Reklama

Reklama

Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (149)

Reverse01 

všechny recenze uživatele

Psychothriller, ktorý je dotiahnutý v každom smere. Dej je možné niekedy predvídať, to však filmu neuberá na vážnosti. Hlavný protagonista vyzerá zo začiatku neškodne, v tomto prípade ide o skvelý herecký výkon Charlesa Boyera. Po presťahovaní do domu číslo 9 sa začína príbeh rozvrstvovať a rovnako aj postava Gregoryho je čím ďalej záhadnejšia. V spojení s nešťastnou minulosťou sa žena hlavného protagonistu, dostáva do psychickej slučky, v ktorej neverí nikomu. Za účelom získania šperkov po ktorých Gregory tak túži, privádza svoju ženu do ešte väčších psychických ťažkostí. Tento film vám odhalí ľudskú manipulatívnosť. Režisérsky boli scény dobre zvládnuté, ako napr. pri večierku, kde na stupňovanie napätia poslúžila skvelá hra na piane. Rovnako aj hra zo svetlom v celom dome, a v exteriéry použitá hmla vo svetle pouličných plynových lámp 90%  ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Ponenáhlu houstnoucí dusno v klaustrofobně přeplněných interiérech i stále mlhavějších ateliérových ulicích, brilantně napsané repliky zarývající se do paměti i s melodií hlasů, trochu starosvětské, ale precizní herectví, prostě vrcholná ukázka hitchcockovské totálně kontrolované filmařiny ve filmu o totální kontrole člověka člověkem. Věčná škoda, že se k tomu už dnes nedá přijít bez předchozí znalosti zápletky, až je z toho jeden občas netrpělivý, kdy už se věci posunou dál, ale i tak je úžasné sledovat, kam až se v posledním dějství vybičuje Paulina nejistota a jak si pak za všechny manipulované nebožačky světa vychutnává závěrečnou katarzi. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha filmů, které odmítla Hedy Lamarr a Ingrid Bergmanová na nich vyrostla (ikonicky se doplňující s Casablancou). Inu, proč ne, tehdy módní žánr se zdál na papíře velice tuctovým a skutečně ho mohly povznést jen dobře zvolené herecké kreace. Nicméně Hedy už s Charlesem Boyerem pracovala na Alžíru, tak by jí to nepřineslo nic nového. A Angela Lansbury si na Hedy počkala až do Samsona a Delily, takže nakonec všechno dopadlo tak, jak mělo. A také Hedy nakonec podlehla trendu a natočila Experiment Perilous. Čili co nám zbylo z Plynových lamp dnes? Typický hollywoodský výrobek, kde Francouz a Švédka hrají podle divadelní hry v kulisách Londýna zdařilý thriller, který jen místy nabourává systém šťastných náhod, glycerinových slz a překotného rozuzlení. Proto pak zrcadlo tohoto příběhu nenalézáme nikde jinde, než v Pytlákově schovance aneb Šlechetném milionáři. Samozřejmě na velkém plátně je pošušňáním sledovat byť jen ty nejmenší pohyby v tváři toho dokonalého direktivního manipulátora Gregory Antona, který to vše ve skutečnosti dělá pro svou manželku v Praze. ()

mcb 

všechny recenze uživatele

Dokonale promyšlená koncepce, která je názorným příkladem režijního a scenáristického mistrovství klasického Hollywoodu, zejména žánru noir. Motivačně neobyčejně dotažený snímek, kde oslní hlavně přesně zvolené úhly kamery, typizované herectví hlavních protagonistů nebo dusná atmosféra nejistoty, navazuje na tradici paranoidních Hitchcockových thrillerů jako Podezření nebo Ani stín podezření. Tam paradoxně hlavní zápornou roli (podobnou té Boyerové) ztvárnil Joseph Cotten, který si o rok později v Plynových lampách zahrál zapáleného detektiva. Možná sice trochu šablonovitý, ale neuvěřitelně nadčasový snímek, jehož odkrývání jednotlivých motivů a odhalování perfekcionistické dějové výstavby mi činilo nebývalé potěšení. Nehledě na to, že je to prvotřídní psychothriller, i po skoro sedmdesáti letech. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Plynové lampy rozhodně mají co divákovi nabídnout, ať už jde třeba o vytváření atmosféry, systematické, promyšlené oblbování a přesvědčování hlavní hrdinky, dokonale démonického záporáka či správně nesnesitelnou, zvědavou babku. Na druhou stranu má ale také až podezřele bystrého detektiva spojujícího si vše rychlostí blesku, a hlavně Ingrid Bergman, která za snímek sice získala zlatého plešouna, mně ovšem její herecký výkon přijde na tomto filmu zdaleka to nejslabší (zatím mě dokázala pořádně zaujmout jen v Podzimní sonátě a na další ohromení jejím herectvím si tak budu muset počkat min. do našeho dalšího filmového setkání). Ve výsledku to tak vidím „pouze“ na slušné 4*. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (25)

  • Režisér George Cukor použil metódu rozprávania, aby v priebehu natáčania dostal Ingrid Bergman do správneho nastavenia. Každý deň Cukor rozprával Bergmanovej celú zápletku filmu až po tie scény, ktoré mali v ten deň natočiť. Cukor cítil, že táto metóda je potrebná, pretože film sa nenatáčal sekvenčne a Bergmanovej postava sa mala časom meniť. Bergmanovej sa to však prestávalo páčiť a jedného dňa mu povedala: "Už si mi to predsa hovoril, nie som blbá Švédka." Cukor potom na niekoľko dní prestal rozprávať príbeh, kým producent neupozornil Cukora na prudký pokles hereckých kvalít. Cukor teda znova zaviedol svoju metódu rozprávania príbehov a čoskoro to ocenila aj samotná Bergman. (Arsenal83)
  • Film obohatil angličtinu o nové slovo "gaslighting", používané na opis psychologickej manipulácie s cieľom vyvolať šialenstvo prostredníctvom situácií, v ktorých obeť začne pochybovať o svojej pamäti a vnímaní. (danoo)
  • Bol to scenárista John Van Druten, ktorý navrhol, aby režisér George Cukor ponúkol rolu jednej z dcér Moyny MacGillovej, anglickej herečke, ktorá sa stala počas vojny utečenkou. Angela Lansbury bola prvou z MacGillovej dcér, ktoré Cukor vyskúšal. Lansbury pred testom na obrazovke nikdy nikde nevystupovala, no Cukora ohromila svojím prirodzeným talentom a profesionalitou. Cukor spomínal, že od prvého dňa nakrúcania bola Lansbury úplne v pohode a cítila sa ako doma, aj keď nemala žiadne skúsenosti s hraním. Nazval ju rodenou herečkou. (Arsenal83)

Související novinky

Zemřela herečka Angela Lansbury

Zemřela herečka Angela Lansbury

11.10.2022

Přichází smutná zpráva ze Spojených států, v požehnaném věku šestadevadesáti let totiž v úterý 11. října zemřela v kalifornském Los Angeles americká herečka Angela Lansbury. Jen za pár dnů by přitom… (více)

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Remake Plynových lamp

Remake Plynových lamp

30.01.2006

U bratří Warnerů chystají předělávku mysteriozního thrilleru Plynové lampy z roku 1944, který natočil George Cukor podle divadelní hry Patricka Hamiltona. Na post režiséra byl nominován ambiciozní… (více)

Reklama

Reklama