Režie:
Patrice LeconteKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Antoine DuhamelHrají:
Charles Berling, Jean Rochefort, Fanny Ardant, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau, Bernard Dhéran, Carlo Brandt, Albert Delpy, Maurice Chevit (více)Obsahy(1)
Příběh venkovského šlechtice Ponceludona de Malavoy se odehrává v osmdesátých letech osmnáctého století na dvoře Ludvíka XVI., kde o společenské kariéře a prestiži rozhodovala duchaplnost a bezchybné chování podle nepsaného dvorního kodexu. Pouhé klopýtnutí na plese dokázalo šlechtice na několik let vyřadit ze společnosti, prosadit cokoliv u krále nebo jeho úředníků znamenalo vstoupit do bezbřehých vod dekadence a nemorálnosti. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (22)
Pred dekapitáciou monarchu sa na dvore žilo všelijako. Ale inak zhruba tak, ako sa žije dnes. Len pestré kostýmy sa vymenili za módne róby a obleky, ale vlezdoprdelectvo a ludrizmus v spleti intríg ostal ľudstvu príznačný snáď od dôb Mezopotámie alebo od dôb opíc na stromoch. Film je nabitý slovnými hračkami a vtipnými dialógmi, no z toho dôvodu je lepšia cesta vidieť ho v origináli a mať znalosti francúzskych rečových obratov. Zosmiešnenie doby nebolo dokonalé, ale stále pre mňa lepšie ako Nebezpečné známosti, kde boli vysoko vzhľadovo pozáruční herci, kým tu ostala tá šťava. ()
-3* Námět a zdejší obsah mě nalákal na tento historický film, který měl být i zábavný. Na můj vkus tam toho humoru bylo míň než jsem čekal, ale jinak to není špatně natočený film. Společenská pravidla tehdejšího francouzského dvoru byly opravdu poněkud extravagantní a srovnal bych je spíš k společenským hrám či jinému sportovnímu zápolení a bez protekce to samozřejmě taky nešlo, ale to tu máme i dnes. Herecké obsazení slušné a totéž platí i pro výpravu. Jen ten příběh mě tolik nenaplnil, ale k tomu ani neměl vysoké ambice a navíc dialogy a slovní hříčky víc vyniknou nejspíš v originále. A proto zůstanu jen u slabší průměrné známky [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Propastný rozdíl mezi dvorem a venkovem. Dekadentní a myšlenkově prázdní dvořané, včetně krále vs. skutečný život. V tomto případě život v bažinách plných komárů a smrtící nákazy. Mladý venkovský šlechtic, jež se v dobrém úmyslu zaplete s hravou smetánkou a zdá se, že není cesty zpět. Blíží se však konec 18. století a Francii brzy pohltí jiné šílenství - revoluce. ()
Nápaditý pohled na dobu vlády Ludvíka XVI., kdy přízeň u dvora byla přímo úměrná míře duchaplnosti. Kdo nebyl pohotový a vtipný, byl společensky vyřízen. I když nevinné krutosti nejsou komedií v pravém slova smyslu, dobře se pobavíte slovní ekvilibristikou hrdinů, zoufalou snahou připravit si své konverzační perly dopředu a taky hrůzou z toho, že jejich bonmot někdo trumfne něčím ještě jízlivějším. Protože teprve pointa pak koluje Versailleským palácem a dělá člověku tu správnou reklamu... Jean Rochefort tady uplatnil svůj smysl pro elegantní, decentní komiku. 70% ()
Zaprášený portrét aristokratické společnosti na dvoře Ludvíka XVI., která byla rájem pro bezcharakterní predátory a peklem pro člověka, jehož pohnutky nebyly výhradně egoistické. Pod pudrem a dekadencí se skrývá prázdnota a z uctívané duchaplnosti zbraň nebezpečnější, než soubojová pistole, protože pro aktéry této přehlídky povrchnosti je společenská smrt horší, než ta fyzická. ()
Galerie (8)
Photo © 1996 Miramax
Zajímavosti (5)
- Randall Wallace najal Judith Godrèche do postavy Mathilde po filme Muž so železnou maskou (1998), pretože sa mu páčil jej výkon v tomto filme (postava Christine Bellefort). (Arsenal83)
- Film sa natáčal v Maisons-Laffitte, Maincy, Paríž a Versailles (Francúzsko). (Arsenal83)
- Otec Charles Michel de l'Épée (Jacques Mathou) je skutočná historická postava, ktorá sa skutočne zaoberala témou vzdelávania nepočujúcich, pričom pretláčala do popredia znakovú reč. (Arsenal83)
Reklama