Režie:
Petr JáklKamera:
Jesper TøffnerHudba:
Philip KleinHrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt (více)Obsahy(1)
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
(více)Videa (10)
Recenze (1 029)
Dlouho před premiérou Jákl deklaroval, že chtěl natočit české Statečné srdce. Pokud by ještě dodal, že půjde o nízkorozpočtovou variaci, tak by jeho počin v kombinaci s nakažlivým entuziasmem nepůsobil jako špatný vtip a sklidil by alespoň ovace za snahu. On je však výrazně lepší producent než režisér, takže sehnal nejen dost peněz, ale překvapivě i řadu uznávaných herců, které zřejmě namotal na jiný scénář, protože ve filmu jsou slyšet hlavně nesouvisející bláboly. Zasadit Žižku do období, o kterém se nic neví, by se dalo pochopit, kdyby vymyslel nosný příběh se zajímavou zápletkou. Výsledek je bohužel jen bezhlavé pobíhání po lese a průměrná akce s jednou směšnou vozovou hradbou. ()
Silný herecký potenciál celého ansámblu. Ben Foster jako Jan Žižka perfektní, každý jeho pohled či výrok má ducha a koule. Fungují taky emoce a jednoduchý, ale dostatečně dramatický i akční příběh. Překvapí drsnost a vysoká míra testosteronu. Potěší kvalitní instrumentální soundtrack. Co ale film sráží do průměru je režie, v některých scénách připomínající lacinější televizní brak. Např. ve scéně únosu snoubenky vidět naprostou bezradnost v přehlednosti, střihu, co a jak se děje. A podobných momentů je ve filmu více. Petru Jáklovi fandím za odvahu, ambice a plnění si klučičích snů, ale i on sám musí vidět, že zůstat u produkce a svěřit to např. Ronu Howardovi by přineslo jiný výsledek. ()
Naštěstí my, kteří jsme hodiny dějepisu trávili psaním dopisů spolužačkám anebo za dveřma na hanbě, můžeme bejt úplně v klidu ohledně nějaký historický přesnosti. Jestli tady někdo středověk zažil, tak pardon, mě spíš zajímá současnej film. A ten se mi líbil, jako divák nepotřebuju žádný další měřítko. Jo, asi by mně pomohlo sžít se s Honzou víc, kdyby se podrobněji představil jeho životopis, jenže to by zase při megalomanský režii znamenalo tak tejden v kině navíc. Patrně to nebude hodnocení, v jaký Petr po utracení půl miliardy doufal, ale kdyby byl takhle zábavnej dějepis ve škole, bejval bych si na něj i ten sešit koupil. Ještě speciální ocenění pro hudbu a je to všechno, co k tomu můžu říct. /// Po druhý projekci ubírám hvězdu. Třesoucí se kamera je jeden důvod, mnohem větší problém ale mám se scénářem. Abych se nejpodstatnější info o hlavní postavě dozvěděl z titulků anebo aby příběh o skutečným hrdinovi byl fiktivní, to mně přijde praštěný. Na plakátu je napsáno "Zrod vojevůdce", ale ty koukáš na to, jak celej film směřuje k závěru, že se Káťa zabouchla do svýho únosce. Když se s odstupem času odprostím od toho, že jsem Čech a Jáklovi fandím, tak mně prostě zbyde jenom atmosférická limonáda... ()
Nevypadá to ani na těch 20 milionů dolarů, je to jen parta lidí běhajících po lese a přehrávajících nepřehledné akční scény s ještě nepřehlednějším pletichařením v mezičase. I kdyby to ale stálo 200, bude nebude to k ničemu, protože Jákl jen opisuje všechna klišé, co kdy viděl. Lidi po celém světě by mu urvali ruce s temným příběhem vymezujícím se proti Hollywoodu, ale on chce právě naopak dodat "velkofilm se vším všudy", na což nemá prachy ani know-how. V nejleppších momentech to má teda energii amatérského filmu kamarádů, co si hrají na opravdoví filmaře. Většinu stopáže to je ale k uzoufání nudné. Vlastně ani nevím, proč dávám dvě hvězdy. Možná z lítosti. ()
Medieval, Dark, Violent, Brutal CARNAGE!!! Pokud jsi sečtělý, knihami zavalený, nad všemi nadřazený a na kritika si hrající, tak TY! si film rozhodně neužiješ. Všichni ostatní se můžou těšit na pořádnou a nekompromisní středověkou řezničinu, která v tomhle ohledu nemá moc konkurence ani ve světě. Je to jeden z těch filmů, který kritici budou nenávidět a normální lidé milovat. Příběh není nejsilnější stránkou a já jsem rád, že Jákl nenaservíroval historické drama, ale soustředil se na akci, atmosféru, násilí a přírodu. Jde v tom hodně cítit snaha se zavděčit Hollywoodu a zcela to chápu a plně respektuji. ( Kdyby takových filmů v ČR vycházelo ročně 20, tak bych pochopil místní hořkost, ale první film svého druhu vzniklý u nás, za který se konečně nemusíme ve světě stydět, si rozhodně nezaslouží takovou špínu, která je na Žižku seslána). Já osobně potkat pana Jákla na ulici, tak mu potřesu rukou a řeknu, že je neskutečný frajer, za to, co dokázal a silně si jej vážím. Velmi oceňuji, že Jákl vybral nejatraktivnější scénerie v našem kraji, aby mohl ukázat celému světu, jak moc je naše příroda krásná. ( Adrpašské skály, Lom Velká Amerika, České Švýcarsko, Praha a spousta našich hradů)- hluboké dubové lesy a jezera. Milovník přírody se slastí bude na sedačce kroutit. Povedl se i cásting, kde Ben Foster jakožto Žižka je sympaťák a leadra jsem mu v pohodě věřil, ale Roland Møller tu však vítězí. Já osobně si stojím za názorem, že skvělý záporák je důležitější než hlavní hrdina a v tomhle případě si Jákl nemohl vybrat nikoho lepšího než Møllera. Ten chlap se narodil pro role villainů ( nedivil bych se kdyby byl Hajzl i v reálném životě, protože má na to i xicht) jeho předešlé filmy R, Severozápad, Motýlek, V písku: Příslib svobody, jest vzorným důkazem. Každou scénu si tu urval pro sebe, jde z něj respekt, je EVIL a přejete mu smrt. Bavil mě i Matthew Goode, který si zahrál slizkého hada, Sophie Lowe jakožto jediná ženská postava, ale je nádherná, silný ženský charakter, která se stará i o emoce a Michael Caine i na malém prostoru dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Čeští herci zde nemají tolik prostoru, dá se říct, že jde spíše o camea. Líbilo se mi, že zde Jana Žížku trefně vystihli jako frajera přes intriky a lsti ( parádní bojová strategie a bojové taktiky tu hezky fungují). Líbila se mi i kamera a atmosféra tamní doby je tu zachycena velmi věrohodně. Je to špinavé, brutální, nekompromisní, syrové a velmi naturalistické ( dojde i na kozy!!). Připomene nedávného Seveřana. Gore je tu na velmi vysoké úrovni. ( Konečně pořádné GORE i v ČR, tomu říkám událost století). Uřízlé hlavy, useknuté končetiny, podřezané hrdla, krev cáká všemi směry a hlavně na mě, takže euforie dosahuje naprostého vyvrcholení. Při scéně se lvem jsem nadšením zařval, to byl takový masakr, že jsem si okamžitě vybavil tygra z Army of the Dead. Klobouk dolů, to byla epická scéna jak prase. Potěšila mě i skvěle gradující a epická bitva při akčních scénách, která tu skvěle pasovala a přidala na napětí. Nakolik je film historicky přesný netuším a vrtat se v tom může jen bezohledná Peacha, já se však bavil výborně. 8.5/10. () (méně) (více)
Galerie (84)
Zajímavosti (50)
- Natáčení začalo 18. září 2018 hlavně v jižních Čechách, ve středních Čechách a v Praze, kde se ve skutečnosti i děj filmu odehrává. Místa tedy hrají „samy sebe, oproti například americké distribuci, která mnohdy česká místa ve filmech vydává za místa jiných zemí. Poslední klapka filmu padla 14. dubna 2021. (freelex)
- Kateřina (Sophie Lowe) v doprovodu Jindřicha z Rožmberka (Til Schweiger) jede na koni na běžném sedle. Pomineme-li, že jako šlechtična vysokého původu by jela ve voze, rozhodně by nejela na běžném sedle určené pro mužské jezdce. Správě by měla sedět na dámském sedle, které propagovala Anna Lucemburská. Dáma ve středověku nesměla jezdit na pánském sedle, protože toto bylo vnímáno jako nemravnost. (Aporol)
- Režisér Petr Jákl plánoval původní rozpočet kolem 80 milionů českých korun. Ten se ale nakonec během příprav filmu vyšplhal až na půl miliardy a stal se tak dosud nejdražším filmem české kinematografie. (ZHODNOTITEL)
Reklama