Režie:
Claude ZidiScénář:
Claude ZidiKamera:
Claude RenoirHudba:
Vladimir CosmaHrají:
Louis de Funès, Coluche, Ann Zacharias, Julien Guiomar, Claude Gensac, Georges Chamarat, Jean Martin, Fernand Guiot, Gérard Boucaron, Antoine Marin (více)Obsahy(2)
Pan Charles Duchemin (Louis de Funès) hájí největší chloubu sladké Francie - gastronomii. Vydává knižního průvodce a hodnotí kvalitu a vytříbenost jednotlivých restaurací. Má starosti s nezdárným synem (Coluche), který se chce stát principálem v cirkuse, ale hlavně s podnikatelem Tricatelem (Julien Guiomar), „králem“ motorestů a závodních jídelen, který se chystá v ďábelském plánu skoncovat s tradiční francouzskou kuchyní. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (305)
Mimořádně vydařený Funesův film, nadaný scénářem i režií Clauda Zidiho. Je to opravdu komedie o ztřeštěném, ale poctivém podnikatelství, které sice zaslouží nejeden sarkastický štulec, ale současně hájí kvalitu, tradici a francouzský esprit. Tento komik patří k Francii stejně jako Girardotová, Noiret, Joberová, Mauroix, Gabin, Belmondo, Delon. Starý, dobrý zlatý věk francouzského a evropského filmu, u nějž tak trochu uměním byla i lehká Múza. ()
Už to není tak crazy jako některé předchozí mistrovy kousky, ale přesto se jedná o výborný film. Funésův boj proti syntetickým blafům je vcelku solidní příběh s mírnými přesahy do rodinného dramatu (vztah se synem). A celá sekvence v bondovsky laděné továrně na blafy je jednoduše nezapomenutelná, stejně jako finální pointa s hodinkama. ()
Louis de Funès sa vo filmoch často zameriava na gastronómiu a tu chce obhájiť poctivú francúzsku kuchyňu. Boj proti priemyselnej veľkovýrobe polotovarov bol krutý a dnes už vidíme, že márny. Možno nie je film treskúco vtipný, ale nápadov je tam dosť, len nie sú všetky dokonalé. V závere sa už dopracoval k tomu, o čom chcel byť, čo sa nedá povedať o začiatku, keď som rozmýšľal, či to bude až také blbé. Pri požiadavke na iné pivo som mal pocit, že zle počujem, ale naozaj to tam bolo. –––– Stop! Ještě jednu a obrátím se na odbory. –––– Jídlo je nejedlé s výjimkou neděle, to tam mají zavřeno. ()
Louis DeFunés po infarktu o něco míň běhá a vyšiluje, ale o to víc hraje. Protože tohle je film plný převleků a vystupování inkognito (tak nevím - mám radši starou dámu, nebo amerického turistu?). Vždycky se mi to líbilo, skvělá komedie. Claude Zidi se nedávno nechal slyšet, že úplně vážně uvažuje o natočení sequelu, kde budou Louis DeFunés a Coluche nahrazeni počítačovými 3D dvojníky. Brrr! Doufám, že se mu ta perverzní idea nevyplní. Jediné pokračování, které by mě teoreticky zajímalo, by muselo být natočeno ještě za Louisova života a šlo by v něm o to, jak se Duchemin chystá zrevidovat Grand restaurant pana Septima. :-) 100% ()
Můj nejoblíbenější film s Louisem de Funesem, také díky bezkonkurenčnímu dabingu skvělého Františka Filipovského, který se při dabování musel hodně bavit, ale taky musel asi i trochu slintat, protože těch dobrot, co nám je naservírováno během tohoto filmu je nespočetně. A takovouhle práci ochutnávače, kterou si o mnoho let později vyzkoušel i Homer Simpson v díle nazvaném „Hádejte, kdo kritizuje" by si přál asi každý milovník dobrého jídla. ()
Galerie (59)
Photo © Films Christian Fechner
Zajímavosti (25)
- Z jídel, která se ve filmu objeví, Louis de Funès (Charles Duchemin) nesnědl prakticky žádné. Protože byl po infarktu, měl nařízenou přísnou dietu, kterou velice zodpovědně dodržoval i během natáčení tohoto filmu. Ve scéně v italské restauraci, kde hlavní hrdinové jedí hovězí steaky Rossini, Funès ve skutečnosti snědl jenom malý kousek chleba namočený v omáčce. Naopak Coluche (Gérard Duchemin) během natáčení této scény spořádal tři tyto obrovské steaky, a poté ještě v zákulisí tři rýžové nákypy. (Michel90)
- Jelikož Louis de Funès (Charles Duchemin) prodělal před natáčením srdeční infarkt, tak bylo dost riskantní ho do filmu obsadit, neboť natáčení s kardiakem bylo nejisté ze zdravotních a finančních důvodů. Pojišťovna nakonec udělila souhlas, že natáčení pojistí. Na place ale musel být neustále přítomen kardiolog a sanitka. Štáb dostával výplatu pro jistotu každý den s tím, že nebylo jisté, zda se další natáčecí den uskuteční. (Duoscop)
- Nápad na film vznikol už 4 roky pred výrobou, kedy v roku 1972 pozval producent Christian Fechner Louisa de Funèsa na obed, aby sa s ním stretol a navrhol mu, aby s ním produkoval film. Fechner na to spomínal: "Bol som jeho veľkým fanúšikom a jeho dialógy z filmov som poznal naspamäť. Pri tom obede som mu niektoré odrecitoval a myslím, že ho to pobavilo. Bol to ten najzdvorilejší muž a myslím, že ho veľmi potešilo, keď videl veľmi mladého producenta – mal som dvadsaťsedem alebo dvadsaťosem rokov – v plnom rozpuku ako fanúšika jeho filmov a človeka, ktorý sníval o spolupráci s ním." (Arsenal83)
Reklama