Režie:
Miloslav LutherKamera:
Vlado HollošHudba:
Jiří BulisHrají:
Roman Luknár, Ady Hajdu, Györgyi Tarján, Eva Horká, Bronislav Poloczek, Gustav Opočenský, Stanislav Dančiak, Jiří Schwarz, Ondřej Vetchý, Mátyás Dráfi (více)Obsahy(1)
Blíží se Mikuláš roku 1939. Již to bude téměř rok, co se Československo rozdělilo na Protektorát Čechy a Morava a na samostatnou Slovenskou republiku. Nerozvážný a horkokrevný mladík Viktor Lesa (Roman Luknár), co pracuje u vlakové pošty, si jednoho dne neodpustí drobný výstřelek a přesměruje jednu ze zásilek skrytému domácímu odboji. Gestapo však odhalí, kde došlo k chybě a brzy je Viktor stíhán i společně s jeho židovským kamarádem a spolupracovníkem na břeclavské poště Františkem Ticháčkem (Vladimír Hajdu). Slovák Viktor a Čech František jsou nuceni riskantně uniknout ze země do Jugoslávie přes Maďarsko. V zimě a v nepřátelském prostředí je však putování obtížné a netuší, komu můžou věřit. Během útěku nešťastně natrefí na policistu, který je chce odvést, ale toho v šarvátce zabijí. V tu chvíli nemají na krku jen sabotáž, ale také vraždu. Jediná naděje, co se jim naskýtá, je se přidat ke skupině československého odboje, která se chce organizovaně dostat za hranice… Film Miloslava Luthera podle námětu a scénáře Vladimíra Körnera byl na televizním festivalu v Monte Carlu oceněn cenou Červeného kříže Monegasque, kterou uděluje monacký kníže filmům bojujícím za mír, myšlenky humanismu, toleranci a snášenlivost. (Česká televize)
(více)Recenze (44)
Chtěl jsem se podívat - po delší době - na nějaký epický český film (aj slovenský) z doby ne zrovna poslední. Začátek pěkný, písnička nádherná: "Ten tretí chodníček nemá kraja, ten mňa rovno ťahá do Dunaja." Ano, ten/ta třetí je vždycky smrt. Hudební koláž Jirky Bulise, "medzi dvoma brehmi voda beží, a na mojom srdcu ťarcha leží", taky pěkná; jen kdyby věděl, že se na dálnici nejezdí v protisměru. A protože se žádný herec - kromě Romana Luknára - moc nevyznamenal, a dějem bylo "vypravování" (tak jak známe od Vladimír Körnera - možná spíchnuté až moc horkým perem), není v podstatě o čem psát. ()
Nudný príbeh z čias začiatku vojny založený na prehnaných premisách, napríklad aj takej, že v zime 1939 existoval už nejaký odboj. No akurát tak prd. Existovalo pár jednotlivcov, ale organizované to nejak super nebolo a často boli rýchlo rozprášení. Až s nemeckými neúspechmi na bojovom poli to postupne mohutnelo: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensk%C3%BD_odboj_(1939%E2%80%931945). Inak záver filmu to bolo čo? Malo to byť tragédia, ale vyznelo to ako komédia. Niektorí hovoria, že na film sa kvôli revolúcii 1989 zabudlo. Podľa mňa nijako nevybočuje z priemeru a zabudlo by sa aj tak. ()
Z tvorby Miloslava Luthera som zatiaľ videl iba dva filmy (Nebezpečné známosti a Anjel milosrdenstva). Oba ma nadchli a tak som so záujmom sledoval jeho Chodník cez Dunaj. Netrvalo dlho a vedel som, že ho k spomínaným dvom dielam nepriradím. Celý film mi pripadal príliš rozháraný, prvoplánový, s neprirodzenými dialógmi a prekvapujúco slabými, kŕčovitými hereckými výkonmi. Napriek tomu, že sa tvorcom nepodarilo stvárniť hlavnú myšlienku, dávam tri hviezdičky, pretože to bol napriek negatívam pozerateľný film. ()
"A nie je ten Čech aj náhodou Žid?...Uf, tak to ti ani Pán Boh nepomôže, aj na Slovensku je teraz všetko inak..." Slovenské filmy delím na tie, ktoré vznikli pred 89-tym rokom a tie po ňom. Nebavme sa o tom, ktoré sú lepšie, to vieme všetci veľmi dobre. Tento vznikol presne v tom divokom roku zmien a popri tom si ho nikto nevšimol, čo je trochu škoda, pretože minimálne príbeh o úteku cez vojnové Slovensko do Maďarska stojí za pozornosť. Označiť ho za roadmovie by asi bolo príliš lichotivé, ale nacestujeme sa dosť. Je príliš komorný na to, aby podal obsiahlejšiu výpoveď o vtedajších pomeroch tak v Čechách i na Slovensku, na druhej strane každý útek by asi tak nejako mal vyzerať. Vyhýbať sa civilizácii, skúšať to po lesoch, lúkach či bažinách. Herecké výkony neboli bez chýb, tam rezervy boli, hlavne vo vypätých momentoch, navyše celý snímok pôsobí trochu chladne a nebude to len tým chladným jesenným počasím pred prvým snehom, v ktorom sa dej odohráva. K štyrom hviezdam tomu niečo chýba, ale snaha bola. 60%. ()
Roman Luknár a Ady Hajdu prchají před bezpečnostními složkami Slovenského štátu do Maďarska a epizodně zažívají malá dobrodružství. Zapomenutý film z roku 1989 měl tu smůlu, že měl premiéru v čase demonstrací sametové revoluce a pak nějak zapadl, ikdyž to není špatný film. Ale zas taková pecka, abych to dal podruhé to také není. ()
Galerie (6)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (6)
- Režisér Miloslav Luther pôvodne zamýšľal zveriť postavu Adyho Hajdu (František) podľa scenára českému hercovi, ale Roman Luknár (Viktor) ho od toho odhovoril. (Raccoon.city)
- Film sa do kín dostal v nešťastnej dobe. Prišla revolúcia, všetci boli na námestí. Roman Luknár hovorí: "To bolo nešťastie, v kinách videlo Chodník len veľmi málo ľudí". (Raccoon.city)
- Natáčanie snímky prebiehalo v lokalitách Praha, Budyně, Bodíky, Komárno, Stupava, Šamorín. (dyfur)
Reklama