O bozích a lidech

• Francie Des hommes et des dieux (více)

Film přináší svědectví o věrnosti mnichů, síle víry a duchovním porozumění, které se snažily šířit mezi křesťany a muslimy. (Film Europe)

Recenze (92)

gogo76

Je mi úplne jasné, čo chcel režisér týmto filmom povedať, vždy však ide o to, ako. Vôbec som netušil, že tu bude téma terorizmu tak dôležitá. Úvod sa neskutočne vlečie, ožije to až podrezanými chorvátskymi robotníkmi a vždy keď som si myslel, že sa film konečne rozbehne príde nejaká modlitba (tých je tu na môj vkus až-až) alebo reči o bohu. Tie sú však na mieste, sme v kláštore, ale viac mi sedeli seriózne debaty o situácii, do akej sa dostali a hlasovanie o tom, kto ostáva a kto odchádza. Výsledok je dosť kostrbatý, dramatičnosť sa potláča na úkor kľudnejších pasáží a modlitieb, čo pri dĺžke 120 minút trochu unavuje. Skrátiť to o 20-30 minút a hviezdu by som pridal. 60%. ()

markuc odpad!

Jelikoz byla projekce tohoto filmu ve Velkem sale, jednoznacne nejlepsi "spaci" zazitek tohoto festivalu. Vadilo jen zbytecne presvetleni nekterych scen, coz me budilo ze spani. Film pojednava pouze o klasteru v Africe a nic jineho ve filmu prakticky nenajdete. Vetsinou se na platne vsak zpiva, ano, zpiva, v podani mnichu, nejake ty jejich nabozenske texty. U toho fakt neslo neusnout. ()

kaylin

Náboženský film, který ale není primárně o tom, že by měl člověk věřit, ale je o tom, jak to může dopadnout, když se dvě víry střetnou. Jako kdyby zde nebyla možnost toho, aby jedna vyhrála, ale ono přece nejde o víru, ale o to, jak se lidé chovají. Někteří dovedou odpouštět, jiní ne. Ani tak mě ale film nedokázal zasáhnout, jak jsem doufal. ()

hygienik

Neuveriteľné artové veľdielo, ktorému som sa vyhýbal z neoprávnenej obavy, že sa budem nudiť. Je to fascinujúca koláž hudby, náboženských obradov, skvelých hereckých výkonov (zvlášť Lambherta Wilsona v roli opáta Christiana) a hlavne filozoficko náboženských úvah o živote, násilí a smrti. Radím tento film k trom najzaujímavejším snímkam o viere aké som kedy videl (1. http://www.csfd.cz/film/249240-ivetka-a-hora/ 2. http://www.csfd.cz/film/31777-zivot-jako-smrtelna-choroba-prenasena-pohlavni-cestou/). ()

Arsenal83

Najpravdivejšia veta príde asi v strede filmu: „Ľudia nikdy nepáchajú zlo tak ochotne, ako je to v mene náboženstva.“ Aktuálne máme takýto názorný príklad v jednom peknom náboženstve zvanom islam. A pritom tí fundamentalisti ani korán nečítali, nepoznajú ho, nerozumejú mu, len sa nechajú hlúpo zmanipulovať. Aj toto tu môžeme vidieť. Pozabíjať ľudí, ktorí nikomu nič zlé nerobia, naopak pomáhajú okoliu, to si vyžaduje naozaj nulové svedomie. Snímok ukazuje skutočné udalosti z jedného neznámeho miesta presvedčivo a zrozumiteľne. Nebyť mnohých modlitebných scén, mohlo to byť aj za 5 hviezd. Predzáverečná scéna s hudbou z Labutieho jazera bola poetická. ()

• Ihneď po tom, čo bol dokončený scenár, bola jeho verzia odoslaná príbuzným mníchov, aby producenti získali ich súhlas a mohlo sa začať natáčať. (MikaelSVK)
  • Natáčanie prebiehalo na severe Maroka v meste Azrou, predovšetkým však v neďalekom kláštore Tioumliline. (MikaelSVK)
  • Název filmu je odkazem na Žalm 82, 6–7, jenž se objeví též v úvodní scéně filmu: „Ač jsem řekl: ‚Jste bohové, všichni jste synové Nejvyššího,‘ zemřete též jako jiní lidé, padnete tak jako každý vladař.“ (Misericordia)