Režie:
Michal KollárKamera:
Kacper FertaczHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Maciej Stuhr, Oldřich Kaiser, Marián Geišberg, Martin Finger, Michal Suchánek, Zuzana Kronerová, Helena Krajčiová, Ladislav Chudík, Timka Csiziová (více)Obsahy(1)
Příběh se odehrává v horkém létě roku 1992, půl roku před rozdělením Československa. Mladý detektiv Richard Krauz se dostává k novému případu – na hřbitově byla vykopána mrtvola kostelníka Kloknera s hřebíkem v hlavě. Krauz zjišťuje, že za jeho umučením stojí bývalá StB a nikdy nenalezený spis zachycující zločiny kněží, na jehož základě StB církev vydírala. Případem posedlý Krauz se vydává napříč rozpadajícím se Československem hledat muže, ke kterému vedou všechny stopy: Rudého kapitána, specialistu na „konečné" výslechy. Krauz však není sám, kdo ho hledá... (A-Company CZ)
(více)Videa (4)
Recenze (404)
Zjevení v českém filmu. Nejlepší tuzemská kriminálka za posledních 10 let. Líbilo se mi to více než žánrově příbuzná Pouta a Ve stínu. Už úvodní titulky naznačí, že se odehraje něco výjimečného. Kdybych měl vypíchnout jeden bod, je to atmosféra. Tenhle špinavý a reálný rok 1992 doslova pohltí a nepustí. Spousta odkazů a detailů, které celý svět oživují a člověk se může jen tak kochat. Další silnou stránkou jsou herci. Dokonce i Suchoš v sobě vykřesal dobrého herce a Kaiserova bitka v bytě vás taky určitě nenechá chladným. Světe div se, i těch několik akčních scén nevypadá vůbec trapně, všechna čest. Jedinou drobnou výtku bych měl tradičně ke scénáři. Některé motivace a činy mi přišli ne úplně reálné a dobře zdůvodněné (dálnice, konspirační schůze, kolejiště). Lepší vykreslení kolegů v kanceláři by taky neuškodilo. Každopádně za mě silný nadprůměr a film dokazující, že i v našich podmínkách se dají natočit technicky perfektní věci. ()
I žánrové činy a emoce musí být nějak motivované. Nedokážu přijmout vysvětlení ÚPLNĚ všeho ve filmu skrze "v žánru to tak musí být". Červený kapitán na mě ve své strnulosti, umělosti, vážnosti, nulové sebereflexi a nepřesvědčivosti působí jen směšně. A není to tak, že bych chtěl, aby to tak bylo - bylo by skvělé, kdyby to vyšlo. Furt váhám mezi dvěma za snahu a jednou za výsledek. ()
S predlohou to má spoločné len veľmi málo, takmer nič, čo je na jednu stranu dobré, lebo sa vypustila tá rozprávková templárska téma a aj veľa zbytočných vedľajších liniek (policajní kámoši z Moravy, veštkyňa so samopalom...), no na to, že sa to zameralo na tému ŠTB tomu chýba silnejší a konzistentnejší príbeh, uveriteľnejšie postavy a lepšia atmosféra. Tiež sa vytratil odľahčený tón z knihy a tak to celé pôsobí nemastne-neslane a nezaujímavo. Stuhr a Kaiser boli fajn, zvyšok osadenstva už menej. Suchánek úplne nevhodne obsadený. Vizuálna stránka nie je zlá, no zvyšok je dosť nezvládnutý, takže podpriemer. ()
║Rozpočet CZK 55miliónov║Tržby Celosvetovo $651,765▐ Určite sa dá pochváliť snaživo hrajúce obsadenie a technická stránka, ktorá je dosť precízna, dobrá dobová, niektoré scény výborné a nápadito nasnímané. Problém je troška dej ktorý nedokáže plynulo upútať, vtiahnuť. /videl v kine: 60%/ ()
„Boh z nás urobil ateistov, aby sme lepšie znášali to, čo každodenne robia jeho ovečky.“ Dobrá vizuálna stránka, sympaťák v titulnej úlohe, občas príjemne drsné a krvavé (klinec v hlave, nechty, háčik z udice, vývrtka na víno), pobavili ma dialógy a hlášky („Daj si pásy, nepotrebujem aby sa do mňa s*ali ešte aj dopraváci.“) a fajnová retro atmosféra (tvorcovia majú podchytené detaily, napr. by som sa bol hádal, že FUN rádio vtedy neexistovalo, ale skutočne začalo vysielať už v r. 1990). Potešili ma niektoré herecké výkony. Konkrétne Chudíka, Suchánka, Geišberga a Kaisera. U Ladislava Chudíka už bolo vidno, že na tom .nie je dobre, je poznať, že režisér asi nakoniec bol rád, že to herec ako-tak zvládol (všimnite si, ako sú konštruované jeho scény, jedna veta, strih, prestávka, druhá veta, strih...) a že ho vystrihnúť resp. pre-obsadiť (legendárny slovenský herec zomrel ešte pred premiérou, ako 91-ročný). Bolo to silné. Každopádne mi scenár nedával veľký zmysel a Kronerovej postava bola príliš na efekt (v každej scéne po dva tri preplnené poháriky rumu, to za deň stiahla koľko, tri fľaše?). Vyloženým mínusom je nezrozumiteľnosť toho, čo herci hovoria (!) a druhá polovica, v ktorej predsa len už to nie je tak úplne ono a ako to už nejeden raz zvykne bývať, otázky sú mrazivé a znepokojené, ale akonáhle sa na ne začne odpovedať, úroveň trochu klesá. A strih bol miestami divný (Suchánkov únos). Genzerovo cameo som si všimol až pri tretej repríze. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (28)
- Arcibiskup vo filme je v knihe spomenutý priezviskom Jastrab. Dominik Dán totiž postavy podobné s realitou v románoch šifruje veľmi okato (Mlynská dolina – Pekárska dolina, SIS – ISI, Róbert Remiáš – Róbert Eliáš a podobne). Tvorcovia filmu meno arcibiskupa zámerne vynechali. Ide o postavu podobnú s arcibiskupom Sokolom, ktorý mal koncom 90. rokov aféru s otvorením zväzkov ŠtB, kde figuroval ako spolupracovník. Román a teda aj filmová línia ohľadom spisu ostala zachovaná. (giaruj)
- Kým si herec Maciej Stuhr v Prahe prechádzal s režisérom scenár, ukradli mu špeciálny triatlonový bicykel za 8000 €. (patrik1177)
- Predlohou postavy "Generála" je údajne náčelník Štátnej bezpečnosti, generál Alojz Lorenz. Generál na rozdiel od knihy vo filme nevystupuje, iba sa spomína v dialógoch iných postáv. Postava sa vyskytuje aj v iných knihách Dominika Dána. (Igwar)
Reklama