostali všichni zájemci. I Al Pacino odešel s dlouhým nosem. (imro)
  • Shakespeare za 30 milionů vynesl distributorovi Sony Classics během prvního víkendu promítání (31. 12. – 2. 1. 2004) 69 868 dolarů ve čtyřech kinech. Stačilo to na 37. příčku žebříčku návštěvnosti. Jelikož se promítal už od středy, úvodní obrat byl 103 260 dolarů. Celkový obrat se nakonec vyšplhal na 3,7 milionu. (imro)
  • Cate Blanchett rovněž odešla krátce před natáčením, ale z jiných důvodů. Zjistila, že je těhotná, a tak Portiu nakonec ztvárnila Lynn Collins. (imro)

Související novinky

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

28.02.2024

Al Pacino (Irčan, Klan Gucci) byl před lety tím šťastným aspektem, který pomohl dnes oscarové herečce Jessice Chastain (Interstellar, Očima Tammy Faye) dostat se do Hollywoodu. Tehdy třicetiletá… (více)

Reklama

Reklama