Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Než se Miloš v Hollywoodu vrhnul na své příběhy o nekonformních jedincích vyrovnávajících se s tlakem a tupostí svého okolí, natočil tuhle komedii - milou a svou uvolněností mnohem víc podobnou jeho českých filmům. S přehledem nejlepší scéna je ta, v níž jakýsi rozčepýřený guru učí vykulené rodiče kouřit travku. ()
Ta výuka hulení je opravdu neodolatelná, měli by ji zařadit mezi povinné předměty - např. v poslanecké sněmovně... - jednak by řádově stoupla kvalita rozpravy... a ani zákony by nevznikaly horší, než teď.. http://www.youtube.com/watch?v=fEsQBTd4kWg ()
Remake českého Konkursu, se stejným kameramanem, americkou mládeží místo české (zajímavé srovnání českých začínajících 60. let a hippiesáckých končících 60. let) a v barvách. Protože by toho bylo trochu málo na celovečerák a v USA pravděpodobně dilema motorky - dychna (dechovka) asi nepatří k tak ožehavým, je zde téma rodičů, kteří jsou v něčem totálně mimo stejně jako jejich děti, přesto je mezi nimi hluboká generační propast. Ach jak objevné... Fakt nechápu, proč Forman nenatočil taky film o sahání na rozpálená kamna. http://www.dvdextra.cz/dvd-recenze/taking-off-odchazim.html ()
Písničky, zpívané přítomnými slečnami jsou bez debat nádherné. Třeba u Vlasů mi sem tam nějaká písnička tahala za uši, ale tady bez výjimky byly všechny písně stoprocentní. V první polovině filmu to však bylo jediné zajímavé. Ve druhé části se pak přestalo zpívat a žánr dramatu se změnil na regulérní crazy komedii, kde zhulení a opilí dospěláci hledají smysl uvažování svých nezbedných dětí a zdá se,že ho našli. Forman ještě po vzoru svých českých filmů zakládá děj na naprosto banální zápletce, ale i tak z toho dokáže vytěžit maximum. ()
První Formanův americký film je ještě z velké části český - a díky tomu asi komerčně neuspěl. Dívá se na vztahy rodičů s dospívajícími dětmi velice ironicky, bez laskavého oparu. Snímek zůstává pořád neskutečně vtipný a výstižný, ať už ho vidíte po kolikáté chcete. Příběh je velice prostý, ale obalený tak skvělými gagy, že nemáte šanci se chvíli nudit. Zároveň nikdy nesklouzává do frašky, pořád nás hlavní hrdinové zajímají. Fascinuje mě výtečný timing fórů i u Formana tradičně úžasná práce s neznámými herci, resp. neherci. Kdo se aspoň trochu zajímá o film, neměl by si tuhle skvělou komedii nechat ujít. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Při psaní scénáře v Paříži zastihla Miloše Formana zpráva o invasi vojsk Varšavské smlouvy do Československé socialistické republiky. Jeho manželka Věra Křesadlová se oproti němu rozhodla vrátit do vlasti. (JoranProvenzano)
- V den premiéry se režisér Miloš Forman probudil ve čtyři ráno a už nemohl usnout. V šest si šel koupit výtisk The New York Times a kupodivu v nich našel velmi slušnou recenzi, včetně své fotografie. Když později svým (z Československa dovezeným) autem mířil vstříc kinu, v rozrušení porušil dopravní předpisy a okamžitě se ocitl v rukou zákona. Když policista zaslechl jeho přízvuk a spatřil (ještě nepoameričtělou) poznávací značku, okamžitě Formana - který si zapomněl doma peněženku s doklady - předvedl na stanici. Do premiéry zbývala hodina a nezdálo se, že by tvůrce mohlo něco zachránit před celou předběžného zadržení... dokud nedostal spásný nápad a nezeptal se, zda někde nemají dnešní Timesy. Pohled na článek a fotku otočil skeptický až výsměšný přístup policie o sto osmdesát stupňů, protože v podezřelém imigrantovi najednou spatřili "pana Hollywooda". Propuštěný Forman a jeho producent Michael Hausman se pak úlevně bavili - dokud nezjistili, že na samotnou premiéru přišlo všehovšudy osm lidí. (NIRO)
- Miloš Forman na své první natáčení v angličtině později vzpomínal: "Já nevím, jestli jsem tak blbý nebo arogantní, ale mně nikdy nic nepřipadalo moc těžké. Svědčí to taky o určité drzosti. Když jsem nechal herce v Taking Off improvizovat, ani jsem pořádně nevěděl, co říkají. Vždycky jsem se podíval na Bucka Henryho, on je taky scenárista a režisér, jestli to v té scéně sedí, a když kývl, tak jsem řekl: 'Dobře, jedeme dál', a když zavrtěl hlavou, tak jsem řekl: 'Zkusíme to ještě jednou.'" Důležitý byl také cit pro rozpoznání intonace: "Mnohokrát jsem poznal, jestli je to, co herec říká, pravda, podle melodie hlasu. Podle melodie věty, kterou herec vyslovuje, tuším, jestli to je, nebo není dobré." (NIRO)
Reklama