Režie:
Petr ZelenkaScénář:
Petr ZelenkaKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Matouš HejlHrají:
Martin Myšička, Marek Taclík, Jana Plodková, Jitka Schneiderová, Tomáš Bambušek, Vladimír Škultéty, Stanislas Pierret, Marcial Di Fonzo Bo, Jiří Rendl (více)Obsahy(1)
Sir „P", devadesátiletý papoušek šedý, který kdysi patřil Edouardu Daladierovi, se na pozvání ředitele Francouzského kulturního institutu ocitne v roce 2008 v Praze jako živá relikvie z dob Mnichovské dohody. Sir „P" po Daladierovi jeho hlasem dodnes opakuje některé důležité věty a prohlášení. Papouška za dramatických okolností unese český novinář Pavel a na základě papouškových kontroverzních citací Daladiera rozpoutává mezinárodní politický skandál. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (496)
„Jsou to prosté ko*oti.“ Viete čo, nehnevajte sa, ale dám len 60%. Myslel som, že dám 80, ale nebolo by to z mojej strany úprimné. Dosť WTF pôsobí fakt, že ide ako keby o dva filmy v jednom (pred pozretím filmu som to nevedel), pričom ten prvý je skôr priemerný a neobsahuje nič vyložene skvelé a ten druhý je síce podstatne lepší, zábavnejší, výstižnejší, vtipnejší a smutnejší, ale obsahuje pár hluchých miest a proste s prvou polkou moc dobre nedrží pokope. Šikovne napísaná mystifikácia a sympatický štáb, ale radšej by som si pozrel kompletný celovečerák o nakrúcaní filmu a nie takýto zvláštny, možno až príliš svojský hybrid. Takže hoci sú celkové dojmy zo snímky pozitívne, malo to na môj vkus priveľa rušivých elementov. Oceňujem ale prepracovanosť detailov, čo vzhľadom na originálny scenár muselo byť náročné (napríklad s pani manželkou sme si scénu, v ktorej Žako v aute zaútočí na hrdinovu manželku, pozreli ešte raz po prevalení „zvratu“ a až vtedy sme si všimli, že nejde o reálneho papagája). ()
Zaručene viem, že štýl Petra Zelenku ma nevie uchvátiť. Film mal byť poučný a predpokladal som, že aj plný historických faktov, ktoré by vyvracali respektíve potvrdzovali postoje politikov v tej pohnutej dobe. Takže keď si odmyslíme úvodnú dokumentárnu časť týkajúcu sa Mníchovskej zrady, neskôr citácie z knihy Jana Tesaře Mníchovský komplex a v závere celé uvítanie predsedu vlády Rudolfa Berana ríšskeho protektora Konstantína von Neuratha v Prahe dňa 5.4.1939, tak sme sa z tohto dlhého filmu nedozvedeli absolútne nič. A možno to ani nebolo cieľom. Keď si premietnem nezmyselnú časť o 90 ročnom papagájovi a časť o podvodnej česko- francúzskej koprodukcii bez Francúzov, mám pocit, že film sa úplne vymkol z kontroly producentov tohto filmu, ale to je len môj názor. ()
„No né, tak pro mě je lepší papoušek než devadesátiletej herec s rakovinou prostaty.“ Film má 2 roviny. V té jedné jde o Mnichov samotný. Drze si myslím, že mám o něm načteno dost na to, abych mohl demytizační pohled Tesařův (a tedy i tvůrců) označit za min. problematický. Nutno však dodat, že film je podle mě třeba brát hlavně s nadhledem (jediný problém, který tak s dílem mám, není v tom, co říká, ale jak to pak uchopí diváctvo). Co se týče druhé roviny, tedy zpracování, zuřivě tleskám, snímek totiž excelentně: mystifikuje, provokuje a dráždí, naráží na kinematografii a celý filmový průmysl, prolíná téma v obou liniích, odkrývá proces natáčení, nutí publikum k ostražitosti (jazyky, pevnost atd.), působí absurdně, ale nikoliv nesmyslně, rozesmává a mrazí zároveň, a v neposlední řadě si pohrává s předsudky i diváckým očekáváním. Bavil jsem se moc, a tak i přes tu výše zmíněnou „kaňku“ hodnotím slabším plným počtem. „Vy neznáte Čechy? Jsou přesvědčení, že jim všichni škodí. Víte, co o nich řekl Heydrich?“ - „Mí Pražané mi rozumějí?“ ()
Po shlénutí mne mrzí, že jsem tehdá před rokem do kina nešel. Plakáty však nijak zvlášť nelákaly a celospolečensky ten film, myslím, bohužel, silně prošuměl. Což je škoda. Sympatičtí herci i skvělý mystifikační nápad z dvěma polovinami filmu. "Máme nejlepší uzeniny na světě a Češi to ignorují. Máme skvělou paštiku a Češi ji ani neochutnají" - "Oni jsou prostě... kokoti." 90% ()
V první půlhodině Zelenka rozehrává nepříliš zdařilou hořkou komedii o mediální bublině kolem mluvícího papouška, aby pak divákům vytřel zrak tím, že ta nepodařenost byla celou dobu zcela záměrná, a to z dobrého důvodu. Ztraceni v Mnichově jsou skvěle vyváženým (velice vtipným a zároveň místy smutným a bolestně pravdivým) podobenstvím o zákulisí filmové produkce, o českém národu a o tom, že zdání občas klame, samozřejmě s určitou porcí nadsázky. Jistou rukou režírovaným, promyšleným a uvědomělým projektem s přirozenými herci, ambiciózním a inteligentně uchopeným zpracováním tématu Mnichovské dohody a s funkčním příběhem plným překvapivých zvratů, na české poměry navíc vyprávěným dost nezvyklým a přitom atraktivním způsobem. Delší recenze ZDE. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (15)
- Ačkoli jsou v Česku tisíce řopíků, předválečný bunkr filmaři nahradili maketou bunkru ze Sigfriedovy linie, který zanechali filmaři v Milovicích po natáčení filmu Himmelsleiter (2015). (KRYSIOPICE)
- Film se natáčel v hlavním městě Praha a obcích Osečná a Svatý Jan pod Skalou. (hendrich6)
- První příležitost vidět film diváci měli v rámci veřejné pracovni projekce na letním filmovém a hudebním festivalu Slavonice Fest 2015. (JardaBauer)
Reklama