Reklama

Reklama

VOD (1)

Poslední léta svého života tráví Margaret Thatcherová osaměle v soukromí. V halucinacích promlouvá se svým zemřelým manželem a promítají se jí hlavní události jejího života. Narodila se jako dcera hokynáře a po studiích na Oxfordu se už od začátku 50. let začala angažovala v komunální politice... (TV Prima)

Videa (35)

Trailer 2

Recenze (710)

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Bože, ta Meryl je prostě dechberoucí, tý bych, za to, co tu předvádí, z fleku vrazila pět hvězd. Škoda, že je z filmu tolik cítit, že by s méně talentovanou herečkou značně ztratil, protože je de facto o ničem a žádnou dějovou linii nenaplnil ničím výraznějším. Část s nejstarší Margaret mi navíc připomíná přes kopírák vzatou Iris Murdochovou, v jejímž příběhu si Jim Broadbent zahrál (shodou náhod?) dost podobnou roli. Ať už bude pro vás tenhle film znamenat cokoli, pro mě je to jednoznačná "one woman show" Meryl Streepové, která je tak výborná, že jsem i film tematicky mně vzdálený vydržela s napětím i úsměvem na rtech sledovat až do konce a klidně bych si ho dala znovu. Už takhle jsem měla při prvním sledování poměrně častou potřebu některé scény vracet, abych si mohla ty výborné detaily v hereckém projevu Pravé Dámy užít znovu. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Skutečnost, že portrét velké osobnosti britské demokratické pravice je podán mimořádně nekonvenčním způsobem a že oproti všem očekáváním v reflexi tvůrčího štábu ustupuje politická dráha úvahám stárnoucí osmdesátnice a jejím vnitřním bojům, které přerůstají až do obecných úvah o smysluplnosti feminismu a schopnosti žen propojit mateřství a veřejnou činnost do jednoho vyváženého celku, zdá se, překvapila většinu diváků. Druhý fakt, totiž snaha o podání lidsky chápavého, ale v žádném případě lichotícího či se dokonce podbízejícího portrétu, který zápasí - nutno dodat že s mimořádným úspěchem - o zachycení živého člověka, zaniká v té již zmíněné očekáváníplné divácké odezvě ještě více. Sociální typ britské střední třídy, významná úloha silného otce, vlastenectví a touha prospět upadající vlasti, doživotní zakotvení v historicky překonané "splendid isolation", svár emancipační mise a touhy dostát požadavkům patriarchálně artikulovaného mateřství i hospodyňství, provázené silnou osobností a bystrým, až nežensky chladně zvažujícím mozkem, jsou půdorysem, z něhož vyrůstá portrét pozoruhodné anglické ženy, která si hlavní rysy své autoritativní osobnosti, jinak bezbřeze oddané hodnotám nejstarší planetární demokracie, uchovává i na konci své životní cesty. Úloha manžela, odsouzeného hrát doživotně ve vztahu druhé housle, prolínání, zápas a svár patriarchálních hodnot, do nichž byla velká Angličanka vychována a přirozené, mimořádně robustní matriarchální ženské osobnosti, propůjčují filmu mimořádné napěti (scéna psaní kondolenčních dopisů matkám vojáků padlých ve falklandské válce nebo naopak úklidu věcí zesnulého životního partnera). Tato nesmírně obtížná feministická vize je postavena na mimořádném hereckém výkonu geniální americké herečky Meryl Streepové. Způsob, jakým tato svěží šedesátnice bravurně zvládá jak charakteristickou dikci Thatcherové čtyřicátnické, šedesátnické i stařenecké osmdesátnické, připomíná jiné mimořádné výkony evropského filmu - Mirrenové Alžbětu I. Velikou a Edith Piaf v neuvěřitelném podání Marillon Cotillardové. Kdybychom hledali vhodný příměr v našem filmu, můžeme s úspěchem využít vyjádření dr. Krčmy, dlouholetého přítele a společníka velké čeké herečky, ženy Karla Čapka Olgy Scheinpflugové, na adresu Hany Maciuchové: "Vy jste Olgu Scheinpflugovou nehrála, vy jste jí skutečně byla." (jedná se o vynikající film režisíra Štěpána Skalského ČLOVĚK PROTI ZKÁZE; srovnání snese i pojetí námětu a ztvárnění Skalského scénáře). Takto načrtnutý půdorys skvělého díla britské kinematografie hraného filmu také plasticky naznačuje i důvod předčasného pádu britské státnice. A nastoluje otázku po podobném ztvárnění životního příběhu jiné velké ženské osobnosti evropské a světové politiky, Norky Gro Harlem Brundlantové. (O 14 let mladší skandinávská státnice, premiérka a stejně jako Thatcherová předsedkyně své politické strany - sociálnědemokratické Norské dělnické strany - globálně proslula v osmdesátých letech jako předsedkyně zvláštní komise OSN pro životní prostředí a později i jako vůdčí představitelka Světové zdravotnické organizace). Sečteno a podtrženo: svébytný ženský film, ženské filmové vidění světa přestává být feministickou touhou a stává se postuponě zažitým obohacujícím prvkem, který již trvale obohacuje evropské myšlení, umění, evropské a tím i světové lidstvo jako takové. () (méně) (více)

Reklama

Hild 

všechny recenze uživatele

Vynikající herecký výkon Meryl Streep. Ale to je tak všechno, co si budu za týden pamatovat a vlastně i všechno, co bych si pamatovat chtěla. Režisérce nemůžu upřít snahu, je tady i pokus o velkolepost a emoce. Jenže Phyllida Lloyd na to zkrátka nemá. Neumí emoce podat tak, aby v divákovi něco vyvolaly, neumí podat velkolepou scénu, aniž by nevypadala spíše směšně a už vůbec neumí pracovat s postavami. Snaží se Margaret podat jako ženu, která by měla být vzorem každé ženy, jenže tomu, kdy je Margaret na vrcholu, se věnuje minimální část filmu, celý film nějak uběhl a já jsem tam neviděla v Margaret žádnou výjimečnost a už vůbec to nebyl někdo, s kým bych se chtěla jakkoliv ztotožňovat. Jako režisérka Phyllida prostě selhává, pro mě je Železná lady docela zbytečný film. Vlastně zbytečný film to asi není, Meryl si totiž pravděpodobně půjde pro svého dalšího Oscara. ()

nunka 

všechny recenze uživatele

So sklamaním musím skonštatovať, že film "Iron Lady" mi nepriniesol komplexný portrét jednej z najvplyvnejších političiek v britskej histórii. Spôsob, akým bol životopisný príbeh podaný bol zaujímavý, Meryl Streep bola vynikajúca, ale najväčším mínusom celého filmu zostáva jeho spracovanie. Fakty a ich zobrazenie na filmovom plátne. Myslím si, že režisérka viac stavila na Margaretin život v postproduktívnom veku, ktorý pôsobil nevyvážene s tým, aký silný potenciál mala jej osobnosť v časoch, keď bola ministerskou predsedníčkou. Čakala som väčší filmový priestor pre krušné chvíle a ťažké časy, v ktorých bola Margaret politicky aktívna. Takisto som bola zvedavá na jej motiváciu vstupu do politiky, čomu sa nedostalo toľko pozornosti. Za úspešnosť možno vďačiť hlavne Meryl Streep a maskérom. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Filmařsky nejvděčnější životní etapou Margaret Thatcherové je stařecká demence (nebo senilita, či co to měla za diagnózu). A dává to smysl. Vytáhnou se maskéři, vytáhne se Meryl Streep (což máme obě oscarové nominace) a politicky toto období vůbec není kontroverzní. Takže to vedlo až k tomu, že druhou nejvýraznější rolí ve filmu je halucinace. Škoda, tenhle portrét se vlastně ani nehodí k názvu filmu. Já bych tedy rozhodně dal přednost snímku o její cestě k politice a práci v krizových fázích jejího úřadu. ()

Galerie (103)

Zajímavosti (22)

  • Meryl Streep získala za roli Zlatý globus v kategorii nejlepší herečka v dramatu. (Terva)
  • Po uvedení filmu se objevilo několik nesouhlasných postřehů, jako například, že Thatcherové se neříkalo Margaret, ale Lady T, neměla ráda psy a žádného nikdy nevlastnila, v Dolní sněmovně se nikdy neobjevila v klobouku a její dcera Carol ji ve skutečnosti navštěvuje jen zřídka. Znalci dokonce zpochybnili i chůzi Streepové, baronka prý podle nich chodila úplně jinak. (Pepinec)
  • Na začátku filmu je v bytě Thatcherové (Meryl Streep) kniha o Bismarckovi, kterému se říkalo "Železný kancléř". (JayZak)

Související novinky

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

20.02.2012

Brněnská filmová komunita v březnu ožije festivalem CINEMA MUNDI. Ten ve své jedinečné koncepci přinese během osmi dnů kolekci těch nejlepších českých a světových filmů za uplynulý rok. V hlavní… (více)

Reklama

Reklama