V hlubinách 486 metrů vysokého finského pohoří Korvatunturi se nachází nejstřeženější tajemství Vánoc. Čas vyhrabat ho právě nastal a je více než jasné, že po těchto Vánocích už nebude nikdo pochybovat o tom, že Santa Claus existuje. (Allien.9)

Recenze (180)

dubinak

Tohle byla kouzelně ujetá volovinka, která mě od základů velice překvapila. Asi vyměním Rare Exports za Grinche, ať mám o Vánocích nějakou změnu. Kromě asi nějakých 15 minut, kde mě ten hlavní naprosto příšerně roztomilý klučina dost otrávil svými chytráckými žvásty v jedné své boss roličce, se pro mě stává RE nejzajímavějším vánočním filmem všech dob. Nakonec mi ani nějak nevadilo, že snímek sleduji v dubnu. Celé mě to uneslo o čtyři měsíce zpátky a užívala jsem si plnými doušky. ()

humanbeing

Abych byl upřímný, Rare Exports mě zklamalo. Nápad je jedním slovem úžasný - vytěžit se z něj dalo více, i když zase na pouhých 78 minut je to, co se ve filmu odehraje, vcelku dostačující. První půlhodina se poměrně vleče, dokonce je tu i minimum vtipných situací. Po lapení Santy se to zlepšuje a to největší grády Rare Exports získává až zhruba v padesáté minutě, kdy je největší koncentrace vtipů a relativního napětí. Když se děj snímku asi půl hodinu před závěrem konečně dobře rozjíždí, celkem brzo se opět film vrací na území rodinného filmu - řekněme, že scénář v poslední čtvrthodině lidově řečeno "zahapruje". A to je škoda, ne zrovna malá, jelikož Rare Exports je po vizuální stránce velmi povedený a vůbec tak nějak sympatický. Tak snad příště to Jalmarimu Helandertovi vyjde, čemuž osobně věřím - Rare Exports je na celovečerní debut docela dobré dílko, jen ne úplně vyrovnané a pokažené podivným koncem. ()

FFilipCZ

Velice originální snímek! V Česku koukáme na Tři oříšky pro Popelku, v Rusku koukají na Mrazíka a ve Finsku nejspíš o Vánocích koukají na Rare Exports. Akční to zas až tak není. Komedie se tam taky moc nedočkáme, možná na konci, až se nám vyklube příběh. Spíš (pro mladší diváky) by to mohlo být místy i strašidelné, hehe. Zajímavý počin... ()

Necrotongue

Luxusní seznámení s podstatou vánoční legendy bez rušivých amerických komerčních vlivů. Finové se zase jednou utrhli z řetězu, a kdyby už v roce 2010 znali kapelu Nabodnutá prdel, bylo by jasné, komu by svěřili soundtrack k tomuto radostnému vánočnímu dobrodružství. Finská filmová tvorba sice nepatří mezi světově nejvyhledávanější, mně ale humor severských Maďarů vyhovuje velice velmi, takže jsem si tento vánoční příběh se svéráznými Sámy, soby, Santou a jeho elfy pomocníčky opravdu užil. Bavil jsem se výborně, a i když byl hlavním hrdinou filmu Pietari, mé sympatie si jednoznačně získal Piiparinen. ()

kaylin

Finsko-norsko-francouzsko-švédský snímek „Rare Exports“ je rozhodně podívanou, která dovede překvapit. Je to správně temné, jak jen severské filmy dovedou být, ale přitom je to i divácky zajímavé, ať už proto, že je zde dětský hrdina a jeho pohled, anebo proto, že to vizuálně prostě vypadá dobře a bylo vidět, že na téhle stránce si dal Jalmari Helander hodně záležet. ()

• Identifikačné číslo pasu, ktorý patril vo filme Brianovi Greenovi (Jonathan Hutchings), bolo 314159265. Rovnaké číslice aké obsahuje Ludolfovo číslo známe aj ako "pí". (MikaelSVK)
  • Název filmu se objeví až chvilku před závěrečnými titulkami. (noelcoward73)