Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Naprosto výborné zpracování a hlavně ultra skvělé ztvárnění Alfreda Hitchcocka v podání Anthony Hopkinse!! Opravdu výborný výkon! Také Helen Mirren a Scarlett Johansson podaly skvělé výkony. Nejvíce mě potěšilo, že bylo vybráno zrovna natáčení a vznik Psycha, jelikož je to vtipná podívaná a když člověk vidí, že i vtipně vznikalo, tak to opět pobaví. Paráda. ()
Tak na tohle jsem čekala 30 let. A právě proto mi říkají "mistr napětí". Hitchcock je pro mnoho diváků mistr napětí, ale pro mne jen obyčejný hororový režisér. Narodit se v jeho době, také bych ho tak bral, jenže žiji v jiné době a jeho snímků jsem moc neviděl. Hitchcock není špatný, má dobrý příběh, ale nejvíce uchvátí teprve závěr a scéna v kině.. 6/10 = 68% ()
„Na túto vetu som čakala tridsať rokov.“ Tento film, napriek sebavedomému názvu, nie je životopis. Sústredí sa výlučne na vznik Psycha, na Hitchovu žiarlivosť a na jeho absurdný boj so štúdiom, ktoré filmu neverilo napriek tomu, že Hitchcock bol v tom čase živou legendou. Hoci to trvá len hodinu a pol, pôsobí to únavným, trojhodinovým dojmom. Napriek tomu to bolo povrchné a skratkovité, dokonca skôr niečo ako „pracovná verzia“, než niečo plnohodnotné, čo má ísť do kín. Aspoň ja osobne som z toho mal také dojmy. Mnohé témy sú iba biedne načrtnuté, ale nepokračuje sa v nich, čo je asi dobre, pretože sú nudné, nezáživné a matné a ak by sa v nich pokračovalo, zabilo by ma to. Neviem, či ma viac nudili Hitchcove smiešne žiarlivé prejavy alebo jeho súboje s bizarnými producentmi/cenzormi. Pritom oboje mohlo s trochou scenáristovej a režisérovej snahy pôsobiť monumentálne, ako od Kubricka. Nič také sa ale nekoná. Celé to vyzerá ako nezáživná televízna vec. A Hopkins je o ničom a jeho maska dvojnásobne. ()
|| Scenár: John J. McLaughlin | Hudba: Danny Elfman | Produkcia: Ivan Reitman, Tom Pollock, Joe Medjuck, Alan Barnette, Tom Thayer | Distribúcia: Fox Searchlight Pictures | Štúdio: The Montecito Picture Company, Cold Spring Pictures | Tržby: 23,570,541 $ || Skromný film, ktorý nám dáva nahliadnuť do súkromného života a oborového zákulisia určitej etapy života Hitchcocka. Paradoxne sa dozvedáme len minimum o jeho pracovných postupoch a tiež palete celoživotného diela. Je to skôr rámovaný film vo svojom vlastnom svete na minimálne jedno videnie. Scéna s nožom v jeho ruke ťažko vládne, a ukazuje, že režisér by mal byť vždy najlepším hercom na place. 70% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()
Čisto z faktografického hľadiska neoceniteľný film. I keď určite v mnohom prikrášľuje a zjednodušuje, jednoucho sleovať Hitcha akoo filmovú postavu v jeho súkromí a pri práci je pôžitok sám o sebe, Film postráda dramatičnosť, sústredí sa na psychiku svojho "pacienta", sem tam je vtipný, občas vydesí rejžovými predstavami a nijako zvlášť negraduje. Mne to osobne nevadí, len sa asi čakal ťažkotonážny oscarový náklad a tým pádom bol film sklamaním. Pravidlo, že ste tak žiadaný, ako váš posledný film, stále platí a ja tak trochu s ním aj sympatizujem, pretože zvyšuje nároky na tvorcov a tí sú nútení vydávať zo seba stále to najlepšie. Prečo bol potom Hitch jeden z mála, ktorí ho dokázali dodržať? ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Scény v Hitchcockově kanceláři v komplexu studia Paramount se natáčely ve skutečné kanceláři, ve které režisér osobně pracoval. (Morien)
- Helen Mirren, která hraje Hitchcockovu ženu Almu Reville, se také setkala se skutečným Alfredem Hitchcockem. Dostala nabídku zahrát si oběť vraždy v jeho slavném filmu Zběsilost (1972). Roli tehdy odmítla a později se vyjádřila, že toho velmi lituje. (Morien)
- Pro roli amerického scénáristy Whitfielda Cooka byl původně zvažován Nikolaj Coster-Waldau. Role se nakonec chopil Danny Huston. (ArsenalEagle)
Reklama