Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy. (Aerofilms)

(více)

Recenze (209)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dalsi kvalitny zarez z europskej mimohollywoodskej filmarskej produkcie. Tento sa vola Idioterme a je od Larsa von Triera. Film dost rozdeluje divacku verejnost na nezmieritelnych Von Trierovych nepriatelov, a na druhej strane na jeho obdivovatelov. Osobne sa - ako mylovnik europskej kinematografie - priklanam skor k obdivovatelom. Spoiler !!! Komedia na sposob - banda ynteleguanov sa rozhodne hrat na idiotov a takto provokovat okolie. Koniec Spoilera!!! A na mna to funguje, a to tak ze velmi. Tento film ma vsak len jedno podstatne ale, vdaka ktoremu nedam 5 hviezd. A tym minusom je dost sialena dlzka 117 min. Prestrihat o polhodinu, a hned poskocim vyssie. Ako komediu tento film urcite beriem a povazujem to za vyborny namet. 77 % ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Materinský cit je jednou podľa môjho názoru z najsilnejších emócií vôbec. Potreba dieťa ochraňovať a vychovávať je hlboko zakorenená v každej žene. Na začiatku spoznávame ženu o ktorej probléme nevieme vôbec nič. Až ku koncu sa dozvieme že prišla o dieťa a práve kvôli tomu hľadá akýkoľvek únik od reality. V jedne reštaurácií stretáva partu ľudí, ktorý na prvý pohľad pôsobia ako mentálne retardovaní. Až do momentu, keď sa ukáže, že sú to vlastne inteligentný ľudia, ktorý takýmto spôsobom bojujú proti spoločnosti a spoločenským normám, ktorými tak opovrhujú a hlavne sa potrebujú dostať od reality čo najďalej. Preto sa vydávajú za idiotov a pomyselné spoločenské hranice prekračujú a ničia. Trierov film je zvláštnym kúskom v jeho filmografií, ktorý neobsahuje takú silu aká by bola potrebná na to, aby bol divák vtiahnutý do tejto mašinérie vtipov, krikov a plaču a na celovečerný vtip je to príliš dlhé, plné rôznych emócií, ktoré až na pár výnimiek nefungujú tak ako by fungovať mali. Jedná sa rozhodne o zaujímavý snímok. Jeden s tých, ktoré sa netočia tak často a ktoré majú svoju osobitú atmosféru. Kamera má dokumentárny charakter aj keď je príbeh, ktorý zachycuje fiktívny. Nenadchlo ma to tak ako som očakával. Trier má totiž na konte aj lepšie kúsky. ()

Reklama

Huntelaar 

všechny recenze uživatele

Byl jsem mladej, blbej, z dnešního pohledu jsem vlastně neměl žádnej filmovej přehled, ale i tak jsem se dostal do kina na tento jak se snaží sám o sobě tvrdit "přelomovej film". Pocity rozporuplný. Jak ze své tehdejší neznalosti, tak s ohledem na to co se z Dogma 95 nakonec vyklubalo. ()

snob 

všechny recenze uživatele

Lars von Trier není režisér nýbrž výsměšný prznitel duší diváckých. Jeho film Idioti je mistrovské dílo bez použití hloupé moderní techniky. Ono se to člověku imponuje nesmyslnými výbuchy a vytuněnými snad i ponožkami. Není těžké otevřít hubu diváka divokou jízdou v autech připomínajících spíš trysková letadla. Sem tam nějaké ňadro, trocha vášně. Jde hlavně o tržby, ne o diváka. Tedy se může začít vrcholně pohrdat diváckou inteligencí. Ovšem to jsou ti druzí. Je Lars von Trier a pak ti druzí. Jiné dělení ve filmové branži jistě existuje, ale mně je ukradené, protože vylhané. Trier boří mantinely, ale co to dím, klišé věty a jejich pisatelé. Trier neví co jsou to mantinely. Stejně jako dělení filmové branže. Mantinely jsou tu pro druhé, to oni jsou nuceni vytřást ze sebe smrtelný chrapot únavy z vykonaného. Tam kde se Trier teprve rozhlíží a sestavuje úvodní titulky , ostatní se zaprděným obdivem k sobě samým skládají titulky závěrečné. Je možné uvažovat o filmové tvorbě, když točí Trier? Pochybuju. Lze uvažovat pouze o rodinných videích na téma – hele, támhle to buchlo (a krásně přehlušilo naši prázdnotu), támhle se blýsklo poprsí (jen se nekouknout do zrcadla a říct si proč), támhle se rozlévá smích nahraný na magnetofonový pásek (aby hned v zárodku zarazil ten náš, hysterický, zoufalý). Idioti jsou o skupině intelektuálů, kteří svůj život neřeší kravatovým uvázáním se k šibenici kariéry a perspektivní budoucnosti. Nakašlat na budoucnost. Nakašlat na všechno to pozlátko. Jsme, to by mělo být určující. Jsme. Nestačí to, sakra? Intelektuálové si ve filmu hrají na idioty. Na mentálně postižené. Naplněni humanismem se humanismu s ústy dokořán vysmívají. A víte co? Sluší jim to víc, než kdyby se jim z již zmíněného otvoru valily vlny transakcí naučených z učebnic filozofie, advokacie, lékařství čí kýho jiného nesmyslu. Jsme lidé. Baf. Opravdu. Nelžu vám. Nejsme jen chodící konzumenti hraček na zaplácnutí pozornosti. Ale ani vzdáleně. Stačí si jen promnout oči. Jistě, v některých případech by se mělo mnout minimálně smirklpapírem, ale s citem, pro boha. Ale ano, i Lars von Trier má ve filmu Idioti ňadra, i jemu tam trčí výbuchy. Ale ňadra jsou to výsměšně pornografická a výbuchy výhradně existencionální. Skvost filmové tvorby. Poklad, který by se měl poslat na ukázku ufonům do vesmíru. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

První (a zatím poslední) Trierův film, který mne zklamal! Asi příliš velká očekávání. Po všech těch komentářích, recenzích a bůhvíčem nadto jsem čekal, že se budu chvilku stydět, chvilku smát, že budu pobouřen, ale zároveň nadšen. Ano, teď vidím, že jsem čekal fakt moc! Tak ale chápejte, jedná se o von Triera, na kterého se - cítím - umím naladit! A co přišlo? Vlastně nic! V jedné větě, viděl jsem skupinku ne příliš sympatických, ne však nesympatických vyhořelých dánských maloměšťáků, kteří zhnuseni a znuděni světem okolo hledají trochu toho toužebného štěstí v tom, že si hrají na idioty (blahoslaveni chudí duchem, neboť jim patří království jeho?)! Viděl jsem tedy toto a bylo mi to, přiznávám, lhostejno! Z celkové apatie vytrhává jen závěrečná scéna, v které se Karen vrátí "domů", ta vskutku zabolela! 55% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (5)

  • Lars von Trier trval na tom, aby herci v milostných scénach skutočne súložili. (morgos)
  • Příběh filmu byl sepsán za čtyři dny. (D3VIL)

Související novinky

Normální festival

Normální festival

18.11.2006

Od 21. do 24. listopadu 2006 se v pražském kině Aero uskuteční přehlídka hraných a dokumentárních filmů, jejichž společným tématem jsou lidé, kteří se v běžném životě orientují trochu pomaleji,… (více)

Reklama

Reklama