Režie:
Lukas MoodyssonScénář:
Lukas MoodyssonKamera:
Ulf BrantåsHudba:
Nathan LarsonHrají:
Oksana Akiňšina, Arťom Bogucharskij, Tõnu Kark, Nikolai Bentsler, Madis Kalmet, Michael Merikan, Alexander Okuněv, Herardo Contreras, Tomasz Neuman (více)Obsahy(1)
Príbeh filmu sa odohráva v malom ruskom meste, kde po páde socializmu akoby neexistovala žiadna budúcnosť. 16-ročnú Lilyu jej matka zanechá doma a odíde so svojím priateľom do USA. Opustená Lilya sa začne prostituovať a nádej nachádza až keď stretne Andreja. Ten jej sľúbi lepšiu budúcnosť vo Švédsku. Keď však dorazí do vysnívaného kapitalistického sveta, prichádza na to, že jej rytier na bielom koni ju podviedol a v skutočnosti je zapojený do obchodu s bielym mäsom. Tento tragický príbeh mladého života, ktorý nikdy nedostal šancu, je vďaka dokumentaristickému štýlu plný autenticity. Zaoberá sa nielen aktuálnym problémom úpadku mládeže v zlých sociálnych podmienkach, ale aj bezradnosťou adolescentov nechaných napospas krutému svetu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (188)
Občasne citlivé, ale film ma veľmi nedostal. Nedáva mi ani zmysel, už len začiatok, kde matka nechá svoju dcéru napospas svojmu osudu, je nelogický a určite nie bežný krok. V tomto sa teda odkláňame od bežnej reality, ktorú sa snímok snažil zobraziť. Inak obchod s bielym mäsom a ruské sociálne pomery sú stvárnené dobre. Ale nevidím tu nič výnimočné ani strhujúce. ()
Z kaluže do blata. Taká malá sociálna dráma o príliš naivnej dievčine menom Lilja, ktorú vlastná matka nechala samú napospas osudu a tak nemá veľmi na výber. Myslela si, že horšie to už byť nemôže, avšak v tomto prípade risk vôbec nebol ziskom. Ale ono sa ťažko vyberá, keď má človek na výber len zlé možnosti, hoci jedna z nich vyzerala nádejne - až príliš rozprávkovo... Trošku drsný vývoj deju, ale aj takéto príbehy prináša život. Celkovo ma tento film však až tak neoslovil - je len ďalšou výstrahou pred príliš veľkou dôverčivosťou... ()
Až na pár momentů by to mohl být film podle skutečné události. Bylo vcelku předvídatelné jak šestnáctiletá a zranitelná Lilja skončí. Smutné drama, o to smutnější, že svět takový je a mnozí mladí také. "Každý člověk zkraje mládí ví, jaký je jeho Osobní příběh. V té době je všechno jasné a možné a lidé se nebojí snít a přát si všechno to, co by v životě rádi dělali. Jak čas plyne, jakási tajemná síla se snaží dokázat, že Osobní příběh uskutečnit nelze." ()
Lukas Moodysson se v tomto snímku pohybuje opravdu po hodně tenkém ledu. Ba co víc, místy se až po kotníky namočí do vody. Po filmové stránce je zde vidět snaha udělat co nejdepresivnější a nejpůsobivější film, bohužel je třeba se ještě učit, některé věci ve filmu působí poněkud nevěrohodně, respektive jsou v něm na efekt a je to vidět. Doporučuji při sledování vypnout mozkové závity a nechat se jen unášet. Vidina lepší budoucnosti, srážka s realitou, křivda, nezájem, chudoba, bída, samota, zoufalství, nová vidina lepší budoucnosti, a poté o to větší náraz, výčitky, touha vše vrátit, ale je pozdě. Cokoli nabude se po chvíli zhroutí.. Opravdu velmi pěkný temný snímek o síle přátelství a tvrdém, nelítostném světě okolo. Okouzlující Oksana Akinshina, výborná hudba a především neuvěřitelně depresivní atmosféra - a na té hlavně film staví, bohužel ve scénáři byla atmosféra místy upřednostněna před vším ostatním, což malinko kazí celkový dojem, ale já mám pro takto laděné filmy a postavy jako je Lilja slabost. S těžkým srdcem a přivřenýma očima 8/10. ONE OF MY TOP10 MOVIES. ()
V prvé řadě mám problém pochopit, proč film, jehož hlavní postava je Ruska, jehož děj se ze dvou třetin odehrává v Rusku a jenž je natolik odvážný, že život nemajetných v Rusku spojuje s amorální bídou, proč tento film natočili Švédové. Stál na začátku motiv natáčet o švédském obchodu s bílým masem, kritika ruských poměrů nebo jen přání prostě vyprávět jeden životní příběh? Ve výsledku je to jedno, protože ve všech třech záměrech jsou díry (první je odbytý, Moodysonova povolanost k takovémuhle angažovanému vymezování je přinejmenším sporná a na osobní příběh je tu málo osoby a příliš snahy o společenskou kritiku). Nabízí se srovnání s Rosettou; i tady ztvárnění a charakteristika postavy ustupuje popisu společenských poměrů, je tu ovšem ten podstatný rozdíl, že Lilja se aspoň snaží fungovat jako film a trochu experimentuje se stylem, není to jen prodloužená hyperrealistická verze televizních novin. Veškerou munici si ovšem Lilja vystřílí hned na začátku (působivá expozice a rozloučení s matkou, po kterém by člověk ten pokus o sebevraždu sám doporučil), pak začne Moodyson honit zmíněných příliš mnoho zajíců a podbarvovat to neskutečně naivním důrazem na náboženskou oddanost, kvůli čemuž se i závěrečný potenciálně dojímavý kontrast mezi snem a realitou mění v prachsprostý kýč. Já nevím, po mně prostě nikdo nemůže chtít, abych brečela u filmů, kde jen všichni svěsí ruce nad svým údělem a nepokouší se sebeméně mu vzepřít. ()
Galerie (14)
Photo © SPI International
Zajímavosti (6)
- Asistentka režie, Alexandra Dahlström (známá z jiného filmu režiséra Lukase Moodyssona, LÁSKA JE LÁSKA) si ve filmu zahrála také. Můžeme jí vidět na balkóně, když Lilja škrabe do lavičky nápis "Lilja 4-ever". (pUnck)
- Oksana Akinshina (představitelka hlavní role) se musela s režisérem Lukasem Moodyssonem během natáčení filmu domlouvat přes tlumočníka, protože neuměla anglicky ani švédsky. (pUnck)
- Příběh je napsán dle skutečného života Dangoule Rasalaite, která skončila ve Švédsku poté co její matka odjela do Ameriky. Film se drží událostí jejího života opravdu přesně až na jedinou (podstatnou) věc a to je chlapec jménem Volodja, který je do příběhu dopsán. (pUnck)
Reklama