Reklama

Reklama

Robert Langdon je expert na náboženskou symboliku. Během autogramiády své knihy v Paříži je policií požádán o spolupráci při vyšetřování vraždy hlavního správce Louvru, Jacquese Sauniera, se kterým se měl toho dne setkat. Saunier, kterého střelil albín Silas, totiž před smrtí popsal své tělo i podlahu kolem sebe podivnými symboly. Robert se je snaží kapitánu Fachovi vyložit, objeví se tu však policejní kryptoložka Sophie Neveu, která Roberta tajně varuje, že ho Fache hodlá zatknout za vraždu. Pomůže mu uprchnout a společně s ním se pustí po stopách Saunierových šifer. Vyjde najevo, že zavražděný muž byl dědečkem Sophie a podle všeho patřil k tajné organizaci Převorství sionské, která po tisíce let ukrývá a chrání tajemství svatého grálu. Mezitím Silas, který na pokyn biskupa Aringarosy a vlivné církevní organizace Opus Dei také pátrá po grálu, zjistí, že ho Saunier oklamal a svedl na falešnou stopu. Robert a Sophie uniknou kapitánu Fachemu, posedlému jejich zatčením, a podaří se jim získat da Vinciho šifrovací přístroj kryptex, ukrývající údajně tajemství grálu. Spojí se s britským historikem a milionářem Teabingem, se kterým pokračují do Londýna, kde je čeká nejedno nebezpečí, ale také šokující pravda o tajemství grálu. (TV Nova)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (1 468)

Shit 

všechny recenze uživatele

Ze začátku mi to přišlo jako dost dobrej mysteriózní krimi thriller. Vyšetřování a pátrání zajímavý a celkem napínavý a postava Bettanyho skvěle úchylně vypadající, jenže zhruba od poloviny nebo možná ještě před polovinou filmu, to začíná silně nudit, protože i když se pořád odvíjí pátrání po oběvu tisícíletí, tak to je dost nezáživně podaný, prostě se něco najde, nějaká stopa ta je ovede na další místo, atd atd atd, pořád dokola bez větších emocí a ještě s dost stupidním prokouknutelným scénářem a v podstatě až do konce se film pořád zhoršuje a jelikož je tenhle film fakt pěkne dlouhej, tak konec je hyper na nic, opět zbytečně protahovanej a pro mě nezajímavej a nakonec i ze skvělý postavy Bettanyho se vyklube jen takovej malej zbytečnej pochcánek. Krom toho tohle vyšetřování, mě z hlediska jestli by to mohla být pravda nebo ne, fakt nezajímá a možná i proto mě většina scén nechala naprosto chladným. Tenhle film je pro někoho pro koho by podobnej objev byl naprosto šokující, ale mě to fakt nezajímá. Ale i tak, že to neni nic co by mě nějak oslovilo, to mohlo být dobrý, jen kdyby film pokračoval v nastoleným tempu ze začátku a hlavně kdyby byla giganticky lepší muzika. Děsně mi chyběly nějaký chorály a podobně nábožensky založená muzika, která by scénám kdy se například Bettany bičuje dodala skvělou atmosféru a potažmo celýmu filmu. Nevim jak s timhle moh Brown prorazit, podle mě to bylo jen kvůli tomu, že to je takový kontroverzní téma, ale pro nezaujatýho diváka, potažmo čtenáře, pokud je Kniha aspoň podobná filmu, je to nuda ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Pominu-li argumentační pomýlenost tvrzení některých kritiků, že "film je dobrý, protože vše, co je na něm špatné, bylo už v knize," musím s nimi navíc nesouhlasit. Snímek se vůči knize stylisticky i narativně vymezuje a jakákoliv podobnost vychází spíše z povrchního srovnání příběhů. Nadsazený akcent předlohy totiž nahradil akcent mysticizující, což radikálně mění vyznění a žánrový příběh je reprezentován bezmála jako náboženský obřad, v němž není primární informace samotná, ale proces jejich zdánlivého podávání. __ Jakkoliv je literární předloha z mnoha důvodů výrazně problematická (= blbá), je evidentně psaná s jistým hyperbolickým nádechem. Inscenuje tak velká konspirativní odhalení či (pseudo)seriózní setkání odborníků stejně okázale jako žánrově determinované scény bičování, neustálých úniků, rituálních vražd nebo řešení zašifrovaných zpráv. Střídání těchto dvou diskurzů tvoří společně s atraktivním vnímáním historie feministickou optikou tvoří formální dominantu knihy… __ Příznačné pro obměnu narace a stylu je už úvodní sekvence, v níž postava A honí po Louvru s pistolí postavu B, aby z ní dostala nějaké informace a pak ji zabila. V knize je situace inscenována jako žánrová a narativně ustavující. Subjektivní popisy pocitů a myšlenek postavy B tvoří klíčová čtenářská vodítka pro uchopení následujícího děje. Filmová podoba týž scény je natočena hlavně prostřednictvím dlouhých detailů na obrazy na zdech, které jakoby nezúčastněně (a s nimi i divák) shlížely na anonymní muže pod sebou. Finále scény film nakonec rozmělní v nesmyslné a kontraproduktivní paralelní montáži se scénou následující. __ Nahrazení žánrovosti a narativity falešným mysticizmem nakonec filmu umožňuje pod rouškou transcedence ohladit všechny ideologické hrany předlohy, takže v něm nejsou velká tajemství, zásadní konspirativní odhalení, proticírkevní pasáže, feministické čtení minulosti a ve výsledku ani žádné postavy, tvořeny v knize především reprezentací výše zmíněného. Vznešená inscenace ničeho zpomaluje čas, postavy mluví pomalu, šifry samotné jsou ve výsledku marginální a ačkoliv hrdiny neustále někdo honí, vždycky je dost času na dlouhý dialog (např. scéna, v níž padouch ve stínu počká, než si dopovídají, a teprve potom zaútočí). __ Nejpodivnější "vyprazdňující" modifikací však prošlo trojí finále, jež v knize vychází z řady vodítek v předchozích pasážích. Ty však snímek postrádá a inscenuje "první" finále jako moment zásadní spirituální katarze, kdy kamera ve spirálách za doprovodu burácivé hudby oblétá hrdinu, před nímž z prostoru nesmyslně vystupují digitální objekty (ačkoliv implicitně jde o prostou logickou dedukci). Podobný model pak film aplikuje v posledních minutách, kde je ještě intenzivnější, protože musí zakrýt absurditu celé scény, když hrdina největší tajemství odhalí náhodou při holení. Výsledkem je hvězdně obsazený hollywoodský blockbuster, který tradiční narativní model (už sám o sobě v knize hrozně nefunkčně uchopený) zcela vyprázdnil a nahradil falešnou mystikou (korelující s otravně "sugestivní" hudbou). () (méně) (více)

Reklama

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Akiva Goldsman .. Lidé sebou nechají tak snadno manipulovat.. Pár kritiků nezatleská a divácká podjatost je tady. Když vzpomenu na snímek, který tatáž porota vybrala v Cannes za nejlepší - unylý Wind That Shakes the Barley - je mi to k smíchu, protože právě Vítr je ukázkou všestranné filmové průměrnosti nabalené na historicky důležité téma. Šifra není tuctová a průměrná. Nesdílím tedy s většinou zde zmiňované nedostatky. Předem zmíním, že jsem Da Vinci Code četl už před natočením a kniha je každopádně o dost lepší než vzniklý film. Je extremně napínavá, čtivá a fabuluje po mé chuti. Film není svou stavbou tak napínavý, část v muzeu je hodně stručná, ale samotná podstata tématu je stále dost zajímavá a díkyfilmovým možnostem se dočkáme historickým flashbacků a hlavně jinak vyvedeného konce příběhu, který bude největší změnou pro čtenáře. Suma sumárum film uplyne svižně a pokud Vás téma osloví (tak jako mne), rozhodně doporučuji knihu a pak také třeba snímek Last Temptation of Christ. 70%. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Ploché, fádne, vizuálne neatraktívne. A pre mňa, čoby ateistu, ktorý uznáva maximálne tak svoju vlastnú vieru, i dejovo nepútavé. Herci s výnimkou Iana McKellena nevýrazní, nadštandardná zostáva iba temná hudba Hansa Zimmera. Predlohu som nečítal a teraz už vôbec nebudem. Typická hollywoodská pásovka, marketingovo brilantne predaná voda. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Tak dlouho jsem se už dlouho ze srdce nezasmál. Myslím, že časem řada scén zkultovní a je jen otázkou času, kdy bude zparodována celá Šifra. Kupříkladu už ta první scéna. Děda běží po Louvru a místo aby chytl nejlehčí obrázek, on si vybere několika metrové plátno a těžce ho sundává ze stěny... Další "Job 38:11" třísk babu po kebuli :-) Sivý filmeček. Hlavně ten trojnásobný závěr... Záporáci chyceni. Už se těším dom... Ale kdepak, ještě musíme odhalit božského potomka - tipněte si kdo to byl. Nemusíte ani číst knihu, uhodnete to co se postava objeví poprvé na plátně.. Slušné dobře končíme. Ale kdepak, ještě budeme několik minut hledat ... Já už jsem vlastně vypustil co. A v domnění, že bude následovat odhalení ještě několka point to Ron utne. Zrada! Pošlu na ně albínského mnicha aby je zbičoval do krve :-) Film tak hloupý až mě rozesmál a za to a za Iana ty dvě hvězdičky v klidu dám. S náboženství a kontroverzí a tím vším kolem to nemá nc společného. Knihu jsem nečetl takže kvalitu převedení taktéž nehodnotím. Je to škoda. Ode mně jakožto milovníka konspirací a záhad by jste čakali víc, leč filmaři na to neměli. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (57)

  • Postava fanatického mnícha Silasa (Paul Bettany) dostala meno podľa väzňa z 16. kapitoly biblickej knihy "Skutky apoštolov". (Kadas97)
  • V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 217,5 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 760 mil. (NIRO)
  • Když film otevíral filmový festival v Cannes v roce 2006, tak jej filmoví kritici vypískali. Vzápětí ho označili za nabubřelý blábol a tvůrcům v čele s režisérem Ronem Howardem doporučili, ať hledání grálu raději přenechají Monty Pythonům, čímž naráželi na britskou humoristickou skupinu, která natočila film Monty Python a Svatý Grál (1975). (Divočák)

Související novinky

Na mladého Hana Sola dohlédne Ron Howard

Na mladého Hana Sola dohlédne Ron Howard

22.06.2017

Hollywoodem tenhle týden otřásl odchod Phila Lorda a Chrise Millera od sólovky Hana Sola. Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy je propustila měsíc před koncem natáčení, jelikož se jejich vize začala… (více)

Koho čeká Inferno s Langdonem?

Koho čeká Inferno s Langdonem?

19.02.2015

Šifru mistra Leonarda ani Anděle a démony nepotkaly moc příznivé ohlasy. Po finanční stránce ale oba filmy mocně zabodovaly, takže není divu, že uvidíme pokračování. V adaptaci dalšího románu Dana… (více)

Toma Hankse čeká Inferno

Toma Hankse čeká Inferno

27.08.2014

Pokud znáte knižní tvorbu Dana Browna, mělo by vám být z nadpisu všechno jasné. Šifru mistra Leonarda a Anděly a démony bude na velké plátno konečně následovat další dobrodružství symbologa Roberta… (více)

Symbol je ztracený, ale našel režiséra

Symbol je ztracený, ale našel režiséra

22.10.2011

Ron Howard, který natočil Šifru mistra Leonarda a Anděly a démony, se na třetí langdonovku vykašlal kvůli adaptaci westernové fantasy Stephena Kinga „Temná věž“. Tu mu ale studio Universal nakonec… (více)

Reklama

Reklama