Režie:
John Michael McDonaghScénář:
John Michael McDonaghKamera:
Larry SmithHudba:
Patrick CassidyHrají:
Brendan Gleeson, Chris O'Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, Dylan Moran, Isaach De Bankolé, M. Emmet Walsh, Marie-Josée Croze, Domhnall Gleeson, David Wilmot (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Irské drama s prvky černého humoru pojednává o knězi, který je sužován zlomyslnými obyvateli svého městečka. Poté, co mu během zpovědi jeden z farníků vyhrožuje smrtí, se musí otec James pustit do boje s všudypřítomnými temnými silami. V hlavní roli irského dramatu prodchnutého černým humorem se představí Brendan Gleeson jako otec James, duchovní z místní venkovské farnosti. Ten se během nedělní zpovědi dozví, že se ho jeden z jeho farníků chystá zavraždit. Neví však, o koho se jedná. Jamesova smrt by pro nešťastného muže byla zadostiučiněním za zneužívání, kterého se na něm v dětství dopouštěl jiný katolický kněz. James, jemuž zbývá pouhých sedm dní na to, aby se v rámci svých příprav na smrt smířil se světem, se vydává na kalvárii napříč malým irským městečkem, setkává se s jeho obyvateli a přitom se snaží vypátrat potenciálního vraha. Na této pouti zjišťuje, že se instituce, které zasvětil svůj život, stává v dnešní době zastaralou, což v něm vzbuzuje pochybnosti o smyslu jeho víry. (Cinemax)
(více)Videa (19)
Recenze (261)
Nádherně i krutě sentimentální film... John Michael McDonagh ve svém druhém filmu ubral humornou složku a přidal na té dramatické a výsledkem je opravdu originální dramatický snímek s občasnými záblesky velmi černého humoru, jak jen se na Velkou Británii (a Irsko zvlášť) patří... Specificky seversky drsný příběh o úloze, problémech a reputaci současné církve na pozadí ryze osobního příběhu jednoho (zmařeného) lidského života. Už dávno jsem neviděl tak dobře napsaný scénář, hned úvodní věta je tak silná, že doslova strhne všechnu divákovu pozornost. John Michael McDonagh se pomalu stává mistrem v oboru silný autorský film... ()
Všichni mají své problémy, někteří menší, někteří větší a někteří jsou jeden velký pochodující problém. Problémem tohoto filmu ale je, že všichni mají problém, nikdo nikde nic nevyřeší a pak to ani nedává smysl a je konec. Dost blbý konec. A pak tu ještě někdo napíše do žánrů "Komedie", což je už absolutní faux pas. Bohužel, přes hoďku a půl čekáte, kam se to celé vyvine a ono nikam - tak, jak to začalo to i skončí - nijak. ()
Kalvária operuje so strašne substanciálnou rovinou a predpokladá, že jej k uskutočneniu niektorých východzích bodov ako bázická očista beznádeje a zúfalstva z rozštvrtenej spoločnosti hriechu a robenia napriek zasvieti akési hlboké svetielko dôkladnej afirmácie umeleckej reči z prezentovaného dramatického kontextu. Bohužiaľ, okolo kňaza Jamesa sa nedokáže vytvoriť presvedčivý ekvivalent ľudského utrpenia. Šermuje sa so striktnými premisami rozporov a postrádam dramatické odbočky a dáky ten intímny rozmer, ktorý by vyplával niekde na povrchu z menej čitateľných seáns a výstupov. ()
Mnohem raději bych to viděl zpracované pro divadelní prkna "tím slavnějším" z McDonaghů, jelikož "ten druhý" sice sympaticky zkouší největšího irského kostlivce ve skříni vytáhnout na světlo nelaciným způsobem, ale ve finále se mu to zase až tak nedaří. Na jednu stranu se to totiž sice tváří podvratně, ale přeci jen to má ve výsledku až přílišný respekt k závažnosti tématu. To by se "tomu slavnějšímu" nestalo. Každopádně i tak to umí být v jednotlivých detailech mnohdy působivé, ale jako celek je to v zásadě naprosto přesně takové, jaké byste to očekávali. ()
Vadil mi motiv eventuálního vraha. Chápu, že zneužívání dětí kněžími je problém, který je stále aktuální, ale tady mi to přišlo laciné. Vzhledem k průběhu filmu bych očekával nějaké sofistikovanější téma ačkoliv je fakt, že o zabijákovy pohnutky tu zase tolik nešlo. Spíš se jednalo o náhled za kulisy zdánlivě nudného irského městečka, kde má každý své hříchy a trápení, což je umocněno tím, že tam není nikdo tak úplně normální. I když normálnost je relativní pojem. Mezi tím vším se snaží bruslit místní kněz a zjistit, zda to všechno dává smysl. Calvary se občas táhne a místy až moc filosofuje a vzdor zápletce se nejedná o nic vypjatého a přes absurdní postavičky ani vtipného, ale přesto se na film příjemně dívá a v poklidném tempu rychle utíká. Brendan Gleeson podle očekávání dominoval a dost dobře nechápu, že si tenhle chlap ještě neodnesl žádné z renomovaných ocenění. Za Calvary by si ho určitě zasloužil. Nicméně nebylo to jen o Gleesonovi. Výborně zahráli všichni a z vedlejších postav nejvíce zaujala neznámá Orla O´Rourke. Spojení Gleeson-McDonagh opět zafungovalo a těším se na jejich další spolupráci. 75% ()
Galerie (30)
Zajímavosti (9)
- Rolu Freddyho Joyca stvárňuje Domhnall Gleeson, skutočný syn Brendana Gleesona (otec James). Vo filme sa spolu objavia iba v jednej scéne. (hanakonochi)
- Film měl premiéru na filmovém festivalu Sundance již 19. ledna 2014, v Irsku si odbyl premiéru 13. února 2014 v rámci Mezinárodního filmového festivalu Jamesona Dublina, v Anglii a v USA až později. (Kmotr76)
- Stejně jako v předchozím McDonaghově snímku - také černé komedii - Pomáhat a chránit (2011) hraje hlavního hrdinu irský herec Brendan Gleeson. (Kmotr76)
Reklama