Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 384)
Film s touto tematikou by ma pokojne mohol odradiť...avšak Greengrassovi som verila, že nenatočí nič v štýle "pirátov Karibiku"...Tom Hanks ma po dlhom čase presvedčil, že je dobrým hercom, somálski piráti naopak nemuseli presviedčať absolutne ničím, boli neskutočne desiví od začiatku až do konca. Autentickosť, ktorá z filmu šla sa už nemohla vyšplhať vyššie na stupnici dokonalosti. Captain Phillips ma zasiahol priamo a presne, bola som znepokojená až kým sa neobjavili titulky. ()
Paul Greengrass to prostě se mnou umí. Dokáže natočit naprosto luxusní thriller s aktuální tématikou tak, jako kdybych měl pocit, že tam místo něj za tím objektivem stojím já. Rozklepanou kameru já sice přímo nesnesu, ale on do ní dokáže vnést tak dokonalý střih a všechno to vyšperkuje k takové dokonalosti, že to od něj prostě bez problémů přijmu. Přijmul jsem to už tolikrát a přijímám to i teď. Nehledě na to, že samotní herci zde předvedli abnormální výkony. A to jak Tom Hanks, tak somálští piráti, kteří tady prostě jedou pecky. Nikdy bych totiž neřekl, že tak triviální nápad se dokáže namáčknout do skoro 140ti minut tak, že se u toho nebudu nudit snad ani jednu minutu celého filmu. A ta závěrečná, záchranná mise? Slast pro kukadla. Pět hvězd naprosto oprávněně. Nestane se Vám každý den, abyste u filmu se zatajeným dechem pomalu ani nedýchali déle jak dvě hodiny. ()
Zatím jsem žádnému filmu od Paula nedala míň než čtyřku a ani teď se od toho neodchýlím, ale v tomhle případě cítím přece jen lehké zklamání. Buď toho bylo příliš a nebo tomu něco chybělo, já nevím. Určitě to byla ve skutečnosti nervydrásající akce a já si to nedovedu ani náhodou představit v reálu, tudíž snaha nám to zmapovat na plátně je určitě chvályhodná. Dramatických zvratů bylo dost a napětí tomu rozhodně nechybělo obzvlášť v závěrečném finále, ale jestliže se víc soustředím na Toma než na samotnou záchrannou akci a dění kolem, tak něco není v pořádku. Trochu kratší stopáž, míň záběrů na uřvané somálské piráty, kteří mě doslova psychicky deptali a byla by to možná i pětka. Podle mě Paul natočil lepší snímky a nebo mám pocit jenom já, že se začíná už trochu moc opakovat? Krvavá neděle byla určitě o level lepší a srovnání s Únosem je v tomhle případě na místě, protože působil o dost uvěřitelněji. Takže za mě tentokrát slabší čtyřka a to ta jedna hvězda navíc je za Toma. ()
S odstupem času mi ten veleamerický a zcela zbytečný úvod "sbalím si fotografii, promluvím si s manželkou o dětech, rozloučíme se" začal vadit víc a víc, a tak jednu hvězdičku z původních pěti odebírám. Nicméně stále platí, že Hanksův výkon (ano, zejména závěr v péči lékařů) dělá z Kapitána Phillipse takřka bezchybnou podívanou. Takřka. Napětí by se dalo krájet, piráti jsou výtečně nepředvídatelné zjevy, Paul Greengrass zase vtahuje do děje jako málokdo jiný... Vůbec nevadí, že (kromě starších Greengrassových filmů třeba stejně jako v Singerově Valkýře) víte, jak to všechno dopadne. A soundtrack Henryho Jackmana se mi líbí i po samostatném poslechu, jen by obzvlášť v závěru nemusel být tak zimmerovský. ()
Kapitán Phillips se dá brát jako další příklad toho, jak Greengrass minimálně od Bournova mýtu používá nejrůznějších formálních prostředků k zpřehlednění svého zdánlivě nepřehledného hyperkinetického stylu. Tentokrát si k tomu dokonce bere na pomoc i několik typů kamer a kontinuálně střídá záběry z 16mm a 35mm filmu. V úvodu se zdá, že tímto způsobem bude rozlišovat mezi Somálci (zrnitější look "šestnáctky", bližší rámování, víc roztřesené záběry) a Američany ("pětatřicítka", vzdálenější rámování, klidnější kamera), ale v průběhu filmu - poté, co se situace zásadně změní a vyprávění nabere nový směr - tyto techniky kombinuje i v jiných souvislostech, hlavně v závislosti na prostoru. Nedochází tak k tomu, že by se černošským pirátům "rasisticky" přiřadila diametrálně odlišná stylistická strategie než "hodným" Američanům, ale obojí se prolíná. Podobnou funkci jako rozdílné formáty tu mají i barvy, které pomáhají rozlišovat mezi různými typy prostředí, takže interiér válečné americké lodi je převážně nasvícený sytě modrou, ve strojovně je oproti kapitánské kajutě tma, a tak dále. Stejně tak se v závislosti na velikosti prostoru využívá typů rámování, kdy například skoro celé scény v záchranném člunu jsou snímané v detailech a velkých detailech, v prostornějších lodních místnostech zase dominují polocelky. Je to všechno nesmírně precizní a Greengrass opět dokazuje, že je mistr ve zpřehledňování nepřehledného, akorát je trochu škoda, že tohle všechno nemá tak dobrou oporu ve vyprávění - v některých scénách (a že je jich celkem dost) jako by film vytvářel napětí jen stylem. Čekal jsem to prostě opojnější, ale celkově spokojený jsem, i díky dobře zvládnutému závěru, kde happyend dost narušuje strojová, šokující exekuce pirátů a následná posttraumatická stresová reakce. ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Když poprvé na velitelství píší vojáci na tabuli informace o sedadle kapitána (Tom Hanks), je text na dva řádky. Později, když je tabule opět v záběru, je text už jen na jeden řádek a jinak napsaný. (Mysteri699)
- Jedná se o první americký film Paula Greengrasse, ke kterému neskládal hudbu John Powell. (Chrustyn)
- Replika "Look at me, look at me, I'm the captain now" (Pozri na mňa, pozri sa na mňa! Teraz som kapitánom ja), ktorú predniesol Barkhad Abdi (Muse), bola jeho improvizáciou. Neskôr bola práve táto scéna používaná ako ukážka jeho hereckého výkonu. (Astonko)
Reklama