Režie:
Chris WeitzScénář:
Chris WeitzKamera:
Henry BrahamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Eva Green, Tom Courtenay, Clare Higgins, Jim Carter, Sam Elliott, Freddie Highmore, Ian McShane (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Kromě našeho existují i jiné světy. Jedenáctiletá Lyra žije ve světě, kde duše nesídlí uvnitř člověka, ale v podobě zvířete zvaného daemon. Vyrůstá u strýce Lorda Asriela, který navzdory nelibosti některých členů vládnoucího Magisteria zkoumá Prach, spojující údajně od věků všechny světy. Lyra si s kamarádem Rogerem povídá o záhadných Vrahounech, kteří unášejí děti, a slíbí mu, že ho najde a osvobodí, kdyby ho unesli. Krátce poté se objeví paní Coulterová, která si Lyru vyžádá, aby ji doprovázela na cestě do Londýna a na sever, kde chce pomoci medvědímu králi Regnarovi získat vlastního daemona. Těsně před odletem dá rektor dívce alethiometr, zlatý kompas, který odpoví na každou otázku. Musí však slíbit, že o něm neřekne paní Coulterové. Lyra se brzy přesvědčí, že laskavost a krása paní Coulterové jsou jen maskou zloby a proradnosti. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (782)
Pán prstenů je nedostižný, o tom není pochyb, ale oproti bezkrevné Narnii (Eragon je sračka, se kterou si kompas srovnání nezaslouží) je Weitzova adaptace pokladem, který se může stydět akorát za svou délku, které chybí minimálně dvacet minut, aby spousta scén (převážně uprostřed snímku) nepůsobila nemístným, zjednodušujícím dojmem. Weitz není zlý scénárista, ale měl jsem neustále pocit jakoby ho někdo nutil stříhat na pro děti snesitelnou délku, přičemž si Chris zapomněl uhlídat i to hlavní - příběh. Ten je nakonec soudržný a má stále velký potenciál do budoucnosti, ale s větší délkou mohl být vytěžen mnohem lépe. Nicméně, Weitz dokázal, že není jakožto fantasy začátečník takové pako, jakým je bezpochyby Andrew "neumím nic jiného přebarvovat záběry" Adamson, a odvádí výbornou práci jak s herci, tak s trikovými scénámi, které ani jednou nebuší do rohovky silou Eragonovy pěsti. Největší devizou a nadprůměrnou spásou kompasu však nejsou trikové orgie, ani fajnově plynoucí režie, ale trojúhelník D.B. Richards-Nicole Kidman- Sam Elliott. Malá herečka rozhodně má, jako každý dětský herec, mezery v projevu, ale je přesně tím rozkošným diblíkem s lišáckým úsměvem, jakým Lyra je a má podle knižní předlohy být. Sam Elliot si napravuje reputaci po zmršeném Ghost Riderovi a ukazuje, jak má vypadat drsný kovboj a sladce přenádherná Nicole samozřejmě nic nezkazí, stejně jako po vzoru knihy zastrčený Craig. Není to dokonalé a možná jsem nakonec trochu zklamaný, vzhledem k tomu, že jsem ve Zlatý kompas věřil celou svou duší, ale i tak jsem s výsledkem spokojený a na případný druhý díl se i s Weitzem za kamerou těším. A nejen proto, abych konečně viděl poslední tři kapitoly z prvního dílu mé oblíbené knižní série. 7/10 ()
Hodně zvláštní fantazy. Ta výprava, kostýmy a dokonalé triky odvádí pozornost od nezajímavého (nebo nezajímavě podaného?) příběhu a prkenných herců, kteří si s vyjímkou Nicole Kidman, neví se svými postavami rady. Chris Weitz vrší jednu zajímavou scénu za druhou, bohužel bez špetky napětí. Vytvořil líbivý svět, kterým vás bohužel nedokáže dostatečně provést a prodat ho. A zmiňovat se o vykrádání Pána prstenů, je myslím zbytečné. ()
Na tuhle fantasy jsem se překvapivě po trailerech docela těšil, i když jsem předlohu nečetl. V koutku duše jsem se ale bál, že to dopadne podobně jako Eragorn nebo Narnie. Naštěstí se tak nestalo. Celý ten nápad se mi velice líbí. Daemoni, tajemné Magisterium a další nápady se mi velice líbily a knihu si rozhodně přečtu. Chris Weitz to naštěstí natočil velice slušně. Je sice vidět, že hodně věcí se muselo vypustit a celé je to postavené na tom, že hrdinka někam přijde a tam někoho potká, stane se okolo toho pár věcí a pak se všichni sejdou v závěrečné bitvě. Mně to ale vůbec nevadilo, protože to mělo tempo a ani na chvilku jsem se nenudil. Přispívali k tomu i herci. Dakota Blue Richards patří do kategorie snesitelných dětských herců. Kidman, Craig a Eva Green zde jsou jenom chvilku, ale stejně jsou fajn. Sam Eliot vypadá, že se od natáčení Ghost Ridera zapomněl převlíct, ale naštěstí je tady daleko lepší. No a lední medvěd s hlasem Iana McKellena je ze všech nejlepší. Digitální triky jsou taky bezchybné, ať už se jedná o daemony, bitvu ledních medvědů či cokoliv jiného. Vcelku jsem tedy velmi potěšen a i když vím, že film má dost chyb, tak si mě absolutně získal. Doufám, že tu dvojku nakonec natočej. ()
Velkolepá výprava a skvělé efekty skutečně mnohdy vyráží dech, ale to je asi hlavní a jediný klad tohoto „megafilmu“! Poté, co si na výbornou vizuální stránku zvyknete, přestane být Zlatý kompas čímkoli zajímavý, příběh je jednoduchý, neoriginální a jediný čím vas přakvapí je závěr, který chybí, tvůrci si ho šetří do dalšího dílu! Nedávno jsem se díval na Hvězdný prach, ačkoli by se tohle mohlo jmenovat stejně, kvalita je nesrovnatelná! ()
S normálním kompasem moc kamarád nejsem. Vzpomínám si jak jsem na táboře v Ledči běhával orienťák /v mém případě spíše dezorienťák /. Vždycky mě vedoucí dal do ruky mapu s normálním kompasem a řekl "Poběžíš k prvnímu kontrolnímu stanovišti, vemeš si značku a normálním kompasem určíš azimut druhýho kontrolního stanoviště a poběžiš k němu až se dostaneš do cíle, chápeš? " Já odpověděl "Ne !" Vedoucí řekl "Dobře, tři, dva, jedna start". Jsem tam stál na startu jak hovado a čuměl co se děje a vedoucí na mě řval jak smyslů zbavený "dělej, dělej, makej, urči azimut a běž" Kouknul jsem na kompas, chvíli přemýšlel co to vlastně je azimut a v tom jsem nahoře v lese uviděl spousty malin, takže jsem začal mít jasno o svém azimutu a za chvíli jsem už dlabal pravé lesní maliny, když jsem se přežral, fláknul jsem normálním kompasem na zem, rozdupal ho a došel zpátky na start, protože už bylo po závodě byl to i cíl a řekl : "Bohužel jsem uklouz a rozbil se mě kompas a tudíž jsem nemohl určovat kompasem azimuty a strašně mě to trápí." Odpověď mě šokovala " To nevadí, dostaneš šanci závodit zítra, kdy mají ostatní volno, kompasů máme dost, koukni." Najednou vytáhli celou bednu kompasů a mě se podlomili kolena, protože bylo jasný, že všechny nerozflákám. Vidět však tento film před tím mým orienťákem požadoval bych zlatý kompas, protože by mě bylo jasný že nezabloudím a skamarádím se s mluvícím ledním mědvědem, proletím se na koštětí s krásnou Evou Green, potkám skvěle zlou Nicole Kidman,budu mít při sobě nějakej ten zvířeci potěr, došlo by mě, že Dakota Blue Richards je velmi nadějná mladá herečka a když by bylo nejhůř pomohli by mě Rumuni a hlavně bych si dal panáka s Danem Craigem. Jistě uznáte, že do takovýho světa stojí za to za pomocí zlatého kompasu a správně určeného azimutu čas od času odběhnout. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (45)
- Ozbrojený medveď Iorek bol vytvorený počítačom, Dakota Blue Richards preto musela hrať s veľkým klbkom srsti, bez hlavy, nôh a zvyšku tela. Keď hovorila svoje repliky, Iorkove odpovede boli prehrávané z veľkých reproduktorov umiestnených na scéne. (Arsenal83)
- George R. R. Martin uviedol tento film ako jeden z dôvodov, prečo chcel, aby sa Hra o tróny (od r. 2011) stala televíznym seriálom a nie filmom. (Arsenal83)
- Nicole Kidman bola vychovaná ako katolíčka a na tému náboženských sporov vo filme oznámila, že by sa na filme nezúčastnila, keby cítila, že to je proti jej náboženskému presvedčeniu. (Arsenal83)
Reklama