Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V Čechách roku 1315 vládne mladičký král Jan Lucemburský (V. Harapes) a jeho žena Eliška Přemyslovna (J. Hlaváčová). Skutečným pánem v zemi je však podkomoří Jindřich z Lipé (M. Macháček). Jeho moc se nelíbí jiným pánům v království. Je trnem v oku i královně, která označí Jindřicha za zrádce. Po jejím obvinění je Jindřich uvězněn i se svým společníkem fráterem Bonaventurou (L. Munzar) na hradě Týřov. Zde ho má v nevlídném sklepení střežit purkrabí Hýta (M. Růžek). Hýta se nechá zlákat příslibem dvaceti hřiven stříbra a nechá pánu z Lipé volnost pohybu po celém hradě. Kvůli nespravedlivému věznění oblíbeného pána však po celé zemi propukají nepokoje. Jednoho dne proto přijede na Týřov posel s královniným návrhem: Jindřich se má pokořit, přiznat vinu a pak bude volný. V opačném případě mu hrozí poprava… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (83)

Rudovous 

všechny recenze uživatele

Vynikajici herci a klasicky ceskoslovensky historicky film z druhe pule sedesatych let. Pri setkani Jindricha a Elisky v zaveru filmu zde mame typickou dankovskou disputaci. V dejinnem zlomu na sebe vzajemne pusobici postavy mocne zeny a mocneho muze. V tomto byl Oldrich Danek jako autor i reziser neprekonatelny. Martin Ruzek zde opravdu exceluje. Chvilemy zajimava scena a i kamera. Autenticka atmosfera stredoveku. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Naprosto dokonalé historické drama. Martin Růžek řeší : Nechat ukovat Jindřicha z Lipé? To je oč tu běží. Nechat se podplatit? Nechat se popravit? Dokonalý Macháček je prostě dokonalý. Dialogy jsou kouzelné, herci je třeba ani nedořeknou. Škoda, že všichni tito machři již zemřeli. Zůstali jen blbové, co si říkaj herci a filmaři. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Film mě do určité míry zklamal. V podstatě jde o televizní projekt, odehrávající se asi na čtyřech lokacích jednoho hradu, a kdyby tehdy měli ty možnosti, byla by to jen další Hříčka o královnách. Na to málo lokací a postav to má 2,35:1 širokoúhlou černobílou kameru, slušného kameramana, ale atmosféru to nemá. Hodně zachraňuje Macháček svým charisma, který neprávem obviněného zahraje naprosto dokonale, o hodně hůř dopadají Martin Růžek jakožto svým způsobem čestný purkrabí, byť trochu hloupý (ne vždy jsem mu jeho roli věřil), nebo Luděk Munzar coby mnich, který "nikdy nic neví" - svým výkonem mi připomněl postavu ze Slunce, seno a pár facek, doktora, který křičí: "Já nic, soudruzi policisté, já nic neudělal!" Nebo jednoho prezidentského kandidáta roku 2018. Čekal jsem u filmu větší prokreslení postav i situace, takhle se snímek poměrně vleče a klopýtá ke svému konci. Cestou sice zazní pár vynikajících postřehů a myšlenek, dokonce i černohumorných replik a situací, ale je to přece jen málo, jako šafránu. A mrzí mne, že některé linie nebyly nakonec dořečeny. Celkově si myslím, že si autor nedokázal vybrat, jestli je film o charakteru a cti, nebo o podivném spojenectví dvou mužů, kteří nemohou opustit hrad, i když jeden by teoreticky mohl, nebo o tom, zda má král právo se mýlit, a zda by královna měla uznat svou chybu - tříští se to mezi tři, čtyři směřování, a nevyjde z toho nakonec dobře a pořádně ani jedna. Nepřekvapilo mne, že správně po komunisticku je zápornou postavou mnich, ale docela mne překvapilo negativní rýpnutí do Přemyslovců. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

Mýlit se je lidské, nikoli však královské. Ponurá atmosféra roku 1315 v ponurých kulisách hradu Švihova, byť toho času mu zbývalo do výstavby předlouhých 165 let, kdy pan Půta kázal sídlo své vystavět. Jen myšlenka vtíravá se vkrádá skrze jakés takés vědomosti o 5. roku panování krále Jana Cizince, z dějepisu pamatujíce si, že Jindřich z Lipé, nekorunovaný český král a bezskrupulózní darebák, je tu vylíčen bezmála coby Oldshatterhand. Ta podivná sebranka žijící na hradě v čele s purkrabím, co plete verše Otčenáše, však zážitek vynahrazuje navzdory naivitě pojetí dějin. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

"Dokud tady budu já, ven se nedostaneš." - "A dokud tady budu já, nedostaneš se ven ani ty." Daněk aranžuje své komorní drama jako komplikovaný vztah vězně a žalářníka - oba jsou na sobě životně závislí a každý je svým způsobem lapen do pasti. "Na nikoho dnes není spoleh. Sám to víš nejlíp, vždyť jsi taky pán," praví smutně velitel hradní posádky, když se rozhoduje mezi loajalitou k současnému pánovi a nabídkou zrady od šlechtického magnáta, toho času v nemilosti. To vše za situace, kdy netuší, kdo z jeho podřízených stojí na té, či oné straně. Snímek je natočen ve strohých kulisách chátrajícího středověkého hradu, které dodávají filmu punc dobové autenticity a stojí na excelentních výkonech charismatického Macháčka, Munzara v roli znejistělého kněze a především Martina Růžka coby purkrabího zmítaného pochybami a svíraného protichůdnými zájmy a hrozbami. I když historická fakta nemluví ve prospěch cti pána Jindřicha z Lipé, Daňkův smysl pro dialogy, zajímavé charaktery a mravní konflikty dělají ze snímku ne snad lehce stravitelnou, nicméně pro mě hodnotnou a přitažlivou podívanou. Celkový dojem: 90 %. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (4)

  • V příběhu se obchoduje v takzvaných hřivnách. Hřivna je staročeský název pro náhrdelník či nášijník. Používaly se ve středověku jako platidlo převážně mezi Slovany. Později se jako hřivna označuje váhová jednotka cca čtvrt kilogramu, kterou se vážily drahé kovy. Hřivna stříbra se rovnala šedesáti grošům. (sator)
  • Kromě toho, že Oldřich Daněk film režíroval a napsal scénář, byl zároveň též autorem předlohy. Královský omyl zachycuje přibližně tři kapitoly z Daňkova vlastního historického románu o Janu Lucemburském "Král utíká z boje". (Ele(a)nora)

Reklama

Reklama