Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)

(více)

Recenze (341)

sek 

všechny recenze uživatele

Nádherná výprava, velmi dobří a namnoze přímo výborrní herci, působivá kamera Ramunase Greičiuse (osobně doporučuji hlavně detail lipových listů v ostrém protisvětle!), ale, ksakru, co ten scénář?! Dobro nemusí vybojovat se Zlem žádný velký souboj a k vyřešení stačí jedna poněkud složitá výměna, kterou, bojím se, děti moc nepochopí. Jak velkolepou expozici příběh i jednotlivé postavy mají, čekal jsem víc - od jednotlivých postav i od příběhu. ()

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době jsem se rozhodl se podívat na novou českou pohádku. A po neúspěších provázejících dnešní filmaře (O perlové panně...) , snažících se navázat na úspěchy klasických českých pohádek (Tři oříšky pro popelku...) , jsem očekával určitou změnu k lepšímu. Pohádka se odehrává v zemi krále Dobromila, což zní jakoby šlo o pohádku ze staré české pohádkové éry, ale bohužel z každého dalšího záběru jde cítit, že jde o moderní pohádku snažící se převzít prvky klasických pohádek. Herecké obsazení této pohádky je poměrně pestré od nových herců a pro mě docela překvapivých talentů přes klasické pohádkové herce až po momentálně "trendy" herečky (Janžurová, Holubová a kdo chce úspěšný film musí samozřejmě použít i Pavla Lišku, který mě sice opravdu rozesmál "Aničkou kozí nožičkou", ale přijde mi, že hraje pořád stejně, je sice perfektní ale chybí mu herecká flexibilita . Je to prostě herec jedné tváře, ale dobrý herec!). Bohužel jak jsem psal v úvodu od filmu jsem hodně očekával a upřímně řečeno, nečekal jsem klasickou pohádku spíš určitý progresivní přístup k moderní pohádce, ale dostalo se mi rozčarování.A některé seky a zcestnosti nikdy nepochopím. Třeba vyobrazení pekla bylo tak špatné , že jsem si myslel , že jde o nějakou špatně uklizenou jídelnu než o peklo, kdyby si radši tvůrci filmu vzali příklad z filmu Z čerty nejsou žerty, kde , ač je film o 10 mladší ,bylo peklo jak si ho představuju a budilo o 100% lepší dojem. Přišlo mi , že film byl slepený s kousků nedodělaných pohádek a když něco nesedělo tak se to hold alá Ed Wood zapláclo "plastelínou",Jít na tento film do kina tak jsem celý večer naštvaný , že jsem dal peníze za tuto podprůměrnou pohádku, která ač měla veliký herecký potenciál, neuměla ho správně použít. Scénář byl také slabý a i přes některé scény, které měli působyt překvapivě a ději dodat alespon nějaký spád, mě film ničím nezaujal. Snad jen malé ale opravdu malé plus dávám představitelům dvou hlavních čertů. Jako nováčci docela dobří. Nominace Českého Lva za výpravu jen dokazuje, jak je na tom český film špatně, že v Čechách není jiného filmu, který by mohl být konkurentem této slabé pohádce ve všech ohledech. Nebýt nadměrné a nadstandartní PROMO a některým zaručeným kasovním hercům , jsem přesvědčen, že by film u diváků zcela propadl. ()

Reklama

Madluska 

všechny recenze uživatele

Řekla bych, že Čert ví proč patří rozhodně k té lepší části novodobých českých pohádek, i když pro děti možná tak úplně není. Obzvlášť mě potěšil herecký ansámbl - Somr, Lábus, Holubová a pekelníci by si zasloužili metál, ostatní jim to aspoň nekazili. Co pohádce ubírá body pracně získané hudbou (Ostrouchov jako vždy ve formě), kostýmy, krásnými obrázky krajiny či Pernštýnu, to bylo rozuzlení celé "dramatické zápletky" - to totiž působilo asi tak, jako že si scénárista odběhl na záchod a dopsalo to za něj šestileté robě, neboť geniální lest zůstala zcela bez vysvětlení (nebo aspoň jeho náznaku), takže se nesla v duchu hesla: "Abrakadabra hepyend!" Jinak ale vtipné a správně atmosférické. ()

heyda 

všechny recenze uživatele

Extrémně nesympatický princ a debilní scénář zcela potápí tuto jinak technicky dobře zvládnutou pohádku. Popravdě nechápu, proč se u nás točí tolik všelijakých pohádek, kde si spousta lidí dá práci s kostýmy, s interiéry, exteriéry, ale nejsou schopni dát dohromady trochu zajímavý děj a scénář....nj, holt kde nejsou kvalitní režiséři, scénáristi, tam ani dobré filmové řemeslo. Titulková písnička se však povedla :) 40% ()

Perry- 

všechny recenze uživatele

Tak takhle stupidní pohádku jsem dlouho neviděl. Čerti vypadají jako banda skinů, místy zfetovancýh. Zlatý Heřmánek a celé peklo v pohádce s Čerty nejsou žerty. Takhle by to mělo vypadat, a ne jako tady. Podivně obsazené role, snad jediná dobrá volba byl Lábus, děj taky moc nezavání originalitou (hlavně ten konec, dost jednoduchý). Jediné + to má. Slušně jsem se pobavil tomu, co dokážou Češi natočit. Šišlavý čert vede :-) No a to je asi vše... Pokud chcete čerty, vsaďte na jistotu, pokud máte silné nervy a smysl pro humor a nebudete tohle brát jako plnohosnotný film, zkuste to (ale pouze na vlastní nebezpečí, já vás varoval !!) ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • V Pekle, které výtvarný supervizor František Lipták pojal jako pohádkovou variaci na Hieronyma Bosche, si lze všimnout celé řady důmyslných (většinou mučících) nástrojů, které tvůrci popsali takto:
    - Pekelný stroj na válcování hříšníků: Účelem tohoto zařízení je vymačkat z hříšníků poslední zbytky duše. Dá se též užít k prodlužování trupu a končetin či jiným masážním technikám. Dopravní pás slouží k usnadnění manipulace s hříšníkem.
    - Lechtací stroj: Důmyslnou mechanikou tohoto zařízení šimráme hříšníka na chodidlech až k naprostému ochabnutí nejen hříšnýchm, ale jakýchkoli myšlenek. Délka je nastavitelná dle těla klienta pro případ, že už nebyl předem upraven na jiném zařízení. Lechtací havraní pírka byla pochopitelně chemicky i tepelně zbavena veškerých posvátných účinků.
    - Pila: Pekelný nástroj ke zpracování kmenů na výrobu dřevěného uhlí. Kmeny se získávají od pozemských prodejců výměnou za odpustky, protislužby či pekelná platidla, jako je bobek z kozla nebo šakalí pazour - ten se v pekle obzvlášť cení. Dřevěným uhlím se výborně udržuje konstantní teplota (365,25 stupně Bertíka) pod kotly s hříšníky. Parní pila může být alternativně poháněna ručně - otáčením kliky.
    - Tavič mincí: Důmyslný stroj na tavbu zlaťáků za účelem ražby nových. Dnes bychom řekli pračka špinavých peněz. Mince s portrétem odepsaného panovníka padají shora do velké nálevky a do necek pod strojem vytéká již přetavený kov. K výrobě mincí se ještě používá formovací stůl na odlévání zlatých prutů, řezačka, na které se z nich krájejí nové mince, a raznice mincí nových.
    - Pekelná raznice na mince: Do pekla se transportují mince s motivy vládců peklem plundrovaných království, které se právě na tomto razícím stroji přerážejí na mince s portrétem peklem dosazených "správců." U samotné raznice klečí hříšník (většinou hamižník), o jehož jazyk se chladí údery rozpálené mince. Stroj obsluhuje další hříšník, takže celé zařízení má i terapeutický význam.
    - Pekelná pec: Komunikační prostředek pekla s pozemšťany, vhodný k přepravě jak předmětů, tak živých břemen. Nejvíce je používán jako potrubní pošta pro přepravu zlaťáků do pekla. Čas od času jej k dopravě používá i sám Lucifer. Mimoto se dá použít na pečení hus či jiných živočichů dozlatova. Pohyblivý čertík funguje jako návěstidlo věcí nekalých.
    - Pekelný lis: Užívá se především k lisování hříšníků za účelem lepšího uskladnění. Jeho zdánlivě jednoduchá mechanika vykazuje vysokou účinnost. Nejeden z klientů by jistě, kdyby mohl, potvrdil, že v jednoduchosti je síla někdy až brutální.
    - Luciferův trůn: Všimněte si neotřelého designu. Praktický způsob, jak si z pozemských protivníků sestrojit pohodlné posezení. "Nejhorším trestem pro vládce a urozené je nicota a zapomnění," říkává s uspokojením Lucifer, hově si v trůně z ponížených králů. (NIRO)
  • Scéna, kde princ Filip (Štěpán Kubišta) v pekle ukradne oba úpisy (svůj a krále Dobromysla) a Ďábel nakonec v domnění, že Filip ukradl jen svůj úpis, první ukradený úpis spálí (ten, je ale ve skutečnosti králův), je nesmyslná. Protože sám Ďábel zjistil, že Filip ukradl „svůj“ úpis díky tomu, že ví vše. Jak je tedy možné, že díky jeho vševidoucí moci nezjistil i to, že ukradl i úpis zpečetěný krví Dobromysla a onen důležitý úpis zrovna nechává spálit. (holyterry)
  • Ve filmu si zahrál i Jan Budař, a to ve dvou scénach. Poprvé jako postava, která zarazí stráže, když se chce "chopit" ministra, a podruhé jako postava, která přivede ke Kvidovi () Apolenu (). (skinny9)

Reklama

Reklama